Gå til innhold
Arkivverket

[#30717] Foreldre til Dorthe Simensdatter f. ca 1723, Kongsberg


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Er det noen som har tilgang til kirkebøkene for Kongsberg på begynnelsen av 1700-tallet og kan gjøre et oppslag for meg? Dorthe Simensdatter ble 12.sept. 1744 gift med Torkild Hansen fra Kongsberg. Tror dette er bergverksfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Karin!Jeg fant en Torkil Hansen i 'Eksaminasjonsmanntallet for Kongsberg Sølverket 1732'. Denne Torkil var 15 år - født på Kongsberg - Vaskejunge - hadde arbeidet i 4 år - bodde hos foreldrene på Kongsberg - faren var Hammersmed.Jeg fant ham ikke i manntallet fra 1765.Det kan være en ledetråd!!!!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel Dorthe Simensdatters dåp. LenkeI følge F. S. fikk Dorthe og Torkel disse barna i Kongsberg:Hans f. 1745, Else Cathrine dpt 2.May 1750,Johan Varner dpt 25 sep 1752, Bertil dpt 25 jun 1747.Så er det også ført opp en Else Dorte dpt 2 may, 1750, om dette er riktig vil vel kirkebøkene vise.I så fall kan de to Elser være tvillinger, med forskjellig mellomnavn? ( Noe uvanlig)En del unøyaktigheter her på F.S. Men bra for å begynne kirkebokleting.Jeg har desverre ikke tilgang til kirkebøkene nå.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Takk til Turid og Gunn. Men jeg har fremdeles ikke funnet foreldrene til Dorthe. Har funnet dåpen på Fam.Search, men foreldrene mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Spørsmål til Turid Langaas-Jensen, Hvis du har tilgang til eksaminasjonsmanntallet for 1732, vil du være så snill å se om der er oppført en Hovel Nilsen født ca 1702 og en Peder Ivarsen Roste som skal være hans svigerfar. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei hei. Spørsmålet er ikke til meg, men pytt pytt. Peder Ivarsen kan være fra Modum. En kar ved dette navn hadde tilhold på gården Skibrek på Modum på slutten av 1600-tallet. Denne gården ble også tidvis kalt for Røste. Han forsvant fra Skibrek omkring 1708, da han blei utsagt. Men, allerede før dette hadde han vært borte en stund. Han stakk ifølge 'Modums Historie' av til Sverige da han ble innblandet i en drapssak.Etter hva jeg skjønner hadde han disse barna minst; Nils, Lars, Iver, Anna og Jan el. Johan. Anna er jo da den jenta som gifter meg Hovel Nilsen i 1742.Eksaminasjonsmanntallet fra 1732 sier følgende om en kar ved navn Iver Pedersen Røste. Bor hjemme hos sin mor. Det bør vel da bety at faren er død. Og faren er det vel ikke helt unaturlig at har vært Peder Ivarsen Røste. Det står i manntallet at Iver er døpt på Eiker, men jeg har ikke klart å finne ham i kirkebøkene der. Historien om Peder Ivarsen Røste står det mer om 'Modums Historie' under gården Skibrek gnr. 73.Jeg vet at jeg har diskutert noe Røste-greier i en annen debatt her i Digitalarkivet, men klarte ikke å spore den opp nå. Det hadde seg vel sånn at 'vi' kom inn på Røste-slekt i en debatt med en annen overskrift.Håper dette kan være til litt hjelp videre. Og skulle det være av interesse ligger det nok litt Røste i data'n her, men det bør nok sorteres litt bedre først, hvis det er av interesse da.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om det er denne Røstegården som er nevnt i 1801 på Modum? Det er vel ikke mange her som kan være etterkommere av Peder Ivarsen så sent som 1801, ellers var det en spennende historie du forteller om Tor Kenneth.LenkeMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Ja dette var interessant. Jeg må nok låne Modums Historie skjønner jeg. Det er alltid artig å få litt 'kjøtt på beina' som vi sier. Hvis du finner mer om Røste i denne debatten, er jeg takknemlig for å få vite det. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Karin! Da ordna Tor Kenneth den 'biffen' mye bedre enn jeg kunne gjort, men hjelper gjerne en annen gang hvis jeg kan!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Se debatt nr; 11805 og/eller 12027, der omtales/nevnes opptil flere Røster.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.