Gå til innhold
Arkivverket

[#30693] Haagen Olsen fra Åmot i Østerdalen til Amerika (Minnesota) i 1893

Gjest Steinar Nyløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Nyløkken

Haagen var født 13.02.1817. Han ble enkemann i 1890. Han er til opplysning bestefar til de tre søskene som jeg etterlyser i innlegg '30692'. I en alder av 76 (!!) emigrerte han den 09.09.1893 fra Kristiania til Minneapolis med 'Bohemia' (iflg: DA, Emigranter). Ankom New York 25.09.1893 som 'Hagen Olavsen, farmer, 75 år og 9 mnd' på veg til Minnesota. (iht Immigration Lists (M237 - Roll: 619 - Frame74)). Jeg synes vel at det er noe spesiellt at han i en såpass høy alder velger å reise til Amerika. Jeg har heller ingen opplysninger at det var andre slektninger som hadde emigrert før som han skulle besøke. Det pussige er også at ingen av barnebarna (innlegg 30692) reiste til Minnesota. Men han var vel sannsynligvis gått bort i 1910. Håper at noen kan hjelpe meg å finne han igjen i Amerika. Kan vel ikke tenke meg at han fikk noen nye etterkommere der, men uansett interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mht hva som skjedde med Haagen 'over there', men er det denne Haagen du sikter til? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=98947&merk=98947#ovre>LenkeI 1910 er det en August Olsen Ulvaaen som emigrerer fra Kristiania, men hans destinasjon er Montana Lenke. Dette er vel hans familie i 1900 LenkeFaren heter Ole H. Ulvaaen, og han er kanskje identisk med sønnen til Haaken Olsen i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Ja, disse opplysningene/koblingene du gir er riktig. Dette er kjente opplysninger for meg, men det hjelper selvfølgelig dere som ikke kjenner familien til å bekrefte riktig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.