Gå til innhold
Arkivverket

[#30733] Grue under Tiuren / Kongsberg


Gjest Jan Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Christensen

HeiEn av mine forfedre Christen Christophersen Braaten ble gift med Else Dorthe Hendrichsdatter Grue u Tiuren/datter av Henric Christophersen Grue, den 21.6.1785 i Kongsberg. Jeg har lett med lys og lykte i mange år etter dette stedet. Jeg snakket med en Kongsbergdame for lenge siden og hun nevnte at hun visste hvor Grue under Tiuren var, men desverre fikk jeg ingen flere opplysninger.Så er det noen som har hørt om Tiuren.jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg regner med at opplysningene er fra kirkeboken, i så fall vil jeg tro at det står 'Grue v. Tiuren', dvs. 'Grue eller Tiuren'. Det er altså ført to 'alternative etternavn'. På denne tiden hadde Kongsberg mange innbyggere, og denne måten å føre var nok for å skille mellom de forskjellige personene med like navn.Grue er det samme som Grube - et relativt vanlig slektsnavn på Kongsberg på den tiden. I sølvverkets manntall fra 1765 finner jeg Christoffer Hendricksen Grube på 11 år, trolig en bror av Else Dorthe. Han bor da hos faren som er pensjonist.Navnet Tiuren kjenner jeg ikke til, det kan være et stedsnavn eller et slektsnavn.God jakt videre!mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei. Tiuren, (nå Tjura) er et sted i Grue kommune i Hedmark.Kommunen nordenfor Konsvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensens

Hei!Navnet Grue kan nok være navnet Grube som Bjørg skrev. Det kunne være 'alternative navn', dvs de brukte navnene om hverandre. Presten eller skriveren (!) på det tidspunktet var meget samvittighetsfull!!Jeg har funnet noen med farens navn som 'nummer to' f. eks. Bæver v/Schaar - faren kalte seg Schaar og sønnen Bæver. Andre ganger har det vært bosted som har vært navn 'nummer 2'.Men jeg har god tro på innlegg 3 - det høres sannsynlig ut.Det var helt vanlig på Kongsberg at de tok navnet fra hjemstedet f. eks. Grue og at det her er lagt til v/Tiuren. Kanskje et sted å lete i tillegg til Kongsberg? God jakt!Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei. Dette er vel dåpen til Else Dorthe Lenke, Har lett litt etter Henrik Christoffersen, finner ham ikke blandt døpte i Grue. Kirkeboka i Grue begynner i 1711 så han kan likevel komme derifra, jeg tenker da på innlegg 2, at han er pensjonist i 1765, det vil vel si at han er født før 1711. Kanskje giftemålet til Henrik ville hjulpet? Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Morn igjen. Ser at lenken ikke funket, men søk på Else Dorthe Henriksdatter født 1759 i familysearch så vil du der se at hun er døpt i Kongsberg. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Henrich Christophersen Grue hadde følgende barn på Kongsberg. Else Dorthe døpt 3 nov 1759 Gunhild Cathrine døpt 11 apr 1757 Lars døpt 25 apr 1762 I tillegg sannsynligvis: Anne Margrethe (var fadder i 1759 og 1761) Gunhild Marie (hadde uekte datter i 1782) Jeg finner ikke Anne Margrethe og Gunhild Marie født. Familien kan være kommet til Kongsberg en gang før 1757.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei igjen!Jeg tror Bjørg har helt rett i at dette er familien Grube. Else Dorte står som Henriksdatter-Grube i 1801, gm Christen Braaten, 52 år og Bergarbeider (2gg). De bor på Sandsvær Moen. Der er også Anne-Cathrine Grube, 67 år, Friderik Hendriksen-Grube, 26 år og Maren, enke etter Lars Hendrisen-Grube med sine familier. Høres ut som 'dine'.Finner ikke Christen i Avskjedigelsesmanntall fra 1805, men på FamilySearch gifter Else Dorte Henrichsdtr (enke) seg 30.des. 1802 med Engelbret Svendsen. Dette kan være din Else Dorte, og at Christen er død 1801-02.Det er en Ingebreth Svendsen Busk i 1805, f 17/5-1772, gift, - Bohrhauer v/Prinsen af Augustenborg Grube.Vet ikke om dette kan stemme, men det er kanskje noe å undersøke?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg tok en rask titt i 1732-manntallet og fant følgende 'Gruber':Friderich Grube, 41 år, fra Eidsvold Jernv., 19 år ved sølvverket, Understiger, gift. Notat: tjent hos viseberghauptman Schalnbusch.Henrich Grube, 36 år, fra Eidsvold Jernv., 15 år ved sølvverket, Hauer, gift, 2 barn, Notat: tjent ved Eidsvold Jernv.Hvis dette er Henrich Christophersen Grue, var han relativt gammel da siste barnet ble født. Da kan det stemme at han var pensjonist i 1765. Forøvrig kan man ikke stole helt på opplysningene i disse tellingene.Du bør nok lete deg tilbake i vielses- og dåpslistene på Kongsberg og se på faddere for å få bekreftet at det er rette personer.Forøvrig fant jeg ikke navnet Tiuren/Tjuren e.l. i 1732-tellingen, men kan godt ha oversett noe.Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg følger med i denne debatten, ikke minst fordi det også finnes en familie Grue/Grube/Gruve på Røros i manntallet 1701. LenkeKullfogden Petter Gruve 69 år i 1701 hadde åtte sønner nevnt i manntallet pluss en datter Elisabet Margrete født ca 1683, nevnt i skiftet etter moren Barbara Jespersdatter i 1693. Sistnevnte var mor til de åtte sønner og den ene datteren jeg har nevnt. Datteren ble gift med klokker på Røros David Andersen 36 år i 1701, og disses etterkommere kaller seg Grube (tema 30395)Jeg kan ikke se noen umiddelbar forbindelse til de Grube som er nevnt på Kongsberg. Men jeg syntes det kunne være av interesse å nevne at det samme etternavn også finnes nord for Dovre:-)Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Jan!Jeg tror at jeg har en del informasjon vedr. denne slekta. Det ser kjent ut. Men jeg er dessverre ikke hjemme for øyeblikket, så jeg vil komme tilbake til dette senere.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

Jeg blir like imponert hver gang over hvor utrolig respons man får på dette forumet. Tusen takk til alle for interessante innlegg. Både forbindelsen til Grue og Eidsvoll kan være nyttig å sjekke ut. For øyeblikket holder jeg på å pusse opp hus for min datter, men så snart jeg kan konsentrere meg om andre ting, kommer jeg til å følge opp disse sporene. Venter også spent på hva Einar (Innlegg 12) kan ha av informasjon.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg har falt litt av lasset her (les: ikke fulgt så godt med), men som Eidsvolling så jeg navnet Grue og Eidsvoll nevnt.Det er to Grue-gårder på Eidsvoll i 1801, men jeg har som sagt ikke peiling på om de er relevante.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.