Gå til innhold
Arkivverket

[#30675] Sjøfolk og andre som hoppet av i USA


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jeg hadde en onkel som var sjømann og som hoppet av i USA og levde resten av sitt liv i USA/Alaska. Jeg har funnet han og hans etterkommere, men mener at for mange år siden fant jeg også en del registreringer om min onkel i Utvandringutskrifter på Biblioteket i Haugesund, men denne opplysningen er borte fra mine noteringer. Jeg regnet å finne han igjen i digitalarkivet, men uten hell.Hans navn var Jakob Arne Alexander Johannessen og var f. 4. okt 1904 i Haugesund.Etter hva jeg vet, reiste han med 'Hanna Nilsen' en av båtene til Brammenes og skulle da til USA. Båten skulle legge opp og 4 mann gikk ulovlig i land i USA (navn skal være Hetland, Olsen, 'min onkel' og en til) Min onkel drev med laksefisk i Seattle ca 1921 og reiste senere til Alaska hvor han slo seg ned og ble senere amerikansk statsborger.Det jeg jo mest er på jakt etter er han ankomst til USA som jo ikke er vanlig emigrasjon og som jeg ikke finner igjen.Det er sikket mange i samme situasjon hvor sjøfolk hoppet i land og ulovlig slo seg ned i USA. Hvor finner vi opplysninger om disse i USA / Norge og evt i emigrasjonsprotokoller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Disse er nok ikke å finne i emigrantprotokollene, og knapt heller i Ellis Island-materialet. De vil derimot være å finne i sjømannsprotokollene, med merknad om hvor og når de 'deserterte'. En del hoppet nok av i Canada, og tok seg inn i USA derfra.Og det var snakk om mange, minst 20-30000 i perioden 1870-1900. Men rundt halvparten av disse 'desertørene' vendte hjem til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Og det er ingen som har samlet sammen disse personene i egnede oversikter?Eller finnes det noen som har laget delvise oversikter over dette med utgangspunkt i sjømannsprotokollene?Så langt jeg vet er vel heller ikke sjømannsprotokollene digitalisert eller gjord allmen tilgjengelig på noen måte?Litt utrolig, da jo Norge har vært en sjøfartsnasjon og til dels er det fremdeles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.