Gå til innhold
Arkivverket

[#30699] Vet noen noe om Aslak Larsen på Brandstorp i 1732


Gjest kjersti  aamodt
 Del

Recommended Posts

Gjest kjersti  aamodt

Hei er det noen som vetnoe om Aslak Larsen som i 1732 overtok Brandstorp i 1732 i Skjeberg kom fra? g.m Boel Joensdatter fra Tallberg Nedre i Ullerøy.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arild Oliver Bråthen

Dette har du vel fra før ? Aslak Larsen (1701-1778) Boel Jensdatter fra Talberg nedre (1696-1790)Det står mye om deres etterkommere i boka : Aner og slekter i søndre Østfold, av Erik Martin Grønnerød, på side 8 etc.Hilsen Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Takk skal du ha, jeg beklager å ha rotet, men vet du noe om hvor faren til Aslak Larsen kom fra? Jeg skal snart ha ferie og får mulighet til å låne boka om igjen på biblioteket i Sarpsborg eller dredrikstad. Boka er ikke til hjemlån her i Oslo. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torunn C. Ludvigsen

Til tross for at det er midt i ferietid, så håper jeg det er i orden at jeg legger inn et teorisert svar:Følgende etterkommere har jeg etter Aslak og Boel. (Alle innførsler er fra Guri Isakssens transkribsjoner av Skjeberg Kirkebøker):Johannes Aslaksen F: 17281728: Søn.efter.Midfaste. Skj. Ingd. Aslack Slaugen s. Johannes, fad: Karri Lobsgaard, Malline Chlausdtr. Lars Dalle Christen Øjestad - Transkripsjon Olle F: 17301730: 2.s.e.Påsk Inged. Aslack Slaugen s. Olle, fad: Madd. Løscken, Brynel Pedersens qv. Lars Dølle, Torre på Vejen - Transkripsjon ?? Aslaksen F: 1732 1739- Skjeberg, Christ.ø. 9. Tr Aslack Branstorp p.b. 7 år begr. - TranskripsjonAnne Magrette F: 1734, døpt: 3.s.i.adv.Chr.ø 3.s.i.adv.Chr.ø. Aslack Branstorps dtr. Anne Magrette, fad: Hr. Leutn. Tvedt og hans Kiæreste fra Fredrikstad, Frøcken Urback, Johannes Jensen, Peder Nilsen og Wellem Christensen - Transkripsjon Jens Aslaksen F: 17371737- Skjeberg. Chr.ø. 3.maj. Aslack Branstorp s. Jens, f: Johanne Tallberg,Ole Tallbergs qv. Torbiørn Åserød, Hendrick Olsen, Hendrick Svendsen - Transkripsjon Christian Aslaksen F: 17381738- Skjeberg 3.s.i F. Aslack Branstorps s. Christian, f: Gunbor Jonsdtr. , Berte Torckelsdtr., Ole Hansen, Jon Hansen, Halvor Wesberg - Transkripsjon 1738 - Skjeberg, Christ.ø. Kyndelsmess Aslack Branstorp dr.b - Transkripsjon ?? Aslaksen F: 1739 1742- Skjeberg, Chris.ø. Aslack Branstorp dr.b. 3 år - begr. - TranskripsjonSom du ser av innførselen ved dåpen til Johannes er han omnevnt som 'Aslach Slaugen'.Ved Ekstraskatten i 1762 er han naturligvis ved Branstorp: (skrevet av Guri Isakssens transkripsjon av Ekstra Skattemandtall i Skjeberg 1762): Ekstra skatte mandtall, Skjeberg 1762:Nr. 97Brandstorp Østre og Vestre Selveier Bruker: Aslach Larsen ogBoel Jensdatter” Joen Hansen og Inger OlsdatterBarn over 12 år: Hans JoensenOle JoensenBoel JoensdatterIngeborg JoensdatterBruker: Johannes AslachsenMargrete OlsdatterTjener over 12 år: Peder Engebretsen er flyttet til Sverige i slutten av novemberDreng over 12 år: Hans OlsenPiger ” 12 år: Kari PedersdatterAnne BastiansdatterInger AmundsdatterKirsti TorbiørnsdatterAndre boende på gården: Kirsti Helgesdatter som nyder lægdHusmenn: Ole Brynildsen og Sidsel BiørnsdatterOliane PedersdatterPersoner: 20 Her kan du se at en av brukerene er Johannes Aslachsen, så jeg kan anta at dette er sønnen til Aslach. Ergo bodde han og hustruen på Slaugen en tid.I 1723 var det også et skattemandtall: ( Skrevet av Guri Isakssens transkripsjon):Skatte mandtall 1723 for Skjeberg: (transkribert av Guri Isakssen)Slaugen nedre:121.Slaugen Nedre med underliggende Prestorp og MielløssenDragonqvarter Oppesidder: Joen Joensen og Asler Larsen Eier: Ingedals kirke 3 skind Oppesidder 4 tn. korn Christiania Presteboel i Lilleslaugen 1 tn. korn og de brugende 1 tn.Her ser du at Aslach antaglig bodde på Slaugen.Jeg så på Slaugen gårdene i 1711 og fant faktisk en som het 'Lars' som jo faren til Aslach bør hete:Tatt fra Skoskatten 1711, Skjeberg ( skrevet av Guri Isaksens transkripsjon):Skoskatten 1711 Slaugen (Slang) Lars Olsen og qvinde Søndre Husmand Jacob Myreknatt er Dragon, hans QvindeSå her kan jo se, at det finnes en Lars Olsen... Men for å kontrollere denne teorien, bør du nok inn i kirkebøkene ( for å se om Lars og 'qvinde' fikk noen barn mellom 1702-??). I tillegg bør du nok gå inn i gårdsoppgifter, tingbøker og lignende for å stadfeste slektskapet.Men kanskje noen andre har mer utfyllende og korrigerende opplysninger? Som sagt, så har jeg bare teorisert rundt dette spørsmålet.Håper det kan hjelpe deg litt videre?Med vennlig hilsen Torunn C. Ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Ville også nevne at jeg har funnet Aslach og Boel copuleret ( giftet) i 1726:1726- Skjeberg - 14. mars Copulerede Aslack Larsen og Boel Jensdatter - Transkripsjon ( tatt etter Guri Isakssens transkripsjoner av Skjeberg Kirkebok).Vil også presisere at transkripsjonene til Guri Isaksen er avskrifter, derfor bør orginalkildene kontrolleres for å få den korrekte teksten.Med hilsen Torunn C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C. Ludvigsen

Hei igjen ( for 3. gang.. )Glemte sønnen Lars som skal være født i 1726, men har ikke innførselen der.Ettersom Boel og Aslach skal være copulert i 1725, kan jo dette tilsi å være eldste sønnen, og da kan kanskje faddere være viktige å se på. Hvor de kommer fra osv.Med Hilsen Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Torunn Tusen ,hjertlig takk for så mye informasjon, jeg skal prøve å sjekke ut mere omkring Slaugen og de rådene du har gitt meg. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Lykke til, Kjersti!Det kan jo være at andre sitter på annen, mer direkte informasjon enn det jeg ga deg, men som sagt, akkurat på Aslak kan det kanskje være vanskelig?Hvis jeg ikke tar feil, så er 'Slaugen' i dag gårdene 'Slang' i Ingedal. TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Bare en liten kommentar. jeg så at en av fadderne ved dåpene i 1728 og 1730 var det en Lars Dalle/Dølle. Kan kaskje også være verdt å sjekke ut, kan vel også være far til Aslak,Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.