Gå til innhold
Arkivverket

[#30689] Utflytting fra Brandval/Roverud


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Aksel i Kristiania i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&gardpostnr=2466&personpostnr=56072&merk=56072#ovre>Lenke.Aksels mor heter Kristina Sofie, og i folketellingen 1900 for Kristiania finner jeg en Saafie Gustavsend. Stenbek, f. 1857, Sverige, gift med gråsteinsarbeider John Stenbek fra Brandval. Et mulig spor? Lenke. De har bl.a. en sønn som heter Alfred Stenbek, f. 1890.Da kan denne John Stenbek muligens være identisk med John Kristiansen, f. 1848, bosatt på Stenbæk i Brandval i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og mange takk for svaret. Jeg er imponert. Jeg er for dårlig til å søke.Aksel Emil ble gift med Alvilde Hansen, som ble født i Kristiania, Vestre Aker, den 6 aug. 1878 og ble døpt 8 sept. Jeg har kopiert side 151 for Vestre Aker, hvor hun er oppført under nr. 184. Hennes far var styrmand Peter Christian Hansen og mor Lovise Larsen.Jeg har søkt på folketellinger men har ikke klart å finne hennes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen og takk for henvendelsen. Faddere i dåpen var sjømand Andreas Hansen, Balkeby, John(Falens?) Larsen, Møllergaden, jernbanearbeider Johan Ruud, enke? Mathilde Hansen, Oslo, Anna Hansen, Balkeby. Balkeby var også oppgitt som bosted for Alvilde og foreldrene. Fadderne er tydelig søsken og muligens at Anna kan være mor til Peter.I folketellingen for 1900 fant jeg enke Mathilde Hansen, født i Horten i 1844(Slagen) Hun bor der med tre døtre, Hanna født 1871 i Kr.sand, Annette, 1874 i Kr.s. og Johanne f.1879 i Kristiania. Det er pussig dersom hun var fadder i 1878 og fikk sitt siste barn i 1879. Isåfall var hun gravid. Jeg har søkt i folketeelingen for Horten for å se om de øvrige Hansen personene kunne være født der. Jeg tror hun var gift med Peters bror, dersom det er rette Mathilde vi har. Det bor også en jernbanearbeider Johan Ruud på annen adresse i Ruseløkkvn.. Jeg har for lenge siden også notert ifra adressekallenderen, fhv. skibsfører Chr.Hansen i Scheigårdsgt. 58 2 etg. i 1911 og 63B 3etg. i 1913. Jeg har også notert adresse Schweigårdsgt. 53 B 2 etg. i margen på Mathilde Hansen.I adressebok for 1914 og 1915 bor enke Lovise Hansen i Ullensakergt. 14 2 etg. og på samme adresse bor hennes datter Alvilde og hennes mann Aksel E. Stenbæk. i 1911 og 1913 bor Datteren og mannen i Evensgt. 6. Der bor ikke Lovise på den tiden, så de flyttet sammen i 1914. Det ser ut til at Peter har dødd i 1913/1914. Det var en større brand i Balkeby i 1879.Det tyder på at Alvilde hadde en søster eller kusine, som het Antoinette Hansen, som fylte 100 år på 1970 tallet i USA. Kan Annette, som jeg har skrevet ovenfor og Antionette være samme person? Ifølge en opplysning jeg har ifra USA så het faren til Antoinette Charles Hansen(Hanson)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.