Gå til innhold
Arkivverket

[#30743] Står Ester Fritsvold i folketellingen 1915 for Oslo?

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Min (for meg ukjente) bestemor, Hanne Amalie, gift - for annen gang - med Martin Johard Fritsvold, fikk i dette ekteskapet en datter: Ester Fritsvold, født 6.1.1914 i Oslo. Hun ble bortsatt før 1. februar 1915. Min bestemor døde i november 1915. Jeg vet ikke til hvem Ester ble bortsatt. (Broren Harald ble også bortsatt, til bestemors søster i Sør-Audnedal.) Muligens ble Ester bortsatt til farens familie i Oslo. Har noen tilgang til folketellingen for Oslo for 1915/1916? Og er det mulig å se om Ester Fritsvold står oppført i folketellingen for et av disse årene? Ble det notert noe sted hvem man satte bort barn til? Eller var det bare noe som ble ordnet innen familien/vennekretsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ville forsøkt å henvende meg til Byarkivet i Oslo som har de originale kommunale folketellingene for Kristiania/Oslo Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grethe! Jeg har i dag sendt et brev til Byarkivet, håper de kan hjelpe. Hilsen Valgjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dåpen til Esther i Vaterland kirke 24. mai 1915 forteller ikke mer ( navnet skrevet Esther med h). Det opplyses her at Hanna Amalie er født Knudsen og skal være født 1882 (dette er ikke alltid 100 prosent pålitelige opplysninger, men stemmer vanligvis).Esther dør 09.12.1914 så hun settes ikke bort, begraves 05.02.1914 i Vaterland menighet. Dødsårsak er hjertelammelse.Ved Harald's dåp samme sted 17. januar 1913 (han var født 10. januar 1909) opplyses at moren Hanna Amalie f. Knudsen er født 1882 i Namdalen, dette viser seg å skulle være Mandal. Harald er 'uekte' født.Det er ikke skifte etter moren såvidt jeg kan se av dødsfallsprotokollene i Kristiania. Faren står oppført født 1884 begge steder, fødested skal være N.Odalen.Fru Hanna Amalie Fritsvold, er oppført født 1884 Mandal, konfirmert 1898 i Valle, innmeldes i statskirken 18.12.1913, tidligere ikke medlem av noe annet trosamfunn. Det står at hun meldte seg ut for å gifte seg borgerlig og at hun har 1 barn (dvs. Harald).Hun var ikke utmeldt lenge, utmeldelsen var 08.07.1913, der står hun oppført som Hanna Amalie Fredriksen f. Knudsen. Fødselsdato 08.07.1884 Valle sogn pr. Mandal, konfirmert Valle 1898. Videre opplyses at hun har to ukonfirmerte barn som tilhører statskirken og at hensikten med utmeldelsen er å inngå borgerlig ekteskap.Adresse 1913-1915 har vært Rødfyldgaden 40.Opplysningene er hentet fra Vaterland MINI 1 og MINI 2 samt Dødsfallsprotokoll for skifteretten i Kristiania, serie II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Geir Kamsvaag Berntsen,Jeg synes det er hyggelig at det finnes så hjelpsomme mennesker! Tusen takk til deg for all informasjon om min bestemor og hennes familie. Det er rent utrolig at jeg nå kan få vite så mye om denne bestemoren min, etter å ha lett selv i så mange år. - Det er synd at datteren Esther døde, hadde hun levd opp og fått etterkommere, hadde jeg kanskje hatt familie som hadde visst mer å fortelle om min 'vidløftige' bestemor. Datoene stemmer muligens ikke helt, du skriver at Esther ble døpt i Vaterland kirke 24. mai 1915 og at hun døde 9.12.1914 og ble begravet 5.2.1914 (rettet til 1915). Men dåpen skal kanskje være 1914 og begravelsen 5.1.1915? Rart at det i folketellingen for 1.2.1915 (som jeg nå har kopi av) står at hun er bortsatt. Hun var jo da allerede død, etter din informasjon.I folketellingen 1.2.1912 står at det i familien Fritsvold som da bodde i Akersveien 25, var et 'udøbt pigebarn, f. 9.6.1911'. Jeg går ut fra at det ikke står noe om henne i de opplysningene du har? Folketellingen for 1913 har jeg ikke, men i folketellingen for februar 1914 står bare sønnen Harald og datteren Esther. Må en da anta at den første datteren er død? Jeg vet ikke om du kan svare meg på dette. - (Hvor i Norge ligger Løvenstad forresten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkfeil fra min side. Esther er født 6. januar 1914, døpt 24. mai 1914 i Vaterland menighet (Vaterland MINI 1 1907-1930 f.51 no.16).Esther dør 09.02.1915 og begraves 16.02.1915. (Vaterland MINI 2 1907-1921 f.129 no.9)Beklager at det var så mye slurv første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pikebarnet som du nevner er Sofie, død 26.12.1912, begravet 31.12.1912 i Vaterland menighet (Vaterland MINI 2 f.113 no.32). Der står hun oppført som født 10.06.1911.Jeg skal se om jeg finner 'Sofie' døpt (ikke i Vaterland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene, det er fint å få hjelp; det er svært vanskelig å finne fram til selv. 'Historien om bestemor' er nå sannsynligvis slutt. Står fadderne nevnt ved dåpen, slik som i kirkebøkene? Jeg vet ikke hvor mye arbeid det er for deg å lete etter det du har funnet, så du må unnskylde hvis jeg spør for mye. Men iallfall skal du ha hjertelig takk for alt bryet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ER fra kirkebøkene, MINI er ministerialbok som er kirkebok, dvs. bok der kirkelige handlinger er oppført.Om jeg får tid, skal jeg se på faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.