Gå til innhold
Arkivverket

[#30658] Skifte i Norderhov


Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

Hei. Er det noen her som kan hjelpe meg med skifte etter Joel Andreassen, født 1849 på Romerike, død tidlig i Juli 1927 i Norderhov/Haug?På førehand takk.Geir Asheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ved dødsfallet skulle det gis opplysninger til lensmannen om boets tilstand og om arvingene. Lensmannen ville innberette dette ved utgangen av måneden til skifteretten.Norderhov ligger i Buskerud, og eldre skiftemateriale er å finne ved Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Geir!Noe skifte ble neppe holdt. Men se CD-ene med dødsanmeldelseprotokoller du mottok i slutten av januar. Se lensmenn Norderhov 1889 - 1934. Se videre på bildet 130-3017. Her finner du at Joel døde 1/7-1927 på sykehus i Oslo, og at dødsfallet ble meldt lensmannen 4/7 av sønnen Ole. Videre finner du barna i begge kull, samt deres bopel.Jeg sendte nettopp den aktuelle siden som vedlegg til deg. Har du noen spørsmål om denne siden, så bare å send meg en privat mail. Vil forsøke å hjelpe, sjøl om det iblandt er vrient for meg å lese løkkeskrift. Har aldri lært så, slik at denne ofte fortoner seg vanskeligere enn gotisk.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir  Asheim

Hei og takk til dere begge.Til Ellef; Eg har funnet han i protokollen, men problemet er at min oldemor,Klara Emilie Joelsdatter, ikke står nevnt der. Dersom hun var død, skulle ikke da min bestemor, Jenny Olsen, da vert listet som arving? Kan f.eks Klara vært gjort arveløs? Hun hadde flere barn med forskjellige menn. Hun bodde på Vee fattiggard i 1900, men etter da 'har ingen siden sett henne' mvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Geir!Ja, her er det trolig noe som ikke stemmer. Din Klara Emilie er ikke å finne. Men -, kan du tyde hvem som meldte fra om dødsfallet? Jeg tok nok feil med hensyn til denne Ole. Han er neppe 'Sønnen', slik jeg trodde det var skrevet.Hvis vedkommende som meldte fra om dødsfallet ikke hadde detaljert kjennskap til etterkommerne, så kan han i farten ha glemt en eller annen. Vet du når kona til Joel døde? Mulig barna står oppført i dødsfallslistene ved hennes død. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Håpet mitt var at det kanskje var ett skifte etter Joel hvor Klara eller hennes barn var listet. Statsarkivet I Kongsberg har ikke funnet henne i kirkebøkene for Haug, Norderhov og Hønefoss i perioden 1900 - 1950 hverken som gift eller død. Når så i tillegg min mor(f.1919)og hennes søsken ikke kjente til denne Klara, ja faktisk, ikke engang navnet på sin egen mormor, da blir man jo litt nyskjerrig på denne damen. Mor til Klara tror eg døde på Romerike. Alle tips mottas med stor takk.geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Sjøl om norderhovlensmannen i 1927 noterte at Vaktmester Joel Andreassen (f. 1/1 - 1849 på Romerike, død 1/7 - 1927) ikke etterlot seg noe til arv eller skifte, kan det allikevel være en ide å undersøke i Statsarkivet i Kongsberg, slik Yngve opplyser i innlegg (2).Finner jeg noe rundt Klara Emilie Joelsdatter her i distrikte gir jeg deg beskjed privat. Likeså om hennes datter Jenny Olsen. Bare så ergelig at vi ikke har tilgang til fattigvesenets protokoller her i kommunen. Jeg har forsøkt. Men det gjaldt slektsgransking av mer fjerne slektninger. Disse protokollene ligger tryggt innelåst i et rom, sammen med bl.a. personopplysninger av nyere dato. Der fikk jeg forståelig nok ikke adgang.Og med de ynkelige små statlige overføringer til kommunene, blir det ikke midler til hverken å katalogisere eller arkivere noe særlig. Fattigvesenets protokoller havner forståelig vis laaaangt nede i bunken.Forsøk allikevel kommunen. Stiller seg forhåpentligvis annerledes for deg som ikke er så fjern slekt. Hvis disse protokollene fra Vee fattiggard fortsatt er i behold, skulle de kanskje inneholde opplysninger om når og hvor Klara Emilie var født, samt når hun døde.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Takk for svar.Eg har tidligere vært i kontakt med Statsarkivet I Kongsberg, men dei finner ikke Klara hverken som gift eller død i Haug, Norderhov og Hønefoss i tidsrommet 1900 - 1950. Skal prøve å kontakte kommunen angående fattigvesenets protokoller .mvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.