Gå til innhold
Arkivverket

[#30750] Ågot Hansd. Hageløkken/Holum f. 1865 i Dovre, til USA 1891, men så borte

Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

På bakgrunn av det som jeg skriver i innlegg 10, tror jeg det er umulig å finne henne når hun ikke bodde sammen med Holum-folk i 1900-folketellingen og heller ikke brukte Holum som etternavn, kanskje heller f.eks. Hansen/ eller giftet seg til et annet navn. Kom hun ikke dit hun skulle ? (Mathilde Min.)Det virker forresten nesten som du slåss mot meg. Jeg mener bare å hjelpe, men det hjelper ikke når så mye er utført tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Da må eg be om orsaking viss du har oppfatta at eg har 'slåss' med deg. Meininga mi har berre vore å klargjere kva problemet består i. Det kjem som kjent etter kvart meir og meir informasjon / kjelder på nettet, så kanskje ein vakker dag den vesle detaljen som løyser saka dukkar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Arnfinn:Er du helt sikker på at Aagot var født i 1865 ?I den norske emigrasjonsbasen er hun 22 år i mars 1891, og den 'Aag Hogelokken' som Hanne har funnet, er også 22 år.Aagot var jo 26 år i mars 1891.Har du lenke til dåpen i kirkeboka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vel, eg var vel ikkje sikker på det da eg skreiv bygdeboka i 1996, for Ågot var født i naboprestegjeldet Dovre, der vi ikkje hadde kyrkjebokavskrifter eller -kopiar. Men no er det jo lett å sjekke :-)Det viser seg da at den datoen som er oppgjeve frå slekta i USA, 24. mars 1865, skal vere i 1866, nr 14 nedst på sida: Permanent sidelenke: Lenke(Det står elles 1866 i bygdeboka, utan at eg no kan seie kva som var kjelde den gongen - kanskje Gunnar Kaas, som samla slektsstoffet i det som no er bygdeboka for Dovre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Vel, eg var vel ikkje sikker på det da eg skreiv bygdeboka i 1996, for Ågot var født i naboprestegjeldet Dovre, der vi ikkje hadde kyrkjebokavskrifter eller -kopiar. Men no er det jo lett å sjekke :-)Det viser seg da at den datoen som er oppgjeve frå slekta i USA, 24. mars 1865, skal vere i 1866, nr 14 nedst på sida: Permanent sidelenke: Lenke(Det står elles 1866 i bygdeboka, utan at eg no kan seie kva som var kjelde den gongen - kanskje Gunnar Kaas, som samla slektsstoffet i det som no er bygdeboka for Dovre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Kvifor innlegg 29 kom to gonger veit ikkje eg, anna enn at det kom 'feil i hovudløkka' da eg klikka på 'Legg innlegget på plass'. Ved oppdateringa kom begge innlegga.Elles kan eg nok nemne at eg ikkje tvilte på ein slik feil i desse kjeldene da eg skreiv bygdeboka - det er mange døme på slike.Feil dåpsdato kan òg andre gjere, for i konfirmasjonen hennar i 1880 står det faktisk at ho var f. 24. mars 1865 (nr 14): Permanent sidelenke: LenkePå sida framafor, same år nr 4 nedst, finn vi òg ei Ågot Hansdtr. f. 24. mars 1865. Det ser ut til å vere rett f.dato på ho - så her har Dovre-presten rota...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, men det er neppe tvil om at hennes fødselsdato er 24. mars 1866 med dåpsdato 15. april 1866. (Ved konfirmasjonen har hun feilaktig fått fødselsdatoen til sin navnesøster som ble døpt 1. mai 1865).Lenke til Klokkerboka for DovreLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ved felles anstrengelser kan vi kansje klare å finne noen brukbare kandidater i 1900-census som er:a) født i mars 1866 i Norgeb) immigrert i 1891c) har et fornavn som 'ligner på Aagot'e) er i tilfelle gift, og får ev. barn, etter 1891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Håper noen kan hjelpe med å 'sjekke kandidater ut av listen'1900 United States Federal CensusName: Anna Hagen Home in 1900: Decorah, Winneshiek, Iowa Age: 34 Birth Date: Mar 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: FemaleImmigration Year: 1891Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 3 Mother: How many children: 3Spouse's name: Ole MMarriage Year: 1894 Marital Status: Married Years Married: 6 Residence : Decorah City, Winneshiek, IowaHousehold Members: Name Age Ole M Hagen 44 Anna Hagen 34 Alfred Hagen 7 Arthur O Hagen 4 Jennie E Hagen 3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1900 United States Federal CensusName: Anna J Morken Home in 1900: North Fork, Stearns, Minnesota Age: 34 Birth Date: Mar 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: FemaleImmigration Year: 1891Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 3 Mother: How many children: 3Spouse's name: Peter HMarriage Year: 1893 Marital Status: Married Years Married: 7Residence : Brooten Village, Stearns, MinnesotaHousehold Members: Name AgePeter H Morken 43 Anna J Morken 34 John Helmar Morken 7 Clara Agnes Morken 5 Peter M Morken 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Så noen med fornavn veldig ulikt 'Aagot':1900 United States Federal CensusName: Maret Ronning [Marit Ronning] Home in 1900: Sverdrup, Otter Tail, Minnesota Age: 34 Birth Date: Mar 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: FemaleImmigration Year: 1891Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 3 Mother: How many children: 3Spouse's name: EngelretMarriage Year: 1892 Marital Status: Married Years Married: 8 Residence : Sverdrup Township, Otter Tail, MinnesotaHousehold Members: Name AgeEngelret Ronning 37 Maret Ronning 34 Mareat Ronning 6 Gina ? Ronning 4 Almer Ronning 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1900 United States Federal CensusName: Eva Taug Home in 1900: Dog Fish Bay, Kitsap, Washington Age: 34 Birth Date: Mar 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: FemaleImmigration Year: 1891Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 3 Mother: How many children: 3Spouse's name: Paul Marriage Year: 1896 Marital Status: Married Years Married: 4 Residence : Dog Fish Bay, Port Gamble, Port Madison, and Kingston Precincts, Kitsap, WashingtonHousehold Members: Name AgePaul Taug 31 Eva Taug 34 Annie Taug 6 Frida Taug 4 Ingwald Taug 8/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Nok en med feil fornavn1900 United States Federal CensusName: Elizabeth Olson [Elizabeth Olone] Home in 1900: Hancock, Houghton, Michigan Age: 31 Birth Date: Mar 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: FemaleImmigration Year: 1891Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 0 Mother: How many children: 0Spouse's name: Charles Marriage Year: 1894 Marital Status: Married Years Married: 6 Residence : Hancock Township (Excl. Hancock Village), Houghton, MichiganHousehold Members: Name AgeCharles Olson 32 Elizabeth Olson 31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og tilslutt en spesiell en, hun er barnløs enke allerede i 1900 census, og finnes i senere census som bosatt i New York. Fødselsdato er riktignok april 1866, men det kan være dåpsdatoen. I 1930 bor hun i New York sammen med 2 unge personer som hun er tante til.1900 United States Federal CensusName: A?A Augustine [Alga Augustine] Home in 1900: Duluth Ward 4, Saint Louis, Minnesota Age: 34 Birth Date: Apr 1866 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Immigration Year: 1891 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 0 Mother: How many children: 0Marital Status: WidowedResidence : Duluth City, St. Louis, MinnesotaHousehold Members: Name AgeA?A Augustine 34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er denne 'Augusta' i census for 19301930 United States Federal CensusName: Augusta Augesen Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Age: 64 Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: NorwayRelation to Head of House: AuntRent/home value: Owned ($ 12.500)Age at first marriage: 26 (det blir årstall 1891)Parents' birthplace: NorwayWalter og Laura er søsken og født i New York av norske foreldreHousehold Members: Name AgeWalter L Petersen 21 Laura Petersen 17 Augusta Augesen 64 (aunt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Når det gjelder denne siste kandidaten, så ser det ut som foreldre til Walter og Laura heter Edward R. Petersen og Laura E., begge førdt i Norge, immigrert 1894/1895.Hadde Aagot en bror som het Edvard, født ca. 1868, eller en søster som het Laura, født ca. 1874 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Heisann - her kjem kandidatar. Her er syskena hennar, etter eit slektsoversyn eg har frå USA: (1) Johan, born January 22, 1864 (2) Aagot, born March 24, 1865 (3) Erland, born June 11, 1869 (4) John, born May 26, 1872 (5) Anton, born February 18, 1875, who died a few days after birth (6) Brit, born March 12, 1877 (7) Marit, born March 1, 1880Alle emigrerte altså, og Erland kunne vore ein kandidat, men han var bestefar til min kontakt og ho nyttar fødenamnet hans heile tida. Dessutan - det er truleg nyttelaust å leite via slekta i USA, fordi dei har altså hatt kontakt alle saman bortsett frå Ågot. I slektsoversynet står det:'Two years after Erland Hansen Holum’s arrival in America, Erland sent passage money for his sister, Aagot. On March 20, 1891, Aagot Hagelokken left the port of Kristiania on Ship Angelo of the Wilson Line. The Ship would take Aagot to Hull, England; and from there, she would board a train to take her to the Port of Debarkation out of England and on to America. Aagot’s destination in the Emigrant Records is recorded as Mathilde, Minnesota. This destination in reality was probable Madelia, Minnesota. Aagot (Holum) Hagelokken never arrived. Her fate is unknown. Did she arrive in Hull, England? Did she board the train? Did she make passage on the great steamer ships coming to America? Did she arrive in America, only to be “lost” on her journey to Minnesota? All of these questions have no answers. Aagot (Holum) Hagelokken, was simply “lost” along the way. Her brother, Erland Hansen Holum, never saw nor heard from her again.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.