Gå til innhold
Arkivverket

[#30712] hva står det som andrenavn på Johan

Gjest Knut Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var sannelig ikke lett,dette! Merkelig nok - siden skriften ellers er lett leselig. Jeg synes ikke det likner verken på Anton eller Anun. At navnet begynner på An-, er greit. For meg ser det imidlertid ut som om siste bokstaven er i. Det mellomliggende blir da noe kryptisk, og der har jeg foreløpig ikke noe forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis vi flytter blikket over på foreldrene til det neste barnet som ble døpt, ser vi at faren het Erik Anton Eriksen. De fire første bokstavene i 'Anton' er etter min vurdering skrevet akkurat på samme måte som de fire første i det problematiske mellomnavnet. De siste to bokstavene leser jeg som -ri. Altså skulle navnet være 'Antori'. Jeg ser i FT 1900 at Antor finnes som mannsnavn i Rogaland og i Lyngen der den aktuele barndåpen var, finnes også en kvinne som het Antora. Så hvorfor ikke 'Antori'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei..tusen takk for svar..det er godt å se at det ikke er bare meg som sliter med navnet... :-)jeg er tilbøyelig til å være enig i forslaget om Antori... vet ikke hva annet ien på slutten av navnet ellers skulle gjøre der... MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg synes også forslaget Antori høres plausibelt ut etter å ha studert navnet en gang til. Det er likevel én hake ved en slik tolkning: Jeg har aldri støtt på det navnet før. Det kan jo selvsagt skyldes en smule kreativitet fra foreldrenes side - men muligens også en noe slurvete skriving av et mer kjent navn: Antoni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Eg held med siste talar (nr.7)... Ser vi pnedover på sida, er det mange namn som inneheld '-ri-' (Erik/-sen, Henriksen, Kristine, ...) Så langt eg kan sjå er alle desse '-ri-' skrivne på same måte, men på ein annan måte enn i andrenamnet til Johan. Utan den prikken over den siste staven, ville eg hatt liten tvil om 'Anton'. Det einaste er at den siste 'halen' på siste staven er litt kort samanlikna med andre n-ar.Vi kan (bort)forklare med at han slurva bort den siste staven i '-ni'. Vi kan finne ein annan bokstavkombinasjon som ser ut som 'n med prikk over'. Eller vi kan (bort)forklare prikken - t.d. med at dette er det som vart att av streken over t-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei...det var flere grunner til å revurdere navnet i innleggene 7 og 8..det letteste blir vel å bortforklare prikken som en dråpe fra fyllepennen som tilfeldigvis landet over n-en og gjorde den om til ri... dermed satt det flere personer sprett over hele landet 100 år etter å spekulerte på hva det var som var skrevet... :-)Jeg tror vi setter strek her...takker igjen for hjelpen..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

... ja, no er lenkja til den fyrste temaet - med bilete av kjelda - 'sett passivt'....Men frå minnet: Til (9) Prikken var temmeleg sikkert ikkje ein drope som fall ned. Det er ein prikk, ikkje ein flekk, og høgda er nøyaktig der ein prikk over i ville vere. Men plasseringa kan ha vore tilfeldig eller slurvete.Til (10) - framleis etter minnet: Nei, Amun fekk eg ikkje til å lese ut av dette. Det var i så fall ein svært spesiell måte å skrive m på. Men det mangla strek over t-en (både her og eit par andre stadar). ... og Amun forklarar framleis ikkje den prikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Siden Ivar slenger på en kommentar, gjør jeg det samme. Jeg er ikke i tvil om at navnet kan leses 'Antori', men er enig i at presten sannsynligvis har slurvet litt. Kanskje skulle det stå 'Antoni'? Både Antoni og Antonius er velkjente varianter av Anton. I FT 1900 finner vi 646 Ant(h)on, 19 Ant(h)onius og 4 Ant(h)oni i Troms.Når dette er sagt, så finner vi også Antor og Antorius i denne tellingen. Her kunne det være snakk om lese- eller skrivefeil for Anton(ius), men i alle fall én person het ganske sikkert Antor, for han er ført to steder og begge steder er navnet skrevet slik. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01131.wc2&gardpostnr=61&personpostnr=355&merk=355#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Heisann...ser at debatten fortsetter her etter at jeg satte strek, greit nok....for at hukommelsen ikke skal lide overlast så legger jeg inn Lenke til den aktuelle siden i kirkeboken, så må dere gjerne fortsette med debatten..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.