Gå til innhold
Arkivverket

[#30747] Jon Ananiassen Bervig Hadsel ca. 1800


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Håper noen kan hjelpe meg med opplysninger om min 2xtippoldefar John Ananiassen. Det jeg vet er at han ble viet 26.12 1828 i Hadsel kirke med Ane Sophie Jensdatter Tegan. Han var 33 år gl. og hun 24år.Kirkebok Hadsel Pf 455. Hun er datter av Jens Petter Tegan og Magreth Serina Bredenbec. Se tema30193. John Ananiassen er født juni 1797 og ble døpt i Hadsel 25.juni 1797. Jeg har notert kirkebok Hadsel Fol 102, men finner ikke kopien. Har videre notert navnet på faren som Ananias Olsen Åsnæss. Har også notert etternavnet Kalsness på John Annanias. Håper noen kan bidra med opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Er du sikker på at det står Bervik og ikke Brevik? Breivik er en gård nord for Stokmarknes på Hadseløya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS finner jeg kun dåpen til flere av barna. Det ser ut til at de første ble døpt i Bø. De senere barna ble døpt i Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! I kirkeboka for vielsen står det Ungkarl John Annaniassen Bervig 33 år gammel.Da sønnen Olaus ( min tippoldefar) ble konfirmert hadde han bosted Aandstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Berit. Jeg har kun registrert at de har et barn. Olaus født 1.mai 1830. Hvem er de andre? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg finner Anne og John som par 2048 i 'Bø Slektshistorie' Her er oppgitt 3 barn: Margrete f. 1831 Selvågen, BØ, Kristina Andrina f. 1833 Selvågen, Elias Martinus f.1835 Haugen, BØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Pål! Dette er kjempespennende.Jeg trodde deres eneste barn var Olaus. Er Bø slektshistorie ei bygdabok som kan fjernlånes på biblioteket? Hvilket bind/ utgave er det? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jon og Anne flytta mye. Dattera Maren Anne f. 1829, blei kanskje født på Tegan/Hadsel, Olaus f. 1830 på Kalsnes, også i Hadsel, Margrete f. 1831 og Kristina Andrina f. 1833, begge i Selvågen i Bø, Elias Martinus f. 1835 på Oksebøl i Bø, Anne Sophie (1838-1840) i Straumfjordvika i Eidsfjorden/Hadsel, og Jonette Andrine f. 1841 på Ånstad i Hadsel. Jon var født i 1797, sønn av Ananias Olsen og Maren Mikkelsdtr, som da bodde i Tengelfjorden, men hadde tidligere vært i Svartsund. Dette er gårder i Raftsundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hie Johan! Dette er nye og spennende opplysninger. Finnes det noen bygdebøker eller lignende hvor jeg kan finne opplysninger om denne familien og hvor det ble av de ulike barna? Jeg har bare visst av Olaus og hans etterslekt.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bø bygdebok har ikke mer å by på enn det som allerede er nevnt, og Hadsel har ikke noen slektshistorie ennå. Men det er klart at dette var en fattig familie uten jord, og da kan vi regne med at ungene blei spredt rundt omkring. Jeg anbefaler at du søker i 1865-tellinga på grunnlag av de opplysningene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har kanskje fått navnene på de andre barna allerede, men jeg tar med de jeg fant på FS. Husk at det kan finnes feil i det som er funnet der så det må sjekkes mot kirkebøker.Margrethe Jentoft dpt. 19/6 1831 Bø, NOChristina Andrina dpt. 15/9 1833 Bø, NOElias Martinus dpt. 11/10 1835 Bø, NOAnne Sophie dpt. 5/5 1839 Hadsel, SildvigenJonette Andrine dpt. 11/7 1841 Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge M Johansen

Lurer på om denne John Annaniasen er min tip-tip oldefar. Har ingen opplysninger om han annet enn at han er født i Eidsfjorden. Har bare registrert et barn nemlig Maren Marie Johnsdtr f. i Eidsfjorden 1830. Kan det være den samme som Maren Anne f. 1929 som Johan nevner? I 1865 tellinga er hun bosatt på Kleppelva i Bø, fødested er oppgitt til Hassel prestegj. Hun ble gift med Petter Andreas Kristoffersen, (f.1831 på Kleppelva i Bø), den 27. des. 1860 i Bø. Ref Slektsbøkene for Bø par 2509.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Joda, Inge, den gamle Bø-boka oppgir at Maren var datter til Jon Ananiassen. Den avskrifta jeg sitter med for Hadsel, kan ha feil når det gjelder det andre fornavnet hennes. Forldrene til Jon er nevnt i innlegg 8. Faren, Ananias Olsen, var bergenser og født omlag 1754. Mora, Maren Mikkelsdtr, var datter til Mikkel Olsen og Anne Monsdtr i Tengelfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det ble født fire Ananias Olsen i Bergen i det aktuelle tidsrommet, hvorav tre kan være aktuelle:45520 Okt 04 1752 Ananias Ole Larssen Ane Mallene Larsdtr matr., i K.kyp. smug NK 45657 Aug 12 1753 Ananias Ole Jørgensen Elen Erichsdtr arbmand NK 45679 Okt 07 1753 Ananias Cornelius Ole Monssen Ingebor Maria Knutsdtr smed NK 46281 Jul 10 1757 Ananias Cornelius Ole Monssen Ingebor Maria Knutsdtr provissmed NK45679 døde trolig ung. I tillegg kan en ikke utelukke at Ananias flyttet til byen som barn. Har du noen opplysninger om Ananias' foreldre, Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Dessverre, ingen flere opplysninger her. På den tida blei ikke farens navn ført i kirkeboka ved vigsel. Men Ananias er aldri nevnt med Cornelius som andre fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Takk for opplysninger alle sammen.Johan. Takk nok en gang for fine opplysninger. Hvor har du opplysningene om at Ananias var bergenser fra? Og i hvilken kommune/ prestegjeld ligger Tengelfjorden?Inge. John er også min tip-tip oldefar. Velkommen i slekta. Har du opplysninger om etterkommere er jeg interessert. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ananias: Så vidt jeg husker står det i ei sesjonsliste at han var fra Bergen. Men det kan jo bety Bergen stift...Tengelfjorden: Den ligger i Hadsel, på Hinnøy-sida av Raftsundet, og er egentlig bare ei stor bukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Johan! Takk for opplysningene. Jeg tar sjansen på å spørre deg om ei tjeneste nok engang. Har du tilgang på kirkebøkene for Hadsel? Jeg har notert at min tippoldefar Olaus Johnsen var født 1.mai 1830 og foreldrene bodde på Kalsnes. Finner ikke kopien av kirkeboka. Tror jeg har det derifra. Jeg har kopi av at Olaus ble konfirmert 20. juni 1847 og var 17år gammel og hadde bosted Åndstad. Viser til innlegg nr.12 der Maren søsken til Olaus også er født i Eidsfjorden i 1830. Er et av årstallene feil eller er de tvillinger?. Jeg ser at du har at Maren ble født i 1829 på Tegan Hadsel? På forhånd takk. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg har samme fødselsdag og fødested på Olaus som du har. Maren var født 30.03.1829, men gjetninga mi at det skjedde på Tegan, kan godt være feil. Foreldrene flytta jo så mye at de antakelig kunne bo ett sted når ungene blei født, og et annet når de blei døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Nok engang takk for opplysninger Johan! Det skal bli artig å se om jeg klarer å få opplysninger om etterslekta til søskene til tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Johan. Jeg har allerede snakket med Inge. Har sendt han en mail med slektsopplysninger. Så Inge hvis du ikke har fått dem, har jeg tulla med adressa di. Ta i såfall kontakt. Håper også å spore opp hvor det ble av de andre søskene og deres eventuelle etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

En flyvetanke: Ananias Olsens alder (fc 1754) og sjeldne navn gjør det nærliggende å tro at det er samme Ananias som ble konfirmert i Hadsel i 1773 og som giftet seg med Maren Mikkelsdatter.I så fall har han reist nordover før han ble konfirmert, og det øker muligheten for at han har reist sammen med slektninger. Jeg har derfor sett på de to mest sannsynlige foreldreparene (forutsatt at Bergen betyr Bergen by i dette tilfellet).Ole Larsen og Anne Malene Larsdatter Budde giftet seg i Nykirken 22 april 1749. De fikk Lars i 1751, Ananias i 1752, Birthe Sophia i 1755.Ole Jørgensen og Elen Eriksdatter finner jeg ikke gift i Bergen, men et par ved dette navnet gifter seg i Tysnes 18 Jan 1749. På dem har jeg registrert følgende barn døpt i Nykirken. Jørgen 1750, Erik 1752, Ananias 1753, og Hans 1754.Påfallende nok slutter fødslene for begge familienes vedkommende brått rundt 1755.Kunne vi finne noen av disse personene igjen i Hadsel senere, ville vi være et skritt nærmere løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Per! Flyvetanken er god. Håper noen med tilgang til kirkebøker o.l kan bekrefte ev. avkrefte ideen. Fant du Ananias sin konfirmasjon i kirkeboa ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei! Jeg har prøvd å søke etter barna til Jon i FT 1865 og !875. Min tippoldefar Olaus er grei. Jeg regner med at Inge M har oversikt over Maren. De andre er vanskelig å finne. Jeg tror kanskje at jeg har funnet Kristine. Hun er i 1865 tjenestepike på Fleinæs. Jeg finner også ei med samme navn fortsatt tjenestepike på Fleinæs i 1875. Jonette Andrine finner jeg i 1865 som tjenestepike på Raavold (embedsgaard)hvor og hvilken gard er det? Det pussige her er at her finner jeg også en Lauritz M. Iversen kontoirbetjent 19 år fra Bergen. Min oldemor Ane Johanne(datter av Olaus) fikk barn i 1883 med en med samme navn.Deres barn Georg ble født 27/9 1883. I kirkeboka står at foreldre er gift mand og kontorist Laurits Martin Iversen og pigen Ane JohanneOlausdatter. Begge Haukenes. Jeg har forøvrig notert engang at Laurits døde i Bergen 5/4 1902. Var min oldemor på besøk hos sin tante Jonetta eller hva? Jeg finner ikke Jonetta i 1875. Far til Jon Ananiassen kommer antagelig fra Bergen. Svigermor til Jon ( Magreth Serina Bredenbec)se eget tema er trolig også fra Bergen. Min tippoldefar Olaus ble gift med ei fra Voss.Rart sammentreff? Kan det ha vært slektinger eller samhold på grunn av fødested? Kan noen av barna jeg ikke finner ha havnet sørover igjen? Håper noen kan bidra med opplysninger mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.