Gå til innhold
Arkivverket

[#30656] Jens Bakstad f. 30/4-1877 på Hamar. D. Bergen 21/5-1959. Foreldre? etc

Gjest Øystein Knoph
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Knoph

Kan noen hjelpe meg? I ft 1900, Hamar, finner jeg en J. Bakstad, reservefyrbøter ved jernbanen f. 1876, fødested Walseth i Romedal. Dette kan muligens være den samme. I Bergens Adresseliste 1924-1925 finner jeg ham oppført som maskinarbeider. Utfra 'Døde i Bergen 1912-1972' har jeg på Statsarkivet i Bergen fått oppgitt at han var født på Neevengården 5 på Hamar 30/4-1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ØysteinNeevengården 5 på Hamar? Det synes jeg høres merkelig ut.Neevengården er da et Bergens-navn ? Jeg mener bestemt at der hvor Sandviken Sykehus i Bergen ligger i dag, het Ne(e)vengården. Tar jeg feil?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Hei Lars Ove, er jo enig og gjorde de samme refleksjoner selv, ikke desto mindre er det det bibliokaren skrev opp til meg. Når det gjelder Hamar så er jeg temmelig sikker på det ut fra muntlige overleveringer fra etterslekten.Bakstad-navnet finnes i all hovedsak i Hedemark, Fron og Øyer. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne noen gård som heter Walseth e.l i Romedal, men finner det i MR. Mens Bakstad finnes i Romedal.Det finnes 1 mann som het Bakstad i Romedal i 1865 i passende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Takk Berit. Ham har jeg nok funnet i ft både 1865 og 1900 (fortsatt ugift). Det kan ikke utelukkes at han er faren, men vi må vel finne noe i en kirkebok for å være noenlunde sikker. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

En tilføyelse: Jens Bakstad hadde en sønn døpt Martin. Dette kan jo indikere at Martinus i Romedal kan være farfaren. mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Den Jens du leter etter er antagelig Jens Martinussen Bakstad født 30.04.1877 Presterud, Romedal. han var 1 av 6 søsken og foreldrene het Martinus Syversen Bakstad, Romedal født 16.05.1845 død 25.10.1927 begr. 03.11.1927 Vallset(Tomter) Kirke og Marthe Maria Jensdatter født 20.06.1848 Haraset, Romedal død 21.04.1898 De ble gift 21.07.1871 i Vallset (Tomter)Kirke Denne Jens er ikke født i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Jeg overså at han skulle være død i Bergen, så da kan det ikke være han jeg nevnte i foregående innlegg. Beklager Øistein MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Takk skal du ha Ragnar. Dette virker meget sannsynlig. Det som blir registrert ved dødsmeldinger er vel stort sett utsagn fra melderen og ikke alltid dokumenterbart og korrekt. Er det kirkebok du har som kilde? Skulle gjerne visst det ved registrering i slektsprogrammet mitt, (Brothers Keeper) mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Hei Øystein Det er mulig Jens sin fødselsdato er fra Romedal Bygdebok, men alt om foreldrene er avskrift fra Kirkebøker. MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Hei Øystein Nå er jeg våken, jeg skrev i natt i innlegg 8 at det ikke kunne være han da han døde i Bergen, men jeg har jo kun født om han så jeg vet ikke noe om dødstedet. Jeg var nokk litt trøtt i natt. MVH Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Til Berits innlegg: Ja jeg er obs på det, men i Bergens Adresseliste for 1924-1925 er han oppført som Jens M. Bakstad. Hva som er det korrekte er ikke godt å vite. (Jeg har sett grove feil også i dødsmeldinger) Til Ragnar: Jeg kan ikke se at noe av det du har oppgitt er i konflikt med at Jens flyttet til Bergen, ble gift her med Birgitte Wollertsen, fikk tre barn her og døde her 21/5-1959. Ellers tror jeg at jeg vil forsøke å få lånt nevnte Romedals bygdebok på biblioteket mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Olsen

Hei Øystein Du må se i Romedal Bygdebok nr.4 side 639 og også side 126. Jeg flytter imorgen på landet og har da ikke internett før i oktober igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Knoph

Hei Ragnar og hjertelig takk for uvurderlig god hjelp! Så får vi håpe på en god sommer, både der og her!mvh Øystein (|;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.