Gå til innhold
Arkivverket

[#30662] Haltdalen i Sør-Trøndelag Einar Sjursen Ramlo

Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

I forbindelse med at jeg har kjøpt meg den nye bygdeboka for Ålen, holder jeg på med å gå igjennom mine aner derfra igjen.I den forbindelse kom jeg over Einar Sjursen Ramlo fra Haltdalen. Vet noen om hans foreldre er kjente? Han skal i alle fall være født ca 1681 og døde i 1760 på gården Stene i Ålen. Einar giftet seg med Kirsti Klausdatter Stene og de fikk barna; Beret, Klaus og Kirsti.Kjenner noen til Einar sine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Følgende informasjon er tatt fra 'Haltdalen og Haltdalingen' Bind II av Jens H. Nygård:Ved folketellingen i 1701 er Einar Siversen 19 år nevnt under gården 'Ramlo, Ramnan' sammen med faren Siffuer (Sjur), samt brødrene Gudbrand som var klokker, og Hans som var soldat. Einar ble senere gift med Kirsti Stene. Faren Sjur er i 1701 oppgitt å være 75 år.I 1665 driver Sjur gården sammen med broren Iver Guldbrandsen. Sjurs far var altså Gulbrand som hadde gården i 1630 og fremdeles i 1645.Nygård nevner ikke noe om Guldbrands forfedre, men i et skattemanntall fra 1610 finnes en Siguord på Ramlo. Det er nærliggende å tro at denne var Guldbrands far, ihvertfall av slekta. I Aslak Bolts jordebok i 1450 nevnes to navn på Ramlo: Sigurder Tomassen og Sira Bjørnsdotter. Nygård skriver at det ikke er usannsynlig at disse er stamforeldrene til slekta her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.