Gå til innhold
Arkivverket

[#30749] Morten Torbjørnsen f. 1751,( Kvinnherad?)

Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Morten Torbjørnsen var (ifg. Kvinnheradboka 5, side 81) født 1751. Han ble gift 26.12.1782 med enke Anna Johansdatter, f. 1741. I FT 1801 bor de på Colsøen, Fjellberg og har sønnen Torbjørn Mortensen. (Har dessverre ikke tilgang på bygdeboken lenger) Finnes det noen som vet hvem foreldrene til Morten og Anna var vil jeg bli kjempeglad. Håpefull hilsen fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg finn ei Anne Johansdtr frå Handeland konfirmert i 1756, så ho han ha komme derifrå:LenkeEg kikka og etter det første ekteskapet til Anna, men der var fleire aktuelle.Eg finn ikkje Morten eller andre born av Torbjørn konfirmerte i Fjellberg, men eg ser der er ei Torbjørnsdotter på Handeland. Kanskje dei er innfløtta.Eg kan kikka i Kvinheradsboka neste gong eg er på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Marie! Tusen takk skal du ha! Får prøve om jeg kommer meg til Deichmanns en dag for å sjekke Handeland. Ha en fin kveld! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Heisan - her har nok våre innlegg krysset hverandre - jeg så ikke ditt sist. Nei Anna er også vanskelig å finne før hun gifter seg med Morten. Om Morten vet jeg at han i 1802 fikk et barn med Brita Johannesdatter (hun ble betegnet som krøpling). Sannsynligvis var Anna da død, men det vet jeg jo ikke. Morten døde i 1835. Jeg har i mine notater at hans far muligens het Torbjørn Larsen, men dette er jeg veldig usikker på og var det den Torbjørn Larsen som senere ble gift med Canutta Iversdatter? Aner ikk.....Du skal ikke ha bry med å lete på bibilioteket for meg, det kan jeg gjøre selv. Tusen takk for din velvilje og interesse for temaet! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Arne. D. Tveit

Anna Johannesdtr. Kolsøy døde trolig i 1828. Hun var enke da hun ble gift med Morten Torbjørnsen i 1782. Hun hadde kanskje vært gift med forrige husmann på Kolsøy, Ola Larssen Kolsøy, som ble gift med Anna Johannesdtr. Valen i 1777. Jeg har spekulert i om Anna kunne være datter til Johannes Jonhannessen husmann på Søre Vågen under Valen.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Torbjørn Mortensen er nevnt husmann i sjeleregisteret 1777 for Fjelberg under gården HandelandMorten døpt 3. des. 1758 i Strandebarm av foreldre: Torbjørn Mortensen og Helga Jakobsdtr. Nore FosseSynneve Torbjørnsdtr. Handeland gift 1767 med enkemann Sæbjørn Askildsen ValenMari Torbjørnsdtr. Handeland gift 1783 med Ole Sjursen HandelandTorbjørn Mortensen i Strandebarm døper en datter Mari 19. nov. 1749 i Strandebarm.Husmann Torbjørn Valens kone Helga Jakobsdtr. døde 15. mai 1767, 52 år gammel. Det kan være henne det blir holdt skifte etter: Helga Jakobsdtr. Nygård under Fatland 1765-1768, SkånevikDet blir holdt skifte etter Torbjørn Mortensen Monstreflaaten under Handeland i Skånevik 1787-1790Hvis dere får undersøkt hva som står i disse skiftene vil dere også få svar på om det er familien fra Strandebarm som bosatte seg i Fjelberg prestegjeld. Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Torbjørn Mortensen og Helga Jakobsdtr. budde på garden Store Fosse i Strandebarm i perioden 1746-1761. Ikkje 'Nore' Fosse, som er nemd i innlegg (7)mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er helt sikkert riktig det som Arne Gjerstad (innlegg 8) sier, men skriftbildet i kirkeboken for Strandebarm tydet jeg til 'Nore Fosse'. Jeg er ikke lokalkjent i området det er snakk om, men 'Nore' kan også tolkes som 'Store' når jeg nå har sett på kirkeboken igjen.Forhåpentligvis er det noen som sitter med bygdeboken og kanskje kan fortelle oss andre hva som står om familien. Hvor mange barn hadde de? og står det noe om hvor familien flytter etter 1761?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Det står fylgjande i Strandebarmsboka: Torbjørn Mortenson frå Solbjørg br. 1 (1714- ) gift 1746 med Helga Jakobsdtr. Augastad (Tørvikbygd, då Jondal) (1715- ). Flytte bort. Born dpt.her 1:Maria (1749) 2:Ingeborg (1756) 3:Morten (1759)Dette er alt som står.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her kommer de siste bekreftelser på at dette er samme familien.Det ble holdt skifte etter Helga Jakobsdtr. den 3. nov. 1766. Hun etterlot seg enkemannen Torbjørn Mortensen og barna Morten (8 år), Mari (16 år), Brita (13 år) og Ingeborg (11 år).Enkemannen Torbjørn Mortensen giftet seg på nytt 12. juli 1767 i Skånevik med piken Siri Larsdtr.Det ble holdt skifte etter Torbjørn Mortensen Monstreflaaten under Handeland den 22. juni 1787. Han etterlot seg da enken Siri Larsdtr. og barna Morten som var husmann på 'Kalsoen', Mari gift med husmann Ole Sjursen Monsterflaaten og Brita som var 34 år og ugift.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.