Gå til innhold
Arkivverket

[#30683] Helene Bergesdtr. tenestepike i Fjell i 1850

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Jeg har faatt vite at hun fikk to barn, Christian f. 1850, og Agathe f. 1852, med husbonden Johannes Fredriksen paa Aagotnes.Kom hun fra Manger? Der er et par gift, Berge Bergesen og Agathe Christiansdtr: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=manv1759&gardpostnr=2986&merk=2986#ovre>Lenkeog i 1830 faar de en datter Helene.Jeg finner henne ikke i FT 1865, verken i Fjell eller Manger. Hvor ble det av henne? Sönnen emigrerte til Statene i 1882, kan hun ha dratt med han? Jeg har ikke funnet han blant emigrantene i 1882, men hans Amerikanske slektning sier han emigrerte da som enkemann med to barn.Se og post Lenkeog post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Christian Event(s): Birth: 09 Jun 1850 Place:Christening: 20 Jun 1850 Place: Fjell, Hordaland, NorwayParents: Father: Johannes FRIDRIKSENMother: Helene BERGESDR--------------------------------------------------Agothe Birth: 28 Apr 1852 Place:Christening: 12 May 1852 Place: Fjell, Hordaland, NorwayParents: Father: Johannes FREDERIKSENMother: Helene BERGESDR--------------------------------------------------Christian ser ut til å være tjenestegutt på Ågotnes i 1865 hos føderådsmann Johannes Fredriksen og kona Botilde Knutsdatter. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1246&kenr=006&bnr=0078&lnr=00>Lenke. Ser ut som Johannes også har en datter, Botilde.Kan dette være Johannes Fredriksen som emigrerer i 1882? Lenke. Han er enkemann. Og kan dette være datteren Botilde som reiser året før? LenkeKona til Johannes, Botilde Knutsdatter, dør i 1881 LenkeHer er dødsfallet til den uekte datteren til Johannes Fredriksen og Helene, hun dør bare 2 uker gammel i Fjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det er vel ikke helt umulig at det er Helenes foreldre du har funnet, for moren til hennes heter Agathe Christiansdatter og barna til Helene kan jo være oppkalt etter hhv. mormor og oldefar på morssiden.I FS/VRI finner jeg at Johannes Fredriksen og kona Botilde har to døtre, Botilde, f. 21.1.1849 og Ane, f. 22.3.1852. I FS/IGI finner jeg også døtrene Christiane, døpt 27.5.1844, Inger, døpt 15.11.1846 og Marte, døpt 19.10.1845.Da er det kanskje Christiane som emigrerer her i 1886 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0108EMIG&gardpostnr=92&merk=92#ovre>Lenke. Her er hun og mannen Nils Olsen på Ågotnes i 1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Grethe.Det var jo selvsagt Johannes som emigrerte i 1882. Ikke rart at jeg ikke fant personen jeg lette etter, da jeg lette etter Christian!Dersom du sjekker de to lenkene jeg satte opp, ser du at vi har funnet de andre barna til Johannes.Naa lurer jeg paa om noen kan si hva som hendte med Helene, kanskje hun döde og. Jeg tror noksaa sikkert at det er den rette jeg har funnet -mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kan nå bekrefte at de du nevner i ditt første innlegg Kjellaug er riktige foreldre til Helene Begesdatter. De flytta til Fjell i 1838 fra garden Sætre i Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Det stemmer det som Oddvar skriv. Det er den rette Helene Bergesdatter du har funne. Då faren, Berge Bergesen døde på Ågotnes i 1849 står det at han var fødd på Tveit i Hammers prg. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FJELL35&gardpostnr=551&merk=551#ovre>Lenke. Det stemmer også med teljinga i 1801. Kvar det vart av Helene veit eg ikkje. Har ikkje funne henne død, og heller ikkje emigrert.Noko som du kanskje ikkje treng å sende vidare til etterkomarane i Amerika er merittane til den yngre broren til Helene, Berge Bergesen (jr.). Han finn vi 10 gonger dømt til tvangsarbeid i Bergen. Første gong i 1852 Lenke og siste gong i 1868 då han vart sendt vidare til tukthuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alma Lorentsen

Helene giftet seg i Askøy i 1853. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=1861&merk=1861#ovre>LenkeBarn av Helene og Mons Martinus:Family Search IGI:MONS MARTIN MONSENBirth: 07 FEB 1854Christening: 13 FEB 1854 Askøy, Hordaland, NorwayDeath: 1854Father: MONS MARTHINUS PEDERSENMother: HELENE BERGESDR MARTHE BERTHINE MONSEN Christening: 22 APR 1855 Askøy, Hordaland, Norway Father: MONS MARTHINUS PEDERSEN Mother: HELENE BERGENSDR AGOTHE PETRINA MONSEN Christening: 28 FEB 1858 Askøy, Hordaland, Norway Father: MONS MARTHINUS PEDERSEN Mother: HELENE BERGENSDR-----Sønnen Mons Martin døde 8 dager gammel. LenkeHelene dør 14.09.1862, Marikoven, Askøy. LenkeDatteren Marthe Berthine giftet seg 1878 i Askøy med Nils Tobias Mortensen, Erdal. LenkeMarte Berthine og Nils Tobias omkom begge julaften 1881. Lenke Helenes yngste datter Agothe giftet seg med Ole Andersen fra Alversund. I 1900 bodde de på Kråkås i Askøy. LenkeAgathe Monsdatter døde på Kråkås i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Tore og Alma-:)Dette var mye nytt og jeg er sikker paa at Jean blir glad.Alma send meg din e-mail adresse, saa kan du komme i kontakt med Jean direkte eller etterkommerne til Christian.Min adresse: kellydotpetitalfakröllnumericabledotfrdot=.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.