Gå til innhold
Arkivverket

[#30692] Tre søsken fra Åmot i Østerdalen til Amerika i 1910 - hvor ble de av?

Gjest Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Tre av søskene til min oldefar dro til Amerika i 1910. Jeg har mange opplysninger om emmigrasjonen, men har ikke klart å finne dem i gjen i Amerika senere. Kanskje det er noen med tilganger til census mv som kan hjelpe?? Her er familien i FT1900: Lenke1. Haagen født 1884, men har ikke flere opplysninger om emigrasjonen. (Vet ikke om han dro i 1910). Han nevnes som reisemål for sin brors emmigrasjon (se under).2. August født 01.05.1889. Reiste 24.09.1910 (Lørdag) fra Kristiania (via Kristiansand til Grimsby) med 'Tasso' (iflg 'Norway Heritage'). På veg til Montana til sine slektninger (iflg DA, Emigranter). Ankom Boston, New York 06.10.1910 fra Liverpool 27.09.1910 med 'Saxina' på veg til sin bror: Haagen Olsen, B.B.Welling Co., St. Regis, Montana.(iflg Immigration Lists)3. Olga født 26.10.1892. Reiste 23.04.1910 fra Kristiania (via Kristiansand til Hull) med 'Aaro' (iflg 'Norway Heritage') På veg til Montana (iflg DA, Emigranter) Hun entret New York 9. mai 1910. Med skipet 'Baltic' fra Liverpool. Oppgitt bestemmelsessted: Big Timber (Sweet Grass county), Montana. Reisen betalt av hennes tante B. O. Forsylle (??) i Gibson Montana. (iht Immigration Lists (T715 - Roll: 1473 - Frame714))Håper noen kan hjelpe med å spore opp mine slektninger 'over there'....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OM HAAGEN: St. Regis i Montana ligger i Mineral county. Etter hva jeg kan se var Mineral county ikke egen tellekrets i 1910, men ble regnet som en del av Missoula county i 1910. I Cedar township i Missoula county i Montane finner jeg den 4. mai 1910 en kar ved navn Hogan Oleson - Han er født i Norge, er 26 år, gift første gang, viet for to år siden. Kona er norskfødte Gartrud 22 år. Hun har født et barn som er i live, nemlig Howard som er 2 måneder gammel. Hogan Oleson er arbeider på 'Lumber mill'. Hogan har levert papirer for naturalisering. Innvandringsåret hans er veldig utydelig, men det er muuuuuligens 1902. Hennes innvandringsår er minst like utydelig, men jeg heller til oppfatningen om at det er 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OM AUGUST ? - I census 1930 finner jeg i Missoula city i Missoula county i Montana en ugift leieboer, August Olson 40 år f. i Norge. Innvandret 1910. Sawmill-worker. Muligens rett mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OM OLGA: Den 8.mai 1910 er Olga på Ellis Island og på vei til sin tante som (ikke heter B.O) men som er gift med B.O. Forsythe, Gibson, Montana. I census 1910 finner jeg i Sweet Grass county, Nevin school district i Montana. Norskfødte Benjamin Forsythe, han er 62 år og gift for annnen gang med 51 år gamle Ellen (det er vel da Ellen som er tanta til Olga). Ellen innvandret 1888. De har to sønner (det er ikke Ellen som er mora) sønnene heter Santis 22 år, Orlando 26 år. Det bor også en 9 år gammel niese der. (Vet ikke om det er Benjamins eller Ellens niese. Niesen er født i Norge. Hun heter Marie Wagrum? / Wagrem? pikebarnet kom til USA 1908.I 1900 bor Benjamin O. Forseth i Sweetgrass i Montana som enkemann med fire barn, deriblant sønnene Santis og Orlando.Så........ Hvem er denne Ellen?? Er hun farsøster eller morsøster av Olga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OM HAAGEN:Innen census 1920 (7. januar) har den godeste Haagen flytta på seg. Han er da bosatt i Redford township i Wayne county i Michigan. Han er arbeider på Brick yard. Hogan Olson er 35 år, kona Gudrun er 31 år. Begge født i Norge. Det sies at de begge innvandret i 1893 (Noe som nok er feil). Han har levert papirer til naturalisering. Hun er 'alien'. De har 2 barn. Begge født i Montana: Sønnen Howard Olson 9 år og 11 måneder, og datteren Evelyn Olson 8 år og 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OM HAAGEN: I 1930 (14 april) er Hogen Olson ansatt i bilindustrien i Detroit. Detroit er i Wayne county i Michigan. Hogen er press operator i Auto co. Han er eier av et hjem i 21464 Curtis? Avenue i Detroit city. Hjemmet er taksert til 7500 dollar, og familien har radio. Hogen sies å ha innvandret i 1903, han er naturalisert. Kona er innvandret i 1905. Hun er ikke naturalisert. Hogen sies å være 46 år, og var 23 år når han giftet seg. Kona Gudrun er 41 år, og var 19 år når hun giftet seg. Hogen og Gudrun har fire ugifte hjemmeboende barn i 1930:a) Sønnen Howard, 20 år - født i Montana - driver med Officework i Auto co.b) Datteren Evelyn, 18 år - født i Montana - er clerk i book shopc) Sønnen Meloin, 9 år, født i Michigand) Datteren Helen J. 4 år og 8 måneder - født i Michigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

ANG. HAAGEN Haagens eldste sønn, Howard er muligens han her:Michigan Deaths, 1971-1996:Name: Howard G OLSONBirth Date: 12 February 1910Death Date: 18 October 1992Gender: MaleResidence: Redford, Wayne, Michigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

ANG INNLEGG NR. 6Det er nokså sannsynlig at at sønnen f. ca. 1921 het Melvin (og ikke Meloin). Har sett etter en ekstra gang. Heller til oppfatninga om at han het Melvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

ANG. INNLEGG NR. 4Det virker som om Olgas tante Ellen som i 1910 er gift Forsythe i Montana, er ingen ringere enn Olgas farsøster. Hun som i 1865 kalles Elene. Skulle ikke det passe? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OM HAAGEN:Den eneste passende norske innvandrer 1902 - 1904 over Ellis Island med fornavn som begynner på H og med etternavn som starter på OL er 19 år gamle Haagan Olsen som ankommer med Campania fra Liverpool 28. mars 1903. Han har med seg 2 dollar og har fått betalt biletten av sin tante. Tanta (som han også skal til) er Anne Knutson i Rhinelander, Wisconsin. Rhinelander er i Oneida county. Jeg finner ingen passende Anne Knutson her i 1900 eller 1910. Kan dette være 'din' Haagen? 'Din' Haagen hadde jo en farsøster som het Anne (f. ca. 1856 - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0429&kenr=004&bnr=0035&lnr=000>Lenke) Kan det være henne? Vet du om hun emigrerte?Jeg går ut i fra at Haagens mor er her i 1865: Lenke - så vidt jeg kan se er det ingen Anne nevnt her som morsøster her.På Ellis Island er denne Haagan Olsen registrert samtidig som Aksel Toppen som er her i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Her var det mange interessante opplysninger å jobbe videre med. Takk til bidragsyterne så lang, kanskje det kommer mer?? Ang Olga og hennes tante (innlegg 4 og 9); er nok dette hennes farssøster Eline/Elene født 05.04.1859. Etter det jeg kan finne ut emigrerte hun sannsynligvis 18.05.1888 se: Lenke ,selv om alderen ikke helt passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk nok en gang til Jon! Haagens tante er etter all sansynlighet hans farssøster Anne født 08.06.1859. Etter mine opplysninger ble hun gift med Helge Knutsen i 1882. Dette stemmer jo bra med etternavnet. Har ikke opplysninger om noen emigrasjon på henne, men har heller ikke opplysninger om at hun ble i bygda så det er jo ikke usannsynelig.Axel Toppen eller hans familie har jeg ingen opplysninger om, men ser jo at hans mor er født i Åmot, så jeg skal sjekke mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Omtalte søskenflokk sin inngifta onkel Helge Knudsen er 28 år og hans kone (og omtalte søskenflokks farsøster) Anna Knudsen er 25 år når de ankommer New York med 'Aurania' fra Liverpool 30 mars 1885. De har også med seg barna sine: Haaken 4år og Kirsten 2? år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

ANG. OLGA...... Olgas tante Ellen Forsythe ble enke i Montana i 1915. Hun hadde neppe egne barn. Hun forlot Montana. I 1920 er hun 'roomer' i Eau claire i Eau claire county i Wisconsin. Hun sies å være 60 årig enke og invandret 1889. Hun leier rom hos den norskfødte 72 årige enken Elena Peterson, som innvandret i 1885. Elena bor sammen med sin sønn Christ Peterson, født i Norge, 43 år, innvandret 1885. Naturalisert 1895. Christ er fraskilt.Det er jo ikke utenkelig at Olga også forlot Montana.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Takk til Jon som har gitt meg mange opplysninger å jobbe videre med. Hvis du har tid en gang Jon kunne du ta en titt på mitt innlegg 30693 Lenke Dette er bestefaren til de tre søsknene. Kanskje du kan finne han i Minnesota ?? (Hvis det finnes en census 1900 el likn?). På forhånd takk! Og takk for bistand i denne saken! S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.