Gå til innhold
Arkivverket

[#30728] Karen Jonsdatter født ca 1767 på Frosta

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg søker aner på min ane Karen Jonsdatter som ble født på Frosta i ca 1767. Jeg skal fjernlåne kirkebøkene på mikrofilm, men det får jeg ikke gjort før til høsten. Hun var først gift med Arnt Pedersen på Frosta, og de hadde disse barna:1)Peder født ca 1796. Han ble sikkert født på Frosta.Så flyttet familien til Ekne. Barn født der:2)Johan født 03.02.1799 i Markhus på Ekne3)Karen født 18.06.1801 i Markhus på Ekne4)Andreas født 03.03.18045)Carsten døpt 22.p.trinit(02.11)1806. Han var gift med Ingeborg Anna Eriksdatter 06.06.1831 på Frosta.Karen og Arnt Pedersen må ha flyttet fra Frosta til Ekne mellom 1796 og 1799, og Arnt døde der i Markhus på Ekne 05.02.1810. Han skal ifølge 'Frostaboka' være døpt 21.11.1762, men dette er ikke sjekket med kirkeboka. Han har jeg også foreldre på.Etter at Arnt døde ble Karen gift 22.11.1811 på Ekne med Torger Jonsen Selbo. Da Karen flyttet til Frosta i 1816 var hun gift med Jørgen Jonsen Markhus. Sammen med henne flyttet også sønnen Carsten, og en av de andre sønnene.Må jo innrømme at jeg har en sterk teori om at Karen Joensdatter er fra Faanes Øvre, og der finner jeg også en som passer tidsmessig i bygdeboka, men det står ikke hvem denne Karen Joensdatter var gift med. Det er blant annet en Jon Jonsen Faanes og Johanna Jonsdatter Faanes som er faddere på ett av Karens barn.m Den Jon Jonsen som er fadder her har en søster som heter Karen og er født i 1767(min Karen var 34 år i 1801). Hvis dette er min Karen så var jo foreldrene Jon Johansen og Karen Pedersdatter. Er det Faanes jeg skal videre på når det gjelder Karens aner? Burde vel ha ventet til jeg hadde fått sjekket kirkebøkene på mikrofilm, men det ble så lenge å vente til høsten.Er det noen som vet noe mer om aner til min ane Karen Jonesdatter født ca 1767?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Anne LiseJa gå å vente på noe sånt er nesten uutholdelig. Ved søk på FS fant jeg bare en Karen som passet, men det jo kanskje usikkert allikevel.Karen Jonsdr FaanesChristening: 14 JUN 1767 Frosta, Nord Trondelag, NorwayFather: Jon FaanesOg hvis dette er riktige Karen fant jeg også to mulige brødre med navn Johan (1757) og Jon (1762). Heller ikke der stod moren oppført.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Jeg kunne jo ha tenkt på å søke på 'Family Search' selv.Karen Joensdatter Faanes hadde følgende søsken ifølge bygdeboka:-Joha født 1757-Arnt født 1759-Ingeborg født 1760-Jon født 1762Jeg har mistanke om at den Johanna Joensdatter som var fadder på Karens sønn på Markhus på Ekne i 1799 er en uteglemt søster i bygdeboka.Så er spørsmålet om jeg skal ta sjansen på at det var hun som ble gift med Arnt Pedersen fra Vestre Aatlo på Frosta. Om han står det i bygdeboka at han dro til Markhus på Ekne, og ble gift med Karen Jonsdatter. Det står ikke hvilken Karen Jonsdatter han ble gift med, og det kan jo være en Karen Jonsdatter fra Ekne han ble gift med. Det har jeg vel egentlig liten tro på, og med de nevnte fadderne fra Faanes så er dette iallefall en god teori.Jeg skal forøvrig videre på sønnen Carsten som ble døpt på Ekne i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Petersen

Kære Anne Lise Gratulerer med 7. juni. Hvis du mener, at din ane Karen Jonsdatter er datter af Jon Johansen Faanesf. 1714 og gift med Karen Pedersdtr, f. 1805 - jfr Frosta boken side 155 - da har du fundet slægtninge i Danmark. Jon havde en søn Johan, f 1757 og en datter Karen f. 1767.Johan er enm af min kones forfædre. Lad mig venligst høre nærmere. Jeg forventer kirkebøker fra Frosta om nogle dage. henrypetersen@post.tele.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. For hvilke år får du kirkebøkene for Frosta? Arnt Pedersen fra Vestre Aatlo må iallefall ha blitt gift med Karen Jonsdatter ca 1796, for de får sitt første barn i 1796. Det burde vel kanskje stå i forbindelse med giftermålet hvis Karen var fra Faanes. Det er jo en viss sjanse for at jeg er i slekt med din kone Henry.Da jeg hadde kirkebøkene for Frosta sist for den tiden visste jeg ikke at Karen og Arnt var frostinger. Min ane videre som var Carsten var jo født på Ekne i 1806, og det sto ikke der noe om at de var frostinger. Tilfeldigvis kom jeg over Arnt Pedersen i Aatlo da jeg kjøpte bind 7 av bygdeboka for Frosta, og da kom jeg jo til å tenke på at jeg ikke hadde funnet noe giftermål på Ekne og at deres eldste sønn ikke var døpt på Ekne. Så da fant jeg ut at Karen også sikkert var Frosting, og så fant jeg en Karen som passet i Faanes. Nå skal jo jeg fjernlåne kirkebøkene til høsten, og kanskje jeg er heldig å få dem i August.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har omsider fått lest kirkebøker på mikrofilm, og det er vel nå 100% sikkert at min ane Karen Joensdatter var datter av Jon Johansen og Karen Pedersdatter. Blant fadderne til Karen Joensdatters og Arnt Pedersens barn Peder Arntsen døpt Dom 4.p.trinit. 1794 var Nils Eriksen Faanes, og det var stefar til min ane Karen Joensdatter som dro til Markhus på Ekne. En annen av fadderne var Ragnhild Jonsdatter Faanes, som jo var gift med Karens bror Johan Joensen Faanes.Når man finner noe så oppstår det jo nye spørsmål, og jeg skulle gjerne visst aner på Karens Joensdatters foreldre Joen Johansen og Karen Pedersdatter. De ble trolovet 01.09. 1754, og gift 29.09.1754. Deres barn har jo blitt beskrevet tidligere, men jeg tar med opplysninger om den likevel:1)Johan døpt 25.03.1757. Han ble konfirmert 1774, og gift i 1782 med Ragnhild Olsdatter. Johan døde i 1849.2)Arnt født ca 1759 har jeg ikke funnet som døpt. Han ble konfirmert i 1774, og gift i 1807 med Ingeborg Pedersdatter Grilstad3)Ingeborg døpt 15.05.1760, og hun ble konfirmert i 1776.4)Joen døpt 12.04.1762. Konfirmert i 1780, og gift 25.04.1799 med Anne Nilsdatter Markhus.5)Karen døpt 08.06.1767. Trolovet 26.05.1793 med Arnt Pedersen Aatlo, og de ble gift 11.07.1793. Sønnen Peder var født 10.07.1794 og døpt 4.p.trinit. 1794. Neste barn som ble født 03.02.1799 ble jo født på Ekne, så de må ha reist til Ekne mellom 1794 og 1799.Joen Johansen var født ca 1715, og var 61 år da han ble gravlagt 19.01.1776(ikke 1775 som det skrives i Frostaboka). Joen kjøpte gården Faanes straks før jul 1754, og fikk skjøte på vintertinget 1755. Han bodde på Faanes allerede ved trolovelsen 01.09.1754, for da kalles han Joen Faanes i kirkeboka.Har funnet 1 bror av Joen, og det er Ole Johansen som var bruker i Hovdal Ytre fra 1751. Det var skifte etter han 13.02.1770. Som arvinger til Ole var ført enken Karen Andersdatter fra Aatlo vestre nordre. Skiftet viser at Ole hadde en datter fra et tidligere ekteskap: Ingeborg Olsdatter født 1751 Hun døde ifølge bygdeboka før 1762, men da er det jo merkelig at hun ifølge den samme bygdeboka trengte verge ved farens skifte i 1770 I 2.ekteskap med Karen Andersdatter hadde Ole sønnene Johan født 1757 og Anders født 1769. Formynder for datteren i 1.ekteskap(Ingeborg) var hennes farbror Jon Jonsen Faanes.Karen Pedersdatter var 79 år og 3 måneder da hun døde 17.06.1805, og ble altså født ca 17.03.1726. Hun ble gravlagt 23.06.1805. Hun hadde en søster som het Sigrie Pedersdatter. Ved folketellingen 1801 var Sigrie Pedersdatter i Faanes, 74 år og vanvittig.Noen som har noe mer om aner på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har ikke kommet noe videre på disse, men jeg har jo nå fått skrevet av noen opplysninger fra skiftet etter Joen Johansen og broren Ole som kan gi noen tanker videre:Det var skifte 16.02.1776 etter Joen Johansen, og arvingene var enken Karen Pedersdatter og barna som tidligere er nevnt. Enkens laugverge var Sivert Olsen Faaneshamn. Formynder for sønnen Johan var Joen Joensen Naavigen. Formynder for Arent var Hans Skogseth, og jeg finner en Hans Joensen Skogseth i bygdeboka født 1737, og han var gift med Marit Jacobsdatter. For døtrene Ingeborg og Karen var det Peder Gudmundsen Aatlo som var formynder, og for Joen var det Ole Mogensen Grilstad som var formynder. Enkens laugverge var Sivert Olsen FaaneshavnMan kan jo lure på om disse var slektninger av familien? Peder Gudmundsen Aatlo er ganske godt dokumentert i bygdebok og jeg har skifte på han, så han kan ikke være slektning. Han var gift med Mali Sivertsdatter(ca 1711-1775) vet jeg ikke noe om, men hun kan være datter av Jon Sørensen og kona Inger Joensdatter i Ausholmen(skifte etter moren Inger der 03.08.1741 hvor Mali var datter på 26 år). Det dukker jo opp mange med Joen som far her(Joen Joensen Naavig født ca 1732, Hans Joensen Skogseth født ca 1737, og kanskje da denne Inger Joensdatter som det var skifte på i Aasholmen i 1741). Blant fadderne til barna finner en også Ole Joensen Orsand og Jon Jonsen Orsand. Jon var iallefall far til Ole, og Joen var gift med Martha Guttormsdatter. I enkelte kilder finner en også moi forfar Jon Johansen Faanes som Jon Jonsen Faanes. Kan noen av de overforstående være hans søsken?Har også noen flere opplysninger om Joens bror Ole Johansen, og det var skifte på han 13.02.1770. Han var gift med Karen Andersdatter Aatlo som det var skifte på 15.04.1773. Formynder for Oles og Karens sønn Johan var i 1770 'farbroder' Joen Joensen Faanes, og ved Karens skifte i 1773 var Joen Faanes formynder. Lars Andersen Festh var formynder for sønnen Ole både i 1773 og 1773(og det var moren Karen Andersdatter sin bror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.