Gå til innhold
Arkivverket

[#30746] Mathilde Larsen f. april 1873

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har i en årrekke søkt om det var mulig å finne Mathilde Larsen. Hun ble født i 1873 i Bergen og ble konfirmert i Kr.sand i 1889. Jeg tror at hun kanskje drog til Amerika, og har fått oppgitt at der var en Mathilda Larson f. i april i 1874 i Chicago i 1874. Jeg skal legge inn lenken på den andre debatten min så snart jeg får inn det jeg har fått fra ft for 1900. Kanskje det er noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av denne dama?bilete0345.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er lenken til den andre debatten om denne dama LenkeHåper at det lar seg gjøre å finne ut av hvor det ble av denne Mathilda Larson.Det ser ut som denne Mathilda kom fra Norge i 1893 og da er det trolig den samme som reiste fra Kristiansand i 1893. Der ble det opplyst at hun ble født i 1875. Jeg har funnet ut at det ofte kan være til dels store avvik i fødselsåra som finnes FT for USA. Så jeg håper at det er noen som kan finne ut noe mer om denne dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kan den familien Mathilda bor hos også ha kommet fra Kristiansand? Eller er det bare en familie hun har huspost hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet at det er mange av dere som er rene 'amerikaeksperter'. Ja, jeg vil kalle dere for det, for det er det mest utrolig dere klarer å finne ut av. Jeg vet at denne 'nøtten' er vanskelig, ja, kanskje helt umulig å løse? Og kanskje alt har prøvt dere å lete i både F.T. for 1910, 1920 eller 1930 for det jeg vet. Selv har jeg ikke tilgang til noen av FT og vet heller ikke hvor det kunne ha vert lurt å lete.Denne Mathilda Larson som bor i nr. 52 måtte sikkert ha bodd der en stund, fordi det var nok henne som reiste fra Kr. sand i 1893, med Chicago som mål.Lenke Dersom det er den Mathilde som jeg leter etter så ble hun egentlig født den 20. april 1873. Jeg ser at årstallet avviker en del, men i mange tilfeller har årstallene i slike FT avviket ganske mye. Den Mathilde som jeg leter etter ble konfirmert i Kristiansand i 1889, og hun er ikke reg. bosatt eller død i Kristiansand fram til ca 1910, så hun har nok reist til ett eller annet sted, så da har trolig Amerika vert reisemålet for henne slik som for mange andre på den tiden. Hun var jo foreldreløs så hun som mange andre ville vel 'søke en bedre fremtid' der borte.Jeg håper at det er noen av dere som kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg håper det ennå er noen som kan prøve å hjelpe meg litt til. Jeg er meget takknemlig for alt dere har gjort når det gjelder etterlysingen etter denne damen og som dere ser så har jeg prøvt meg gang på gang med denne saken uten at jeg har kommet noe særlig lenger.Av og til viser det seg at det lønner seg å ta opp saken om igjen for plutselig så er det noen der som vet noe som fører til at saken blir løst. Jeg håper at det fremdeles er noen der ute som kan hjelpe meg å få de siste brikkene på plass i denne saken.Kanskje var det denne damen som utvandret i 1893 til USA med reisemål Cchicago. Eller kanskje hnu utvandret til et annet sted? Eller kanskje hun rett og slett slå seg ned et annet sted på Sørlandet?Her er de innleggene jeg har hatt inne tidligere. Jeg har også hatt en del innlegg vedr. faren hennes (Mons Andreas Larsen, han som var den første Gassmester ved Kristiansand Gassverk)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=8634&sok=Terje+Aarland&startnr=&antall=&spraak=>LenkeLenkeLenke LenkeLenkeLenkeLenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når du nå får så lite respons, skyldes nok det først og fremst at du har startet nesten nøyaktig den samme debatten mange ganger (og du fikk jo en stund også mye god hjelp). Du burde nok lete litt mer selv først før du stiller de samme spørsmålene på nytt. Kunne du i det minste finne ett nytt moment - eller én ny hypotese - ja, da ville det kanskje bli litt meningsutveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt hæppi om du hadde oppsummert skriftlig alt hva du vet. Tungvindt å lese mange gamle diskusjoner.1. Har du sjekka obituarien for Mathildes grandonkel og grandtante i USA? - Du fikk jo tips om det for en stund siden.2. Har du sjekka utflyttingslister i kirkebøkene / klokkerbøkene for Kristiansand / Oddernes i 1893?2. Hvem, hva, hvor og når var Ingeborg Hull / Hall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selvsagt skulle jeg oppsumert alt jeg vet. Beklager at jeg kanskje har satt dette rotete opp. Jeg tenkte at det er best jeg tar alt med slik at det ikke blir noen missforståelser. Ja, jeg har sjekket tanten og onkelen sin obit, men det stod ingenting om Mathilde der. Jeg har senere fått info at denne frk. Hull ikke har noe med Mathilde å gjøre. Ja, jeg har fått info om at Mathilde i alle fall ikke er reg. død i kirkebøkene i Kr. sands område frem til 1907. Det lar seg heller ikke gjøre å finne ut hvem den Mathilde Larsen egentlig var som reiste fra Kr. sand i 1893 med reisemål Chicago, og heller ikke hvem den Mathilde Larsen var som drog fra Arendal i ca 1895.Jeg vet at det er mange innom dette fora som vet veldig mye og som er innom litt av hvert. Det er sikkert mange som på sin søken etter sine eller andre sine slektninger kanskje legger merke til andre navn som de har hørt om og kanskje på Mathilde på denne måten dukker opp? Jeg er sikker på at noen ett eller annet sted vet alt om Mathilde, men hvem eller hvor vet jeg ikke. Kanskje noen av 'stesøskene' hennes visste noe? Noen av dem levde til langt ut i 1970-åra i Kr. sand, så derfor har jeg prøvt å søke både via telefonkatalogen, skattelister o.l. Jeg har prøvt å ringe noen Omdal i Kr. sand uten å lykkes i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Det er mulig at denne Mathilde 'skjuler' seg ett eller annet sted - kanskje også i Norge? Jeg aner ikke hvor det har blitt av henne. Her må man vende på hvereneste sten, for å finne ut hvor denne dama 'skjuler' seg. Kanskje er hun 'nærmere' enn noen aner?? Hvem kan denne Mathilde være? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har i årenes løp hatt mange innlegg vedk. denne dama. En vanskelig sak. Kanskje den ikke er helt umulig å løse?Jeg har nettopp fått kontakt med noen av mine slektninger i USA, bl.a. datter til en som var kusine til Mathilde. Denne dama som jeg har fått info fra er Irene som er 87 år gammel og bor i La Cross i Wisconsin. Foreldrene hennes var Ingeborg Malene f. Abrahamson og Rev. Lars Larson. Lars hadde vert prest en del år i Canada og da de skulle flytte tilbake til USA i 1936 kjørte de innom Minneapolis for å besøke noen slektninger. Irene forteller at da moren skulle presentere henne for desse slektningene så sa hun:'Dette er Mathilda Larson hun kommer fra Norge'Irene kan ennå huske denne Mathilda som en meget vakker dame med veldig pene klær. Slike som bare finnes i filmer etc. Videre så husker hun at Mathilda hadde en annen askent enn hennes andre slektninger. Kunne det høres at hun kanskje kom fra Kristiansand? Kanskje hun snakket norsk med dem?Jeg har fått opplyst at denne Mathilda var fortsatt yrkesaktiv i 1936 og jobbet i en spesiell butikk for pene dameklær i Minneapolis.Irene sier videre 'Jeg kan huske denne damen veldig godt og min søster hadde kontakt med henne senere, men jeg vet ikke mitt slektsforhold til denne Mathilda, men sier at 'Det jeg synes å ha lagt merke til var at hun kunne være på samme alder som min mor.' Moren til Irene ble født i 1879, mens Mathilde ble født i 1873, så det kan være denne Mathilde som jeg leter etter som bodde i Minneapolis i 1936. Irene var selv 17 år gammel på den tid og husker dette besøket veldig godt. Etter det hun kunne huske så var dette den eneste gangen familien hennes besøkte Mathilde.Det er ikke sikkert at det lar seg gjøre å finne Mathilde selv om hun bodde i Minneapolis i 1936. Det er mulig at hun bodde der også i 1930, men om hun egentlig het 'Larson' til etternavn vet jeg ikke. Dette kan vere den Mathilde som jeg leter etter?Håper at det er noen som kan hjelpe meg i mitt videre arbeid med å finne Mathilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Den Mathilde som bodde i Minneapolis i 1936 er ganske sikkert den Mathilde som jeg leter etter. Jeg vet ikke med sikkerhet om hun hadde familie der. I og med at Irene hadde lagt spesielt merke til at hun hadde en annen dialekt en de øvrige i familien så kunne det nok tyde på at også Irene kunne legge merke til at denne Mathilde ikke var fra Vestlandet. Den Mathilde jeg søker ble født den 20. april 1873, men det er ikke sikkert at hun selv visste når tid hun ble født i og med at foreldrene døde da hun var bare 8 år gammel.Håper at det er noen av dere som har tilgang på FT for 1910, 1920 eller 1930 for USA eller Minneapolis, kan søke om hun finnes noen av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner flere Mathilda H, eller Mathilda Helen i Minnesota på http://www.ancestry.com/ men jeg har ikke tilgang til dette og kan derfor ikke søke dypere inn i dette. Foreldrene til Mathilde var Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 - april 1881 og Ingeborg Hansdtr. f. 1844 i Vigedal i Rogaland. Foreldrene til Mons Andreas var Lars A. Andersen Marøy f. ca 1911 og Marthe Malene Thorbjørnsdtr. f. ca 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Det som jeg hadde regnet som naturlig er vanskelig å finne en løsning på. Min mormor som søde i 1950 skal ha fortalt til sine barn at vi hadde slektninger på Sørlandet, men bare antydet at noen bodde i Risør-distriktet. Kanskje denne Mathilde som jeg søker eller for den sagt skuld noen av hennes 'søsken' kan ha bosatt seg et eller annet sted på Srølandet?Det hadde også vert interessant å finne ut om det lot seg gjøre å finne hvem de var det som het Mathilde Larsen som utvandret fra Kr. sand og fra Arendal i 1893-95? Lar det seg gjøre å finne deres identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg forsøker meg på nytt, for om mulig å finne denne damen. I innlegg 11 har jeg kommet med litt info om en som kan være den etterlyste Mathilde Larson.Lar det seg gjøre å finne henne dersom hun bodde i Minneapolis i 1930? Det er ting som kan tyde på at pastor Rev. L.J.R. Larson og fru Ingeborg f. Abrahamson kan ha hatt en slektning som het Mathilde Larson i Minneapolis i 1936. Dersom dette var Ingeborg sin slektning så kan det være den Mathilde som jeg leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar på nytt opp en sak og prøver å 'riste' litt støv av den. Kanskje det kan være noen nye som vil prøve seg på denne nøtta?Jeg har en viss følelse av at det kan være denne Mathilde Larsen som drar fra Kr. sand i 1893 med reisemål Chicago. Det blir riktig nok oppgitt at denne som drar fra Kr. sand på denne turen ble født i 1875, men kanskje vi ikke skal feste lit til dette fødselsåret. Hun ble jo egentlig foreldreløs før hun hadde fylt 8 år, og kanskje var det ikke noen som var helt sikker på når tid hun ble født? Det jeg vet er at hun ble konfirmert i Kr. sand domkirke den 28. april 1889 og dette kunne kanskje tyde på at man hadde tatt feil på årstallet hun ble født.Den vi finner igjen i Cock County i 1900 blir oppført med at hun ble født i april i 1874. Måneden stemmer, så om årstallet kanskje er feil. Ofte har jeg sett at der kan være mange år i forskjell fra virkligheten til det som ble notert. Vel, man kan jo ta litt feil på åra.Kan denne dama som bodde i Minneapolis være denne Mathilde Larson som reiste fra Kristiansand i 1893 og var det henne som ble født i Bergen den 20. juni 1973?Kanskje var denne damen som de besøkte i Minneapolis en slektning av Lars Rørbakken Larsen fra Evanger. Eller var det Mathilde fra Kristiansand?Håper at det er noen som kan gripe fatt i denne saken og kanskje klare og løse den. Ser frem til svar med spenning. (gir ikke så lett opp, for der må jo finnes en løsning på denne saken?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er det jeg vet om far til Mathilde. Han het Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1876 i Manger i Radøy og var sønn til Lars A. Andersen (Manger) opprinnelig fra Marøy i Manger sogn. Mons Andreas sin mor var bergenser, men om det er hans røtter i Bergen som førte han til Bergen der han utdannet seg til smed er ikke godt å si. Da Mons Andreas Larsen giftet seg i Korskirken i Bergen den 30. juni 1872 var smedsvenn og han giftet seg med Ingeborg f. 1844 og fra Vigedal i Rogaland. En gang mellom 1873 og 1875 flyttet denne lille familien til Kristiansand der Mons Andreas ble den første gassmester ved det nye gassverket i Kristiansand. Konen til Mons Andreas fødte flere barn, men døde rundt juletider 1878. Ved st. Hanstider i 1879 giftet Mons Andreas seg opp igjen med Signe Sofie, og allerede den 23. nov. 1879 døper de sitt første barn. Mons Andreas dør i april 1881 bare 33 år gammel og etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap. Noe mer vet jeg ikke, vet heller ikke om Signe Sofie fikk flere barn like etter Mons Andreas sitt dødsfall. Signe Sofie gifter seg opp igjen med Jens Omdal i 1884. Jens og Signe Sofie og deres barn finnes i FT for Kristiansand i 1900, men alle spor etter Mons Andreas lille datter forsvinner etter hennes konfirmasjon i april i 1889.Her er forøvrig litt info om faren hennes LenkeHåper fortsatt på at der er noen som kan være i stand til å finne ut noe mer info om Mathilde eller noen i hennes familie som kan gi svar på en gåte som jeg ønsker så inderlig skal kunne bli løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Terje Aarland

Hvordan går det an å finne ut hvem den Mathilde var som ankommer Ellis Island 1. sept. 1893? Hun var 20 år og kom fra Norge via Liverpool med båten 'Germanic'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar oppigjen en gammel sak i håp om å komme noe videre med den.Den Mathilda Larson som står i ft over er ikke godt å si hvem er, men den Mathilde som jeg leter etter har jeg ennå ikke klart å finne i noen kirkebøker i Kristiansand etter hun ble konfirmert den 28. april 1889.Det er mulig at det er denne dama som reiste fra Kr. sand i 1893 og som bodde i Chicago området i 1900, sammen med en annen norsk familie.Det jeg har fått av info er at noen av hennes slektninger var på gjennomreise i bl.a. Minneapolis i 1936 hvor de besøkte en slektning. Denne slektningen var en nær slektning av moren i familien. Denne slektningen snakket norsk sammen med henne, men jeg har fått oppgitt at hun snakket tydeligvis en annen dialekt enn moren til hun som har skrevet dette til meg. Hvorvidt dette var Mathilde eller ikke er ikke godt å si, men vedk som har gitt meg opplysningen trodde hun het Mathilde?Hvordan lar det seg gjøre å finne denne dama? Hvordan lar det seg gjøre å finne ut om det var virkelig Mathilde Larsen som reiste fra Kr. sand i 1893, men som utgav seg for å være født i 1875 i stedet for 1873, var det bare en skrivefeil, eller var det flere Mathilde Larsen i Kristiansand på omtrent samme alder på den tiden? Jeg tror også at det var en annen Mathilde Larsen som reiste fra Arendal, med en svensk skute i 1895?Håper at det er noen som kan hjelpe meg med denne vansklige gåten. Jeg vet at det er mange av dere som leser dette som er kjempedyktige på det å finne personer som er sporløs borte, men som dere klarer å finne.Jeg håper at det lar seg gjøre å løse denne gåten. Kanskje reiste hun ikke til USA, kanskje er hun å finne i en eller annen sørlandsk bygd. Selv om jeg har søkt i de skannede kirkebøkene både for Oddernes (der hun bodde som barn) og Kristiansand der hun ble konfirmert, kan hun kanskje finnes et annet sted eller så kan jeg rett og slett ha oversett navnet i mitt søk.Takker for alle som har forsøkt og hjelpe meg hittil og jeg vil på forhånd takke for alle som vil forsøke å hjelpe meg videre i vei med denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg forsøker meg på nytt.Det dukket opp en Mathilde her: Lenke Vet egentlig ikke om hun kan ha noen forbindelse med denne Mathilde eller om det er en av de mange som ble født på samme tid. Her må hver sten snus om igjen og om igjen for at ingenting skal utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Denne lenken virket ikke helt som den skulle. Jeg skal forsøke meg på nytt når jeg er i stand til å finne den i gjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner en Mathilde Larsen f. 1869 i Tvedestrand i ft for 1900. Kan det være den Mathilde jeg leter etter. Det står riktignok at hun ble født i 1869. Det hender fra tid til annen at det kan være avvik mellom FT og faktiske forhold så jeg prøver meg i gjen. Hvem er denne Mathilde? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.