Gå til innhold
Arkivverket

[#30705] Margrethe Olsdatter Gamst - Hasvik


Gjest Per Inge Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Inge Nilsen

I folketellinga 1801 finner vi den 46 år gamle Margrethe (Magrethe) Olsdatter Gamst på gården Bårvik (Borvig) i Hasvik (Loppa).Å finne Margrethes foreldre og koblingen til Gamstslekten har vist seg å være problematisk. Så langt har jeg bare noen svært konstruerte hypoteser uten forankring i kilder.I Talvik (nabokommunen) døper i 1856 Ole Knudsen og Berthe Andersdatter en datter, Margrethe.Kan denne Ole gjennom den påfølgende fantasirike konstruksjonen være av slekten Gamst?Knut Sørensen Gamst var født omkring 1692 i Loppa. Han gifter seg med Sissel Nilsdatter Borch og får første barn med henne i 1741, m.a.o. 49 år gammel.Dette burde tilsi at han har vært gift tidligere, og at denne Ole Knudsen kan være barn fra ett tidligere ekteskap.Ønsketenking, - ja! Er det noen med bedre kildetilgang enn min, som har kunnskap om Margrethes bakgrunn, så er jeg takknemmelig for svar.--Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Så vidt jeg kan se av dine hjemmesider, var Margrethe gift med en Reinholdt Torbensen. Torbensen som patronym kan kanskje tilsi at han var en Gamst, sønn av Torben (Sørensen f.eks.?) Jeg har ingen Reinholdt i mine papirer om Gamst-slekta, - men kanskje det er så... Det er en stor og innviklet slekt. Har heller ingen Ole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Holder på å oppdatere denne delen av slektshistorien, og hjemmesia er absolutt moden for en oppdatering både design og inneholdsmessig.Reinholdt rette etternavn er Torbergsen. Han kom fra Årstein i Gratangen (Troms). De giftet seg i Ibestad kirke, og fikk sitt første barn på Årstein. Samtidig fikk Reinholdt barn med nabojenta. Resultatet ble at Reinholdt og Margrethe tok med seg begge barna og 'rømte' nordover.(Nå kom jeg til å tenke på Oluf, som var født delvis utenfor ekteskap. Det var bare pappa som var gift.)Jeg ser at etternavnet Olsen/Olsdatter er godt representert i Bårvik under 1801-tellinga, men jeg har ikke funnet noen forbindelse mellom Margrethe og de andre Olsenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Rivelsrud

Det står da vitterligen Torbensen i FT 1801..??!! Og siden Margrethe står nevnt som Olsd. Gamst, skulle det jo tilsi at hun var av Gamst-slekt. har du hatt tilgang til Leonhard Gamsts bok om Loppa og Gamst-slekten gjennom tidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Joda, det står Torbensen, men navnevariasjoner er ikke unormalt i FT1801. Om det beror på 'skriveren' eller dataregistreringen vet jeg ikke, men hans var var uten tvil Torberg Nilssen fra Årstein.Leste boka for flere år siden, uten å finne noen sammenheng. Margrethe var født i området rundt Hasvik, og Ole Knudsen/Berthe Andersdatter i Talvik er de jeg har funnet mest sannsynlig som foreldre.Knut Sørensen Gamst er ett sort hull fram til han gifter seg og får barn nærmere femti år gammel. Derav min teori om at han kan være Ole Knudsens far, men om det noen gang går å sikkerstille/dokumentere dette er en annen sak :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.