Gå til innhold
Arkivverket

[#30655] Kan noen på forumet forstå hva som står her?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette er et forsøk på å legge inn et bedre bilde som er under temaet 'Tyding av Kirkebok'Det er anmerkningsfeltet som er avfotografert i forbindelse med et giftermål i Tranøy Kirke mellom Ole Ingebrigtsen og Jonette Pærsdtr i 1827.Jeg tror Ole kom fra Guldbrandsdalen, og hadde håpet at anmerkningsfeltet hadde avslørt det.Mvh Lars Ovebilete0340.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Lars Ove..Du er på rett vei, det er mye bedre størrelse på det nå..Men klarer du å få lagt inn noe mer av siden. Et par-tre av brudeparene hadde vært greit å få med seg her, inklusive merknadsfelta..Som nevnt tidligere, presten skrev ofte de samme orda, som i dette tilfellet ved hver vielse (kanskje også her?), men ikke like tydelig hver gang...Da er det greit å kunne kikke litt rundt for å ha noe å sammenligne med...Mette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg klarer ikke helt å tyde merknaden, men jeg tror ikke den sier noe om det du er ute etter. Kan se ut som det står noe slikt, selvm jeg er veldig usikker på innledningen:'Begge Kirkens Mænd........de ogsaa for, at der for dette Par var udlyst under min Formand Pastor Bull. Brudgommen havt Naturl: Kopper, Pigen vaccineret......'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei og takk til alle gode hjelpere!Nei jeg ante meg at det ikke stod mer om Oles opphav.Men takk allikevelMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har en litt annen tolkning av begynnelsen og slutten enn Torkel og Sigbjørn. Til og begynne med tror jeg det står 'Begge kautionsmænderne ...', men dette har jo ikke den helt store betydningen. Da er slutten kanskje et lite hakk viktigere. Her tror jeg det står 'Pigen vaccineret dat. ### (stedsnavn) ...'. Når det gjelder det som jeg tror er et stedsnavn, er 'Sørkiosen' det nærmeste jeg kommer. Det kan i såfall bety at Jonette hadde bodd en tid i Sørkjosen, - eller var det kanskje legen som bodde der. Så seint som i 1827 var det vel han som utførte vaksinasjon??Helt til slutt burde vi finne en dato, og da står vel kanskje '1 oct' i stedet for '1 ort'? Men det er jo litt rart at årstallet mangler. Kanskje vaksinasjonen hadde skjedd samme år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror nok at det begynner med 'Begge Kautions mænderne' (ikke Kirkens Mænd, som angitt i innlegg 3). Ellers burde nok denne presten ha spisset pennen litt oftere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nei, jeg tror nok det siste er 'Bet: Skolekassen 1 ort'. Nå vet jeg ikke alderen på disse her, men jeg kan aldri huske å ha vært borti folk som har blitt koppervaksinert rett før giftermålet. Kanskje det står flere innlegg vedr. skolekassen på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Enig i at innledningen er 'Begge Kautionsmænderne..'. De neste ordene kan da være 'indsto da ogsaa..osv.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var det ikke slik at en måtte være koppe vaksinert for å bli gift på den tiden? Videre så var der forskjellige vaksinatører som klokker og lærere osv. Der finnest lister over de vaksinerte,og vaksinasjonen foregikk i småbarnsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Så vidt jeg husker måtte man være vaksinert fra ca 1815 for å bli gift. Jeg har også sett at folk helt opp i 30-årene har vært vaksinert rundt den tiden vi her snakker om. I samme periode er det også mange i 15-16-årene som ble vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.