Gå til innhold
Arkivverket

[#30734] Maren Andersdatter f. ca 1779 i Elverum(?)

Gjest Rolf A Røkeness
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf A Røkeness

Maren var på Øxseth da hun den 26/11-1802 ble viet i Elverum til Amund Henriksen fra Nyen i Hof. Amund var av finneslekten Navilainen på farssiden og var vel den Amund Henriksen som var på Øxseth i 1801 (FT). Hun var i Melåsberget i Elverum da hun døde 1809, 30 år gammel, gravlagt 9/4.Jeg trodde først at Maren også var fra Hof, men tror nå at hun kan være fra Elverum/Trysil. Ved vielsen ble det presisert at Amund var fra Hof, mens det ikke var slik presisering for Maren.Er det noen som sitter med informasjon som kan bidra til å identifisere henne og finne hennes foreldre? Jeg har ikke sett trolovelsen; er det noen som har tilgang til den?Jeg takker på forhånd for all hjelp. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det døpes en Maren Andersdatter 1.1.1778 i Hof. Foreldre Anders Mortensen og Anne Matisdatter. Info fra Fs.Foreldrene finnes her i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg jeg fant henne på FS, og der står det Elverum.Maren AndersdatterEvent(s): Birth: About 1780 Elverum, Hedmark,Spouse: Amund Hendrichsen Family Marriage: 26 NOV 1802 Elverum, Hedmark,Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Odd Brede: Det var henne jeg først trodde det var, men som nevnt, er jeg nå i så sterk tvil at jeg har avskrevet henne i denne sammenheng.Lars Ove: Jeg sett alle tre registreringene av vielsen i FS, men dessverre gir det ingen indikasjon på hennes herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Har sett litt etter Maren. Finner ingenting sikkert, men det er jo noen indisier som peker i retning av at Maren er hun som blir født 1778 i Hof.1. Maren er også av finneslekt - fra Gravberget i Våler. 2. Maren født 1778 finner jeg ikke igjen i Hof 1801. 3. Finner heller ikke Maren som død i Hof før 1801. 4. Finner derimot samme? Maren på Tørberget i Trysil 1801. Nærliggende at ei fra Gravberget var i tjeneste der.Finnes det kandidater født i Elverum/Trysil?Hadde Amund og Maren barn? Navn på disse? Hvis barn, foreligger det muligens skifte etter Maren - der kan slektninger dukke opp som verger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for innspill, Arild. Dessverre har jeg ingen direkte tilgang til kirkebokdata for døpte i Elverum/Trysil. Det gjør det vanskelig å finne alternative kandidater i området, men jeg ser at det fins menn som heter Anders i en alder hvor de kunne ha en datter Maren i passende alder.Jeg har ikke dokumentasjon som knytter Maren f. 1778 til Tørberget, men hvis hennes farmor er Marte Persdatter Kuosmainen, forklarer det noe siden Marte vel ble født i Tørberget i 1718. Men jeg kjenner ikke familieforholdet mellom denne Maren og dem hun bor hos i Tørberget. Jeg er heller ikke kjent med at det skulle være noen forbindelse mellom Øxseth og Tørberget, men kanskje noen andre vet?Amund og Maren hadde trolig fire barn: Hans dpt 18.12.1802, Karen dpt 09.09.1804, Anne dpt 26.10.1806 og Embret dpt 26.12.1808 (alle datoer fra FS). Anne er min ane. Som nevnt, ble Maren gravlagt i Elverum 09.04.1809. Hun døde i Melåsberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det trenger ikke være noe nært familieforhold mellom Maren og de hun bor hos i Tørberget, hun er bare i tjeneste der. På samme måte heller ingen annen forbindelse mellom Tørberget og Økset annet enn at hun var i tjeneste på begge steder.Dattera Anne ser ut til å være oppattkalling av Marens mor, et nytt indisium på at hun kan være fra Gravberget.Det blir vel vanskelig å finne mer enn indisier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for betraktningene, Arild. Jeg syns indisiene peker mer mot enn for at det skulle være Maren Andersdatter dpt 1/1-1778 i Hof jeg er ute etter.1. Hennes antatte fødselsår bygger kun på oppgitt alder ved død og vi vet fra andre sammenhenger hvor mye den kan avvike. I Elverum/Trysil er det i FT1801 bare denne ene Maren Andersdatter 22-23 år gammel. Nærmeste utenfor er to i Nes, Hedmark. 2. Amunds mor var helt ut norsk. Han kan derfor like gjerne, eller kanskje heller, ha giftet seg norsk. Hans andre hustru Gjertrud Hansdatter var trolig helt norsk (jeg har ikke sjekket det ut). 3. I perioden 1800-1810 giftet det seg fire Maren Andersdatter i Elverum/Trysil: 26.11.1802 m/Amund Henriksen, 10.06.1804 m/Halvor Eriksen, 02.11.1806 m/Ola Mortensen og 10.10.1807 m/Gulbrand Gulbrandsen (data fra FS). Vielsen i 1806 var i Trysil og kan gjerne være Maren fra Tørberget/Hof. 4. Jeg har også litt problemer med navnet til eldste sønn, Hans. Etter vanlige oppkallingstradisjoner burde han ha blitt kalt Henrik. I deres omgivelser kan det ha vært en Hans som de ville ære.Så hvis det ikke skulle dukke opp noen flere fakta i dette forumet, ser jeg ingen annen løsning enn å låne inn kirkebokfilm og gå gjennom detaljene ved vielser og dåp. Jeg takker alle for de bidrag som er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vil presisere poenget med indisier. Ofte må man samle slike og så se hva som taler for og hva som taler i mot.Kort kommentar til dine punkter: 1. At alderen stemmer kan ikke tale i mot. Ja, oppgitt alder ved død kan være upålitelig, men den kan også stemme bra. 2. Klart Amund kan ha giftet seg med ei av norske aner, men når en av de gode? kandidatene er av finneslekt som Amund selv, øker det sjansen for at hun er den rette, men beviser selvfølgelig ingenting. 3. At ei Maren Andersdatter gifter seg i Trysil 1806, er dessverre et sterkt indisium på at Maren Andersdatter i Tørberget er feil Maren.I håp om å komme til bunns i det må du nok utrede de fire Maren Andersdatter ved å identifisere hver av dem med alder for slik å eliminere 3 av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det finnes bare to aktuelle i Trysil, den ene er fra Andersgarn i Tørberget, født 1778, konfirmert 1794, og det er hun som gifter seg med Per Mortensen Nyhuus i 1806. Den andre kom fra Rysjøberget, født 1780 og konfirmert 1798. Denne Maren ville være i sitt 30. år i 1809....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Takk for det, Lars. Trysil og Elverum er egentlig områder som er lite kjent for meg, både geografien og slektene, så det blir ofte famlende forsøk på finne fram der.Jeg antar at Andersgården er der hvor Ole Larsen og Kjerstine Olsdatter satt i 1801. Maren f. 1778 i Gravberget er vel den som var i tjeneste hos dem (eller er det noe som tilsier at hun er en annen?).Maren Andersdatter f. 1780 i Rysjøberget finner jeg ikke i FT1801. Hvor var hun da? Var hun etterkommer etter Anders Olsen Kuosmainen og Kari Steffensdatter Siekkinen?Hvis du har informasjon om Kuosmainen-slekta, er jeg interessert i å få vite mer. Kunne du i så fall kontakte meg direkte (ra-roke@online.no)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.