Gå til innhold
Arkivverket

[#30715] 2 brødre født i Idd(Østfold) og Kristiania til Amerika i ca. 1904 - hvor ble de

Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Hei!1)Bartrean Ephrain Olsen, født 6. juli 1867 i Idd.2)Axel Fritjof Albert Olsen, født 12. apr. 1883 i Kristiania.Svensk far: Anders Otto Olssson, f. 3. okt. 1842 i Skee i Bohuslen Mor: Karen Bolette Brynildsdatter født i Idd 19. apr. 1842I 1900 bodde familien i Akersgt. 65b i Kristiania og Axel bor hjemme. Det var stor aldersforskjell mellom Axel og Bartrean slik at sistnevnte kan ha utvandret før 1904. Ifølge historien har jeg hørt at Axel bosatte seg i Minnesota, ble gift og fikk flere barn og at Bartrean reiste på guldgraving, muligens til Utah. Det var ikke noe å høre ifra ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Aksel Andersen kommer frem 19. mars 1905. Han skal til onkelen sin Christian Nelsen/Nilsen(?)i New York. (Kilde: ellisislandrecords.org)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Mange takk for hjelpen. Det er Axel jeg søker etter. Han gikk i gullsmedlære hos David Andersen i Oslo, som min farfar. Jeg håper noen også finner Bertrean. At han brukte Anderson som etternavn trodde jeg ikke. I Kristiania/Oslo var det vel vanlig at en brukte fars etternavn. Litt finere enn på bygdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei og takk for hjelpen Lisa Kjønigsen. Jeg har brukbar oversikt over hans tanter og onkler, men kjenner ikke igjen personen du oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Skrev feil i innlegg (3). Står oppført på ellis island som Aksel Anderson (ikke Andersen). Dette er den eneste personen jeg finner her som stemmer med han som dro fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er rart at Aksel som ankommer Ellis Island ikke oppgir yrket sitt som gullsmed, men som arbeider.Det man dog skal legge merke til er at han kommer med skipet Ethiopia fra Glasgow, som er et skip agenten Freberg & Kløkner brukte. (ref. NorwayHeritage.com)dette med 'uncle' kan være et vidt begrep, og behøver ikke å bety så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Laila! Han drev ikke noe gullsmedforretning, men gikk i lære hos David-Andersen. Han kom ifra en arbeiderfamilie og det kan være forklaringen på at han kaller seg arbeider. I opplysningen som ligger i lenken som er oppgitt så var navnet skrevet, Axel. Reiste han med Montebello til Skottland først? Etter det jeg kjenner til slo han seg ned i Minneapolis. Jeg har et bilde hvor hans kone heter Belle, døtrene Phyllis, Lorraine og Kathryn. Selv kaller han seg Frithjof. Lorraine er gift med Paul og Phyllis gift med Leo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I 1930 er Fred A. Olson gift i 209 West 48th street i Minneapolis. Han eier et husvære verdsatt til 9000 dollar og har radio. Fred er Decorator - Interior (interiørarkitekt?). Han er 47 år. Ble gift som 31 åring. Innvandret 1904. Kona er Isa Belle Olson 47 år. Gift som 30 åring. Hun er født i Wisconsin av norkse foreldre. De har 4 barn hjemme i 1930. Alle født i Minnesota:Katherine M. 14 år,Lorraine s. 12 år,Phyllis J. 10 år.Altså tre døtre. Og en sønn:Robert G. 8 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg har funnet ut at Phyllis Jane Olson ble gift med Leo Dinesen og fikk minst to barn. Både Phyllis og Leo er døde:Name: Leo G. DinesenSSN: 477-09-4802Last Residence: 34109 Naples, Collier, Florida, United States of AmericaBorn: 14 Nov 1917Died: 8 Mar 1998State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951 )-----------Name: Phyllis J. DinesenSSN: 469-18-5209Last Residence: 33942 Naples, Collier, Florida, United States of AmericaBorn: 3 Oct 1919Died: 22 Dec 1994State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951 )----------Name: Phyllis Jean DinesenDeath Date: 22 Dec 1994County of Death: CollierState of Death: FloridaAge at Death: 75Race: WhiteGender: UnknownBirth Date: 3 Oct 1919---------Jeg kjenner en datter og en sønn av Phyllis og Leo. Sønnen finner jeg i 2005 bosatt i Florida med kone og to barn (ev. med et barn og et svigerbarn). Ønsker du navn og opplysninger om disse nålevende etterkommerne av Axel Fritjof Olsen, så send meg en e-post på jon.torp krøllalfa c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.