Gå til innhold
Arkivverket

[#30670] Navnet Stær i Moss


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiKaren Nilsdatter Stær giftet seg 30 desember 1790 i Moss Kirke med Iver (Koch) Andersen Lenke.I kirkeboken står det Stær under vielsen. Men, hvor stammer navnet fra?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Uten at jeg tror det hjelper deg, men allikevel;Navnet 'Stæhr' har jeg sett to ganger på denne tiden i Christiania. Fridericha Lovisa står oppført med Stæhr som slektsnavn ved hennes andre barns dåp (1799), ved første (1797) står Stæhr muligens overstrøket, muligens er Nyeborg bare tilføyet.Den det gjelder skriver ellers navnet Fridericha Lovisa Nyeborg (står Møller i folketellingen 01.02.1801). Hun er født i Kristiansand, gift i Arendal 1795 med skipper Friderich Møller. De bosetter seg først på Vaterland i Christiania, senere flytter de til Toldbod Gaden i samme by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei og takk for svar.Karen hadde vært gift en gang tidligere, da hun giftet seg med Iver. Usikker om det er hennes første manns etternavn, eller om det er hennes slektsnavn.mvh inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg dette:KAREN NIELSDR STAER Spouse: JACOB STAALMarriage: 19 MAY 1787 Moss, Ostfold, Norway--------------------------------------------------KAREN STAEHR Spouse: IVER ANDERSEN LINSTROMMarriage: 30 DEC 1790 Moss, Ostfold, Norway--------------------------------------------------Iver er vel identisk med Iver Koch Andersen som blir døpt 1765 i Moss:IVER COCH ANDERSEN Christening: 13 MAR 1765 Moss, Ostfold, NorwayFather: ANDREAS LINSTROMMother: BENTE IVERSDR--------------------------------------------------Finner flere søsken av Iver: Kirstine, døpt 8.5.1777, Hans Jørgen, døpt 14.11.1773, Gregers, døpt 26.3.1770 og Ole, døpt 9.8.1767.Den første ektemannen til Karen ser dermed ut til å hete Stål / Staal. I FS/IGI finner jeg at de har sønnen Christopher til dåpen i 1787 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100230291972&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke, men i 1801 finner jeg bare en navnebror, Christopher Staall, som er 1 år gammel LenkeI landskatten 1678 for Skien finnes en Christen Pedersen Staall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei IngeborgDette var nyttig hjelp, ikke minst m å få stadfestet hvorfor barnebarnet tok etternavnet Staal. LenkeNok en gang tusen takk for all hjelp.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å ta det ordrett fra Moss ministerialbok I 4 p.255 :'Ungkarl Iver Andersen Linstrøm trolovet med Enken Karen Stæhr. Cautionister: Anders Carlsen og Anders Linstrøm'. Det ble trolovet 13.03.1790 og viet, som allerede opplyst, 30.12.1790.Ved første ekteskap (samme kilde, p.245) skrives hun 'Pigen Karen Nielsdatter Stær', han 'Jacob Staal' (trolovet 05.04.1787, viet som oppgitt). (Erich Grønberg og Ole Jensen er forlovere).Altså ikke nærmere Stæhr-navnets opprinnelse såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.