Gå til innhold
Arkivverket

[#30661] Skifte Tyssøy i Sund - Sotra

Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 26. juli 1703 og nevner enken Lisbet Mogensdatter, med lagverge Johannes Hetlevig, og hans barn Ingebore, Mette, Aase og Karj. Døtrene hadde som formynder farbroren Niels Pedersen Myren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Legger inn dette også som en kobling mot samme personer, utklipp fra tingboka.Rasmus Pedersen paa egen, och Sin Søster Ingebor Pedersdatters Wegne hafde Stefnt Johannes Mognsen HetleWiig som deris formyndere, at giøre dennem rigtig LeWerantz for deris arvelig tilfaldne midler1707: 181som eftter indlagde Specification bedrager dend Summa penge 117 Rixdlr 3 march foruden hvis (det som) andet Smaating udi Schifttet Kand haVe Veret. Saasom formynderen Johannes HetleViig Kommer til agters, och de frygter for deris midlers forKommelse, hvorfor citanten begierer, at hannem af Retten motte beschichis een god tilsiunsmand, Som hannem Kand Were behielpelig, til disse midler at indsøge fra formynderen Johannes HetleViig til all fornøyelighed, Saaoch at Johannes HetleWiig maa dømmis til at giøre til hannem och tilsiunsmanden, tilbørlig och fuldKommen leVerantz.Johannes Mognsen HetleViig møtte personlig i Rette och negted iche at hand io Var formyndere for disse owenmelte børnepenge, ey heller Kunde hand negte at disse tvende børns midler io Var saa stoer, som Specificationen af Rasmus Pedersen i rette lagd, udWiiser, men sagde at de 48 Rixdaler, sagde hand at staa hos hans Søster Lisbet Mognsdatter paa Tøsen, ellers Sagde hand paa tilspørgelse at hand war citantens faderbroder.Afsagd.Som formynderen Johannes HetleViig er udi den tilstand, at hannem saadan Sum børnemidler iche lenger i henderne Kand betrois, Ti er citanten Rasmus Peders/en och hans Søster *Ingebør Pedersdatter tilordnet den dannemand Halver Biøndal och Anders Mathop, som tilhielps och tilsiunsmend for disse twende Søschinde Rasmus Pedersen och Ingebor Pedersdatter1707: 181bat Anamme disse børnemidler \117 Rixdlr 3 march/ fra Johannes HetleViig, Som och dømmis, derfor, at giøre fuldKommen och tilbørlig leverantz fra sig til citanten, och benefnte tilsiunsmend inden fembten dage her eftter under namb och Exsecution eftter Loven och haVe hand sig, sin regres igien hvor hand best Wed och Kand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I annet innlegg har eg blingsa litt på disse familier og Rasmus Pedersen som det her er snakk om, er nok Rasmus Pedersen Tyssøy Lenke Dvs. at Peder Jacobsen Tyssøy nok er far til Jacob Pedersen Tyssøy og svigerfar til Lisbeth Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Viser også til Rune Thorstensen sitt innlegg 30174 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=30174&sok=&startnr=&antall=&spraak=>Lenke I 1734 finner vi giftermålet mellom Lars Johannesen Lervik og Kari Nielsdatter Myren. Dette er henholdsvis bror til Peder Johannesen Bjørndalen f. Lervik og datter til Niels Pedersen Myren f. Tyssøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg har ingen fullstendig oversikt på Myren, men mener han har disse barna (og kanskje flere) med Torborg Larsdtr. Lønøy (1721-18.3.1781 Krokås):Lars Jacobsen døpt 14.11.1751, Martha Jacobsdtr. døpt 1.1.1753, samt Anne Jacobsdtr. (1757-27.4.1804 Hetlevik).Anne igjen hadde barna Jon 1783 og Torbor 1785 med Peder Johannes. Hetlevik 1760-1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser litt på Jacob Nilsen og Martha Pedersdtr. - de får også barn 1733, uten at det der står noe om at det er uekte. Han får siden flere barn med Martha Mathiasdtr., før Martha Pedersdtr. igjen dukker opp i 1742. Enten er patronymet feilskrevet (fødslene er ikke for tette til at så kan være tilfelle), eller så er det ikke samme: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk for den Heidi.Her kommer også forbindelsen til garden Krokås, som eg antar er Krokås på Askøy.Den siste setningen var eg ikkje med på, for siden Jacob Nielsen gifter seg opp på nytt etter at han var gift med Anne, så må vel ho være død og i giftermål står ho oppført som pike. Hva er her riktig ?Har du ellers noen beviser for at Jacob Nielsen er Niels Pedersen sin sønn, sjøl om alle indisier tilseier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er Martha Mathisdtr. som dør her: Lenke Så er det ikke hun som får barn i 1742. Enten har Jacob da hatt seg med en Marthe Pedersdtr. på si (noe som vi da vil finne igjen i offentlige skriftemål for Askøy, vel?) eller så er det ikke samme Jacob, selv om det står Myren i 1742...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Flotte greier Heidi.Det kan virke som om kanskje Jacob har vært gift med ei Marthe Pedersdatter, siden det er ett sprang opp til neste kone ellers så er det ett annet sprang han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer, kan kanskje et skifte etter Hans Jacobs. Myren gi noen svar: LenkeEn Hans, sønn av Jacob Nilsen og Marthe Pedersdtr., er døpt 06.10.1733 i DK, og dette dødsfallet passer jo fortreffelig med alderen til denne sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg (4): Slik jeg leser utklippet, er Johannes Monsen Hetlevik faderbroder til Rasmus Pedersen og Ingeborg Pedersdtr. Slik må deres far være Peder Monsen Hetlevik, ikke Peder Jacobs. Tyssøy!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Takk igjen HeidiKjøper det siste innlegget ditt, det var ett heng fra forrige gang eg blingsa med navnene, men eg finner likevel ingen Rasmus Monsen som passer inn i manntalet 1701 og som er voksen nok til å føre sak mot onkelen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det. Finner heller ingen Peder Monsen som kan være far til Rasmus og Ingeborg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen oversikt over Morland i Fjell? Kan Karen Mathisdtr. gift med Holger Johans. Morland være søsteren til Martha Mathisdtr. gift med Jacob Nilsen og Abelone Mathisdtr. gift med Lars Gregoriussen (Hop, Nygård og Hetlevik)?Jeg mener nemlig Martha er datter til Mathis Peders. Brevik f. ca. 1699, på Brewig i 1701, sønn av Peder Rasmus. Brevik - Mathis sine brødre er Ole, Peder, Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjelder Karen Mathiasdatter g. Holger Johanesen Morland, så er ho fra garden Dala i Fjell og søster til Ole Mathiasen Dale, hvis far er Mathias Olsen Dale. De du nevner på Breivik veit eg ikkje noe om.Siden me er innom disse på Dala, så kan det nevnes i en bisetning at min mistanke ligger i at Lars Larsen Dale, som vert gift med datter til Ole Mathiasen Dale, trulig er identisk med Lars Larsen som er nevnt i skifte etter Abigael Amundsdatter Tyssøy, han får ivertfall ei datter med navnet Abigael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.