Gå til innhold
Arkivverket

[#30643] Peder Jacobsen, forvalter av Tøndel gods, Hemne, ca.1620

Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg tar sjansen på å bringe fram et tema som antakelig har vært gjenstad for diverse debatter tidligere :Peder Jacobsen (f. ca.1580/90?), forvalter for Tøndel gods, Hemne, var såvidt jeg vet far til flg. piker, født rundt 1620/30 (?) :- Gjertrud, d. før 21 Mai 1585, Åserød, Åfjord, gm. Nathanael Hansen Buch. 3 barn.- Wibecke, d. før 31 Mar 1691, Trondheim, gm. rådmann i Trondheim, Jacob Christensen- Else, d. før 19 Mai 1696, Trondheim, gm. stiftsamtsskriver Iver Baltzersen, d. før 1685. De hadde niesen Sophie i huset 1661-1663- Christine/Kirsten(?) (Falch?), d. ca. 1691, gm. fogd i Nordfjord og Gauldal, Jens Pedersen Randulf, 1620-1682. I 1661 bosatt på Reinskloster, som han forvaltet. 4 barn: Sophie, Peder, Jens, Regisse, f. fra 1650 og utover. Jeg har ektefelle/etterkommere på alle unntatt Regisse.Jentenes 'dødsdatoer' er stipulert ut fra hvorvidt de er nevnt i skiftet etter sine søstre eller ikke.Jens P. Randulf døde på Øie gård i Melhus. Svigermoren hans var Anne Baltzersdatter, og jeg lurer selvsagt på ev. bånd til ovennevnte Iver Baltzersen.Hvem var foreldrene til Peder Jacobsen, jentenes far ? Kan han være en Falch ?Takknemlig for all bistand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Er denne forvalter for Tøndel gods i Hemne rundt ca. 1620, Peder Jacobsen (f. ca.1580/90?), virkelig 'helt ukjent' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Tøndel ligger i Lensvik. Og Lensvik ligger i dag i Agdenes kommune. Agdenes var tidligere en del av Ørland kommune, men hvor grensene gikk dengang? Grensene 'den andre veien' er mot Orkdal og Hemne kommune .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

På Kvasir får en treff på Tøndel Gods. Det ligger på Ørlandet.Bjugn er nevnt og en kobling med Østråt gods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Lagmannen Jacob Pedersen hadde ein autentisk son PeDer Jacobsen, som i 1618 budde i Romsdal og som 1621 var fut der i lenet, og ein annan son PeTer Jacobsen Falch, helgelandsfuten. Det er sjølvsagt svært nærliggande å tenke seg at godsforvaltaren Peder Jacobsen var son av lagmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er jeg forsåvidt helt enig i, men jeg har ikke sett at noen har identifisert faren til de 4 døtrene (innlegg 1) som Romsdalsfogden (1621) Peder Jacobsen Falch. Én av jentene, Christine/Kirsten skal også forøvrig ha vært nevnt med navnet Falch. Hun døde ca. 1691, og var gm. fogd i Nordfjord og Gauldal, Jens Pedersen Randulf, 1620-1682. I 1661 var han bosatt på Reinskloster, som han forvaltet.Det er denne PJF som i 1618 skal ha blitt omtalt som 'svoger' av Karine Michelsdatter, 1.g. g.m. fogd i Sunnhordland fra 1588, Peder Christenssøn Trane (død ca. 1603). Man kunne derfor tenke seg at PJF var g.m. en søster av Karine. PJF skal ha bodd på futegården Vestnes.PJF's mor het Margrethe (Petersdatter Falkener), men jeg kjenner ikke noen datter av ham som bærer hennes fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det har som kjent også vært antydet (vel delvis av de grunner som er nevnt i siste innlegg) at Michel Pedersen (død ca. 1652 på Slinningen i Borgund), sorenskr. på Sunnmøre 1641-51, kan være sønn av romsdalsfogden (1621) Peder Jacobsen Falch. (Michel Pedersen skal ikke forveksles med Michel Pedersen Trane, f. 1593, handelsborger i Bergen, sønn av den Peder Christenssøn Trane som er nevnt i siste innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan Johan (Hans) Christensen Paus (Regitse's ektemann) kanskje være sønn av borgermester i Bergen, Christen Hanssøn Paus (død 1663), som var g.m. Elisabeth Ludvigsdatter Munthe ? (Disse hadde sønnen Ludvig (1652-1707), pastor i Vadsø, Finnmark). ('Hans' og 'Christensen' har jeg fra Presteregisteret hos NSF).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Dersom Peder Jacobsen var forvaltar av 'Tøndel gods', må han ha vore i teneste hos Margrete Tott, mor til Jens Aagesen Bjelke, og sidan hos Bjelke sjølv, for etter Vigerust var det disse som eigde Tøndel på det aktuelle tidspunktet.Hans Hosar skreiv i si tid, 1981, ei hovedoppgave i historie om Jens Bjelke sitt jordegods; denne kan kanskje innehalde opplysninga om godsforvaltinga og godsforvaltarane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.