Gå til innhold
Arkivverket

[#30642] Michael Falch i Larvik - en av 'grevlingene' - hans aner

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Da Gyldenløves etterkommere måtte gi opp grevskapet Laurvigen og selge til kongen, inngikk kongen etter noen år kontrakt med fire larviks-borgere som skulle drive Fritsø videre (Treschow overtok etter noen år).Disse fire gikk under navnet 'grevlingene'. Den ene var Michael Falch. På ei hjemmeside er han oppført som sønn av Christen Andreas Michaelsson Falch f 1737 i Sogndal og Charlotta Jakobine Lindberg f 1746 i Danmark (begge død i Sandsvær).Denne Christen skal ha vært en sønn av Michael Melchiorssøn Falch f 1682 Herøy og Mette Marie Heiberg f 1699.Verken Simon Ellefsen eller Per Nermo har på sine hjemmesider ført opp denne Christen Falch som sønn av Michael Melchiorssøn F. Er det noen som kan beskrefte at han var så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På denne nettsiden ser jeg at det står om en Christen Heiberg, f. 1737, som ble fostret opp hos sorenskriver Melchior Falch. Det er også en kort omtale av Melchior [url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/2751463.html>Lenke I 1801 bor det en ugift propiertær Michael Falch på Amble Øvre, Sogndal Lenke. Her står det litt mer om Falch og Øvre Amla LenkeLitt mer info om Falch LenkeMelchior Falch – Sunnmøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for lenkene, Grethe.I 1801 er den aktuelle Michael Falck å finne i Larvik som losjerende ugift jurist, 25 år gml LenkeHan gifter seg i Drammen i 1803 med Johanne Nicoline Voigt fra Fredrikstad. Kanskje er han av Falch i Drammen, som Vigerust har med (en av lenkene over)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg trenger ikke flere opplysninger om Michael Falch, men jeg oppdaget ved en tilfeldighet gravplata hans på kirkegården til Hedrum kirke i går, så jeg legger inn bilde av den (kammerraad og amtsforvalter Michael Falch fød 5. mars 1777, død 1. april 1838)

bilete7605.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hans kone Johanne Nicoline Voigt muligens være d. av Johan Nicolai Voigt og Anna Dorothea Cobik i Fredrikstad, og dermed søster av Helene Johansdatter Voigt (1772-1850, g. i 1792 i Fredrikstad med offiser i Jegerkorpset (senere general), Friderich Wilhelm Brüneck Stabell (1762-1836) fra Hole i Buskerud ? (.. og kanskje også av Premierløytn. v. husarene (Second-Løytnant i 1798), Anton Erhart Voigt, f. c1772, gift i 1798 i Christiania med Anne Magrethe Schytte Winther ?)(2:) Den sorenskriver (på Sunnmøre) Melchior Falch (1720-1791) som Christen Falch f. 1737 skal være oppfostret hos kan altså se ut til å være fosterbarnets egen bror. Kan dette stemme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moum's henvisninger bekrefter at Christen Andreas Michaelsson Falch (døpt 8 Okt 1737) var sønn av godseier på Øvre Amble i Sogndal, Michael Melchiorsen Falch (1682-1768) og Mette Marie Gjertsdatter Heiberg, og dermed en 17 år yngre bror av Jurist, Cancelliråd, Sorenskriver på Sunnmøre 1752/4-1779, Melchior Michaelsen Falch (1720-1791), som altså iflg. #2 ser ut til å ha fostret opp sin egen bror (!).Melchior og Christen ble mor- og farløse hhv. 1766 og 1768, mao. foreldreløse hhv. 48 og 31 år gamle. Det er noe som ikke rimer her, og jeg håper noen kan bidra til å oppklare hvilke personer det egentlig er snakk om i innlegg #2.Av NRK-artikkelen om Falch og Øvre Amla (Lenke) (henvist til i innlegg #2) framgår at eierrekken på Øvre Amble var slik :1) Michael Melchiorsen Falch (1682-1768), g. Mette Heiberg2) Melchior Michaelsen Falch (1720-1791) (sønn av 1), g1. 1753 Anne Sophie Bietsch (1726-1755), g2. 1756 Christiane Margarethe Hagerup (1732-1795)3) Melchior Melchiorsen Falch (1768-1795) (sønn av 2, fra 2. ekteskap), g.m. enken Wenche Cathrine Johansdatter Garmann (1782-1837)4) Hans Knagenhjelm Heiberg. Om ham står det følgende :''Den neste eigaren i Øvre Amla vart no Hans Knagenhjelm Heiberg, som var fostra opp av Melchior Falch. Han var etla til å ta over garden, men var berre 17 år og umyndig då Melchior Falch døydde. Difor måtte det oppnemnast verje fram til Hans vart myndig.Dei som vart verje for Hans Knagenhjelm Heiberg, var lensmann Johan Christian Jersin på Nedre Amla og jordbruksskulestyrar Lars Westrem. Sjølv gjekk Heiberg på denne tida Krigsskulen.Men medan den unge Hans var austafjells på militærteneste, skjedde det dramatiske ting på garden i Øvre Amla: Mora hadde no gifta seg opp att, og fått fleire born. Då Hans kom heim for å overta garden i 1852, møtte han eit ribba hus. Dei andre arvingane hadde forsynt seg med det meste: Sølvsaker, lysekruner, møblar - og til og med ei mengd familieportrett - var spreidde for alle vindar.''Jeg har vanske med å få plassert de her nevnte personene: Hvem var Hans Knagenhjelm Heiberg, hvem var hans mor (som hadde giftet seg på nytt før 1852), og hvilke var hennes ektemenn ? Hvilken Melchior Falch var Hans oppfostret hos, og hvilket slektskapsforhold hadde de to (hvis noe) ?Bodde moren til Hans Knagenhjelm Heiberg også på Øvre Amble, og hadde hun noe eierforhold til gården ?Håper noen kan bidra til å avklare noe av ovenstående !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg er en av etterkommerne til Gyda, en sønnedatter til Michael og Nicoline. Jeg har notert at han er en etterkommer etter Adrian Rochertsen Falkener, og at han er omtalt i den slekten Falchs slektsbok, uten at jeg har den foran meg her. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrian var såvidt jeg vet Michael's 5. tippoldefar : Adrian Rotgertssøn Falkener - Peter Adriansen - Margrete Petersdatter - Melchior Jacobsen Falch - Michel Melchior Melchiorsen - Melchior Michelsen - Michael Melchiorsen - Christen Andreas Michaelsson - Michael Christensen Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.