Gå til innhold
Arkivverket

[#30667] Stina Pernille Andersdtr. Fjærvoll, Bø i Vesterålen, var hennes far fra Dønna?

Gjest Anna-Lisa Bårdgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Min tipp-tippoldemor heter Stina Pernille Andersdtr. Fjærvoll, (Født 1779, Kjerringnes, Sortland – død 1849 Fjærvoll) Hennes foreldre var Sophie Enoksdtr. Ringkjøb og Anders Jansen, Kjerringnes Sortland. De hadde 7 barn etter det jeg kjenner til: Riborg Katrine (1776), Johan Nikolai (1777), Stina Pernille (1779), Enok Severin (1779), Maren Sophia (1781), Petronelle Kristine (1783) og Enok Severin (1781).Jeg har hatt meget sparsomme opplysninger om hennes far. Ved en tilfeldighet kom jeg over et skifte som kanskje gi noen flere opplysninger. Skiftet er over Holger Johansen på Sør Bjørn daværende Herøy på Helgeland 1807. (Kilde: Svein Edvardsen Skifter ftra Herøy/Dønna 1780/1810). I dette skiftet er Holgers søsken arvinger. En av søsknene er: barn av Anders Johansen, bror, død, Sortland. Disse barna er Enok, Riborg Catrina, Pernilla Christina og Maren. Dette er bra overenstemmelse med endel av barna til Anders og Sophie. Navnene er ikke helt vanlige. Videre vet jeg at Jansen er en vanlig skrive/uttaleform av Johansen og Johannessøn.Jeg er veldig spent på om noen har noe kommentarer til dette.Via et annet skifte går det fram at foreldrene til Holger og Anders Johansen er: Johan Erichsen (død ca 1775) og Maren Holgersdtr. De bodde i Berfjorden (daværende Herøy, nå Dønna). Deres barn var : Bereth, Anders, Erich, Holger,Elen og Kiersten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Håkon Moen

Hei Anna-Lisa.Jeg er også etterkommer etter Stina Pernille Andersdtr. Jeg har ikke så mange kommentarer til det du har funnet annet enn at det virker fornuftig. Jeg har heller ikke dokumentert opphav til Anders. Dersom du trekker den konklusjonen at ditt funn er riktig, vil jeg gjerne ha tilbakemelding fra deg. Min email-adresse er tor-hakon.moen@c2i.net.Hilsen Tor Håkon Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til nr. 1: Anders blei vekselvis kalt Jansen og Johansen (til og med Johannessen) her i Sortland, og vi veit at han var helgelending. Han kom til Sortland som jektestyrmann. Alt taler for at du har de riktige foreldrene hans.Når det gjelder barna til Anders og Sophie, har du ei Stina Pernille f. 1779. Kirkeboka nevner imidlertid ingen tvilling til Enok Severin, som blei født samme året. Dessuten er navnet Stina ei kortform av Kristine, og Christine Pernille er det korrekte døpenavnet på hun som blei født i 1783 (og seinere gift med Torber Hammer Pedersen i Bø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Tusen takk for tilbakemelding. Det begynner å virke svært sannsynlig at jeg har funnet rette forbindelsen. Dette var virkelig morsomt. Nå går det kanskje an å finne litt mere ettersom jeg har foreldre og søsken til Anders Jansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Anna-Lisa og Tor Håkon. Stina er også min t.t.oldemor. og noen hjalp meg med oppslag i kirkeboka. Jeg fikk da oppgitt akkurat samme navnene og årstall. (samt dåpsdatoer) som i innlegg 1. Etter dette var Stine f.1779 og døpt 22.8.1779. Hun ble gift 5.11.1804 på Sortland. Johan døde 1777. Riborg ble gift 3.6.1804 med Stener Balzer Stenersen og yngste sønn flyttet til Kjelvik, Finnmark hvor etterkommere forsatt bor. Den yngste Enoh Severin døde i Høydalen, Øksnes 1845. Enka og de fleste barna dro til USA, mens dattera Sesilia ble gift og bosatte seg i Måsøy, Finnmark. Hennes etterkommere er spredt over store deler av landet, bl.a ble to av oldebarna gift i Bø med etterkommere av Stine. Ønsker å komme i kontakt med deg Anna-Lisa, da jeg mangler Bardal-greina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei igjen. Sjekket Ft.1801 og fant Riborg, 25 år, Maren, 20 år og Stine 18 år som tjenestejenter hos gjestgiver og jekteskipper Isac Johnsen, Sortland. Dette bekrefte Johan Borgos sine oppslyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til 5: Den yngste sønnen til Baltser Stenersen og Riborg Andersdtr var Isak Baltsersen, f. 1816. Han bosatte seg i Øksnes og har stor etterslekt der. Men jeg mangler opplysninger om den nest yngste, Anders Lockert Baltsersen (evt. Stenersen). Var det kanskje han som dro til Finnmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Til Johan Borgos. Isak manglet i min oversikt. Har Andreas f. 1803, Hans f. 1808, d. 1842, Stener f.1811, d.1833 og Andreas Lockert, f. 4.5.1814 Valnes, Hadsel. Er det noen flere jeg ikke har fått med? Andreas L. g. 12.11.1838 med Maren Nicoline Norman, f.26.2.1817 Vik, Ibestad, Troms. 8 barn som jeg vet om: Rikard f.1839 Ibestad, Abel f. 1842 Ibestad, Fredrik f.1843 Kjelvik, Finnmark, Anna f. 1845 Lebesby, Finnm., Elise f. 1853 Lebesby, Bernhard f. 1851 Lebesby, Kaia f. 1856 Lebesby, Joakime f. 1863 Lebesby. Andreas d. Lebesby. Dette er opplysninger jeg har fått, så jeg kan ikke garantere at alt er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Her er barna til Baltser og Riborg: Andreas Severin f. 1803, Anne Sophie f. 1804, Johan Andreas f. 1805, Stener f. 1806, en dødfødt i 1807, Hans Petter f. 1808 (sjekk tempoet!), Johanne Sophia f. 1810, Johannes f. 1811, Stinken f. 1812 (d. samme år), Anders Lockert f. 1814 og Isak f. 1816. Elleve svangerskap i løpet av tretten år i den verste nødstida vi kjenner på kysten - Riborg må ha hatt ei eventyrlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Johan Eriksen i Berfjorden, Herøy. På Frode Holte sin web page: Lenke Også litt i innlegg 15816. Johan og Maren er også mine aner, hva jeg har funnet:Elen døpt 16 april 1730, død etter 1806 hos Daniel Kibsgard i SørvikaHolger født 1731, skifte 1806 i Sør Bjørn, HerøyBerete døpt i Dønner kirke 2 juledag 1732, Faddere: Lars Pedersen Riber, Jacob Jacobsen Handaae, Aasle Thodal, Margrete Bærfiorden, Clara Aakvigen (kirkeboken på nettet) død før 1806Kjersten døpt 8 april 1736, gift 11 okt. 1761 med Ole Pedersen Ugelfoden, død 1775 på Ugelfoden, Herøy, begr. 31 des. skifte 1776Erik døpt 8 april 1736Anders døpt 1 mai 1746 (VRI)Maren døpt 19 okt. 1749 (IGI)LDS basen har også en Erich døpt 19 april 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna-Lisa Bårdgård

Til Pål W. Martinussen, epost adressen min er anlisa at online dot no. Ellers må jeg si at jeg er overveldet over hvor mange nye opplysninger jeg har fått. Tusen takk alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Pål W. Martinussen

Fant nettopp nye opplysninger om Baltzer Stenersen. I 1844 er han inført som innflyttet til Voje (Vågen) i Bø. Han var da enkemann, 76 År og 'at opholde seg hos Datter som er gift' Han kom fra Ibestad og medbrakte 'Kommunionsattest' av 12/5 1843 fra presten i Ibestad. Hvet noen hvem denne datteren som var gift i Bø var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Tror jeg har funnet henne. Ei Johanna Baltserdtr. var gift med Jakob Ingebrigt Andersen (1813-1884), f. Vinje, Bø og bosatt i Vågen. Johanna er oppgitt f. 1818 (ikke i samsvar med Borgos opplysninger) på Valsnes i Hadsel og d. 1884. Paret hadde ikke barn, men fostret Jakob Svale Nilsen (Gansmo). Jakob Svale var også av Ringkjøb slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.