Gå til innhold
Arkivverket

[#30651] Willum Edvartsen , Schaalevigen, Stord

Gjest Anne-Gerd Kvitvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Finns det någon som kan hjälpa mig, som har tillgång till kyrkoböcker el. bygdeböcker för området? Söker Willum Edvardsen, Schaale el Schaalevigen som blev trulovad 1/3-1730, gift 18/5-1730 med Margrethe Jansdatter i Storöen kirke. Han var skredder till yrke. När är han född? Hade han syskon? Vem var föräldrar o vart kom dom ifrån? Willum o Margrethe fick 7 barn, varav den ene, Niels, är min anfader. Skulle bli väldig glad om någon har upplysningar. Tack på förhand.Mvh Anne-Gerd Kvitvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebøkene finnes her på nettet, Stord er i Hordaland. Bruk databaseveljar øverst til venstre. For sikkerhets skyld begynn med 'Opphev alle val'. Som kilde velg kirkebøker - Fylke: Hordaland - Kommune: Stord. Bare husk å bruke: opphev alle val, hver gang du begynner et nytt søk.Ekteskapet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej. Tack för att du hörsammade mig. Så långt har jag hittat själv. Men digitaliseringen av Stord börjar ju 1725, och min anfader Willum är född tidigare, han giftet sig ju 1730. Frågan är därför, hur komma vidare?Mvh Anne-Gerd Kvitvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Jo det är nog min Willum, för 17/10-1746 fick dom en ny son som fick samma namn. Det var ju vanligt förr. Jag har uppgifter om alla barn, är nu intresserat att komma vidare med Willum. Men tack i allefallMvh Anne-Gerd Kvitvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er en person med samme navn i Manger (Nord for Bergen). Vet vet ikke om han kan være bestefaren?LenkeJeg vil tro at denne skredder Willum er nevnt i bygdebok for Stord eller Fitjar, så de som har lest mye i disse, kan vel ha kommet over ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Tack ska du ha Marie. Det här verkar ju lovande. Att gårdnamn blivit till efternamn är ju tänkbart, tänker bara på mitt eget namn som egentligen är ett gårdsnamn. Jag är inte så bevandret i Hordaland, så jag får väl försöka leta efter bästa förmåga. Du ska ha hjärtlig tack.Mvh Anne-Gerd Kvitvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Skredder Willum hadde en sønn som het Niels. Dersom det er han som gifter seg her, ser det ut til at han har bodd i Skålevik, Fitjar. Jeg kan se i bygdeboken neste gang jeg er på biblioteket, om ikke andre kommer meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Det är riktigt. Nils f. 1738 Skaalevig var gift 1:e gang 8/8-1756 med Anna Abrahamsdatter. 2:e gang 17/11-1776 som enkeman med Helga Olesdatter i Fittje kirke. Jag tror att Willums far kan heta Edvard nånting, kanske Willumsen, och som det du hittade hans far igen Willum Edvardsen. Inte helt otroligt. Vad tror du? Jag är dig evig tacksam för hjälp.Hälsningar Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Jeg vet ikke. Manger er langt fra Fitjar (Fittje), selv om begge steder er i Hordaland. Kanskje bygdeboken gir svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Jag undrar, går det på nåt sätt att få tillsänt sig kopior på bygdeböcker? post el. mail?Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Eg har sett i Fitjar bygdebok, det står ingen ting om Nils, anna enn namna på konene og etterkomarane.Ikkje kvar han kom frå, eller kven som var far hans.Hadde ein av dei eg kjenner til som har mykje kjennskap til slekter i Fitjar vore heime(eg veit han er bortreist, og ikkje vert heime att før i midten av juni),kunne eg ha kontakta han, men det må isåfall venta til han er tilbake.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Tack. Jag väntar så gärna, för själv klarar jag nog inte komma längre.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ja, eg kan gjerne ringja til han og spørja, men eg treng kanskje ei påminning :-)Send meg ein e-post, eller lag eit nytt innlegg her om ca. to veker...mastokk2alfakrøllonline.noVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Dersom du sjekker 'døpte med fadre i Nykirken 1700-1780 finner du en Willum Skaale som fadder for Wilmicke Marie Skaale, også kalt Holsth. Det ene barnet f. 1729, er kalt Maren. Antagelig oppkalt etter mormoren. Her er Willum Skaale fadder. Sjekker du 'døpte med faddere Korskirken 1686 - 1729' finner du døpt '2403 1704 KK Rolle Stilling/sivilstand Førenamn Etternamn 21654 Barn Sidtzele Cathrina 21655 Far skredderEverdt Willumbsen 21656 Mor Maren Pedersdtr 21657 Fadder Mag Ole Storms k Anna Samuelsdat Schrøder 21658 Fadder Gidske Reising pige 21659 Fadder Kisten Schaale pige 21660 Fadder Clamer Eberhard Meltzer 21661 Fadder Johan Ehlers ' De har også en datter til f. 1702. Legg merke til at familienavnet Kierregaard går ofte igjen blant fadrene i begge generasjoner. Mye tyder på at dette er rett familie. Willum og Wilmicke er antagelig søsken. Håper dette er til hjelp. Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Hei!Vi har en Niels Edvardsen Schaale som dukker opp i Flakstad i Lofoten på første halvdel av 1700-tallet. Han giftet seg 1734 med Anne Gregersdtr fra Vareid. Sammen fikk de barna:1. Sophie Marie, døpt 23 april 1734 2. Juliana, døpt 23 april 1735 3. Elsebe Christine, døpt 2 desember 1736 4. Ane Kiergaard, døpt 2 desember 1736 5. Wilmicke Cathrine, døpt 4 desember 1740Niels Edvardsen Schaale nevnes også som en søstersønn av Anne Pedersdtr Kiergaard som det er skifte etter på Sortland i Vesterålen i 1746. Hun var gift med Anders Abrahamsen Lockert. I skiftet ellers nevnes, hennes brødre Knud Kiergaard og Christen Rafn i Randers på Jylland, søster Karen Kiergaard på Sunnmøre, brorsønn Jørgen Kiergaard som er sorenskriver på Senja, og som sagt søstersønn Niels Edvardsen Schaale.Etter de opplysninger som er gitt i tidligere innlegg ser det ut til at Willum og Niels er sønner av Edvard Willumsen Schaael og Malene Pedersdtr Kiergaard. Er det flere søsken og hvem er foreldren til søkene Kiergaard som var spredt fra Vesterålen i nord til Randers i Danmark?Forresten Anne-Gerd, så har du noen forbindelse med Kvitvikene i Narvik i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej Einar. Vad jag har fått fram är att Willum Edvardsen o Margrethe Jansdatter fick barnen: Maren,Elsebe,Edvard Johan,Jan,Niels,Margrethe,Edvard Johan.Denne Niels var gift 2 ggr. I andre äktenskap fick han Willum o Niels Nielsen.Willum i sin tur var gift 3 ggr. I 1:e äktenskap fick han Anders. I 2:e äktenskap fick han Niels o Brun Olay. I 3:e äktenskap fick han: Maria,Axel,Wilhelm,Malene Elisabeth, Inger Johanne.I ft 1801 är Willum oppfört på gården Skålevik med sin far Niels Willumsen. Axel o Malene dro nordover, Malene till Flakstad o Axel till Skjomen i Ofoten.Axel är min tippoldefar.Efer vad du skriver kan jag tänka mig att denne Niels Edvardsen som giftet sig 1734 kan vara bror till Willum Edvartsen som giftet sig 1730.I inlägget före ser jag namnet Everdt Willumbsen, ser ut att kunna vara deras far?Jodå, jag är en av Kvitvikerna i Narvik som utvandrade 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Axel er min tipptippoldefar....Har mye om familien, særlig Pernille Axelsdtr som var gift med Willum Nielsen i Bergen. Og barna til Axel og deres etterkommere. Har minst om din oldefar Ole Daneiel Akselsen.Den Willum Nielsen du har i 1801 er feil! Her er riktig i Bergen: LenkeBarna i første ekteskap til Willum med Maren Elisabeth Andersdtr som han giftets seg med 1 januar 1789 er: 1. Knud født 23/9 1789, 2. Christopher, født 11/3 1792, 3. Daniel, født 6/10 1794, Thor født 26/12 1797 og 5. Berthel Olai, født 16/6 1805. Disse barna har jeg funnet i kirkebøkene for Bergen i digitalarkivet. Maren var født 5/10 1762 i Bergen.Så ble bødkeren Willum gift med vår ane Pernille Axelsdtr og fikk de barna du nevner.Men linjene bakover på Stord har jeg ikke forsket på før, men slik jeg ser det kan det ikke være riktige forfedre til Willum Nielsen, født mellom 1759 og 1763 du har funnet, siden det er en annen Willum Nielsen som er på Skålevik i 1801.....Kanskje noen vet om forfedrene til en Willum Nielsen født mellom 1759 og 1763 på Stord. Han kom som bødkter til Bergen på 1780-tallet.Er veldig interessert i få en overikt over hva du har av etterkommere til Ole Daniel, Anne Gerd. Min e-post er einaben@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Benjaminsen

Her er link til undersøkelsenskommisjonen 1804-1805 der vår Willum Nielsen oppgir å være født på Storøen (Stord), han er da 44 år, altså født omkring 1760: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Skiftet som er nevnt i innlegg 16 stemmer noenlunde med opplysningene i et skifte i Bergen i mai 1741,nemlig etter overtollbetjent Jens Rafn, for øvrig x1735Nykirken i Bergen med Aled Beyer. Hans arvinger oppgis som hans søsken 1.Christen Pedersen Rafn myndig i Randers 2.Knut Kiergaard myndig i Randers 3.sal.Nils Pedersen Kiergaard fogdi Arendal,som har etterlatt seg barn. 4.sal.Maren Pedersdtr Kiergaards barn,nemlig a.sal.Peder Ros`s barn 1sønn+1datter i Arendal. b.Lars Ros i Arendal c.Nils Evertsen Schaal i Lofoten d.Evert Schaal i Scheen e.Wilhelm Schaale på Stordøen f.Kristine Wittorp,enke i Bergen g.Wilmiche Maria Holst enke i Christiania, h.Elsebe Schaale 40år i Bergen,i.Maren Schaale x Jakob Sass 5.Anna Kiergaard x Anders Abrahamsen i Nordland 6.Karen Pedersdtr Kiergaard x på Sunnmøre 7.sal.Søren Kiergaard sorenskriver i Senjen fogderi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Videre 20/8-1718 skifte etter skredder Evert Willumsen,enken heter Maren Pedersdtr. Barn oppgis å være Nils 21år +Evert 17år +Willum 17år +Wilmiche Marie 20år +Elisabeth 16år og Maren 14år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Tack Svein.Kjämpeflott. Fick med detta både Willums syskon o far Evert o mor. Och även pappan o hans syskon.Jag undrar om du kan se om Evert Willumsen far är Wilum Efuertsen som fanns på gården Mangersvog?Var det inte så att bokstaven 'v' i gamle Danmark o Norge skrevs som 'fu'?Tacksam om svar.Mvh Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Det ser ut for at du har fått visst det du vil vita?Det er godt mogeleg at du med dette temaet også har vore til hjelp for dei som har med revidert utgåve av bygdeboka for Fijar(bl.a. han som eg lova å kontakta) å gjera.Eg skal formidla desse opplysningane vidare, såsant han ikkje har funne dette ut frå før :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Gerd Kvitvik

Hej.Jo nu har jag kommit så långt att jag fått Evert Willumsen och hans hustru Maren Pedersdtr och deras 7 barn. Dom tre yngste flickor har jag hittat dopet till men inte Wilmicke Marie, Willum,Evert o Nils, inte heller när Evert o hans hustru är födda.Nu skulle det vore intressant om det går att få fram Everts far o ev. hustru o barn.Jag är mäkta imponerat o glad över dom uppgifter jag har fått. Tack alla som hjälpt mig.Sommarhälsningar från Anne-Gerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.