Gå til innhold
Arkivverket

[#30684] Hendrich Richard Johnsen Rosing (Hedmark? m.m.)


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

En Hendrich Richard Rosing ble født ant. på Tolga (i Hedmark?) den 23.8.1755 av foreldre John Rosing, gift ant. på Tolga den 26.4.1755 med Elisabeth Cornelia Floer/Flor. Hun ble født på Tolga, hvor familien ant. hadde tilknytning til en smeltehytte der. Det jeg lurter på er om det finnes opplysninger om denne Hendrich Richard Rosing sitt ekteskap, bosted og barn. Søkte litt i FT 1801 uten napp.Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Referansen til NST XX gjelder 'Annalistiske opptegnelser angående slektene Rosing, Struch og Lyng' ved Søren Kure. Først 3 sider hvorav første del er skrevet av John Rosing, far til Hendrich Richard som allerede er nevnt, mens annen del er skrevet av datteren Kristina Cornelia. Dernest to sider med noter ved Sigurd Engelstad. Det er alt for å gjengi her, men det er verdt et biblioteklån.Et eksempel fra første del: 'Anno 1755, den 23de Augustii blev min Søn Hendrich Richard Fød til denne Syndige Verden Klokken 2 1/2 Slet. Og blev ved den Hellige Daab indlemmet i den Hellige Christelige Kirke. Hans Døbe Fader var Hr. Claus Schult. Og Faddere vare: Maddamme Gisken Kirstine Schult, Jomfrue Olava Dybdahl og Ane Margreth Rosing, Hytteskriver Michael Schieldrup, Monsr. Jens Floer, og Michael Rosing paa Tolgen.' Også datterens del er av denne art - omtale av fødsler, ekteskap og død.Notene gir i dette eksemplet informasjon om Claus Schult (sogneprest til Tolga) pluss en spekulasjon om Ane M. Rosing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Ja, det er den Hendrich Richard Rosing, fødd 23.8.1755, som NST nevner, og som jeg søker etter. I FamilySearch finnes han gift ca. 1775 med Anna Dorthea Olsdtr. Berg, f. ca. 1756. Og død i 1835. Men FS nevner ingenting om hvor han døde, hvilket er viktig for å kunne spore opp et eventuelt skifte som kanskje kan vise mulige barn. Aller helst den Henrik Henriksen Rossing/Rosing som nevnes fødd 1790 i Trondheim.Vet noen om det finnes slektsbøk for Tolga-distriktet i Hedmark? Med tanke om det går an å finne en John Tørrisen Rossing gift 24.4.1755 i Tolga med Elisabeth Cornelia Henriksdtr. Flor. Dette er da foreldrene til Hendrich RichardOg hvilket Statsarkiv dette hører under, med tanke på muligt skifte?Det er da en påfallende bruk av Henrik-navnet under Rossing. Eller kan Rossing/Rosing være 2 forskjellige familier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Nå tror jeg at jeg kan slå fast at her er snakk om 2 familier. Henrik Rikard Johnsen Rossing med kone og barn har oppholdt seg på Tolga hele tiden. Fandt 7 barn i FamilySearch. Deriblant den Cornelius Rossing som nevnes i FT 1801 for Trondheim. Henrik Rikard har således ingenting som far å gjøre med den Henrik Henriksen Rossing, fødd ca. 1790 i Trondheim. Henrik Rikard og familie var tydeligvis av de bedrestilte, men Henrik Henriksen, f. 1790, med stor sikkerhet må regnes blant det 'reisende folket'.Så nå får jeg ta fatt på nytt med H.H.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.