Gå til innhold
Arkivverket

[#30751] Bilde fra Brunlanes, vestfold - kjenner du noen ?

Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Dette bildet er tatt utenfor en butikk i Brunlanes. Jeg vet at 3-4 av 'mine' er med på bildet, men desverre kjenner jeg ingen navn på personene på bildet.Mine slektninger her jobbet ved Barkevik bruk, og det er nærliggende å tro at flere gjør det.Gjenkjenner du en eller flere personer ? det vil i såfall hjelpe meg i riktig retning. Hver person på bildet som blir navngitt vil hjelpe mye.Bildet er tatt rundt 1900, og noe særlig senere enn 1905 kan det ikke være fra.Håper noen gjenkjenner personer her. Hilsen Anne Lene Hagenbilete0347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Anne Lene!God idee fra Arnstein med å sende bilde til Østlandsposten!Ellers kan jeg anbefale deg en tur til Brunlanes historielags museumsgård ved Halle Mølle.Legger inn en lenke med åpningstider der.LenkeHer er det mange lokalhistorikere som er på plass i åpningstiden.Kan hende noen av dem kan hjelpe?Turen kan jo kombineres med et besøk i den vakre Barkevik, hvor bildet ble tatt.( Ikke lang vei )Håper du får hjelp til å løse dette mysteriet med navn på arbeiderne. Flotte typer!Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på dette med butikken du nevner. Vet ikke om det var en landhandel i Barkevik ca 1900.I Helgeroa er det en familie som driver handel i 1900-telling.LenkeHelgeroa er det nærmeste lille tettsted til Barkevik. Kan hende det var her folkene ved verket måtte handle ?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en del folk i Barkevik i 1900-tellingen.Mon tro om noen av personene her tilhører din familie, og muligens er avbildet her.LenkeDet var vel ikke mange familier som bodde i Barkevik på den tiden, og muligens lever etterkommere fortsatt på stedet?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei både Arnstein og Gunn. Her var det visst noen svar mens jeg selv har vært borte i dag. Derfor et litt sent svar fra meg.Arnstein, det med avisen var et absolutt godt tips, og det skal jeg jamen forsøke. For det finnes sikkert mennesker som ialllefall kan gjenkjenne noen.Gunn, det er ikke utenkelig heller kanskje at bildet er fra Helgeroa. Halle Mølle, ja dit skal jeg nok i løpet av sommeren.Linken din til 1900 tellingen, der finnes flere av mine. Jakob og Liv Nilsen er tipp oldeforeldre. Olaus og Kristian er brødre, sønner av Jakob og Liv. Kristian er oldefar. Både Jakob, Kristian og Olaus skal være blandt herrene på bildet. Så her har jeg foto av en del slektninger. Rart jeg ønsker å vite hvem som er hvem da ?Så igjen takk for engasjemnet. Er det noen som gjenkjenner noen ? En hver som blir navngitt er svært kjærkomment. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på alder på folkene på bildet for å sammenlikne med 1900 folketelling og alder på dine slektninger, så må vel Jacob f. ca 1831 være over 72 år når fotografiet ble tatt, etter 1900.Da er det vel en av de tre skjeggete herremenn som sitter til høyre i 1. rad, som er han?Hvem av dem, er ikke lett å si . De andre to, Kristian og Olaus er vel ikke enkle å plukke ut på alder.Du har ikke andre fotografier av de samme anene? Håper du får noen svar. Det er jo ikke så langt tilbake i tid dette, så det burde være mulig å finne spor.Ellers er det kan hende mulig å finne flere eldre menn som bor i Barkevik ca. 1900. Mener det er kun 4 gårder med navn Barkevik som er nevnt i tellingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Gunn. Ja jeg har nok også peilet inn en av de tre skjeggete herrene du nevner, det er jo faktisk en av de som må være Jakob ut fra alder.Vi har sett på bildet, og prøvd å se på likheter med senere slektninger. Men det er neimen ikke lett.Ingen av disse på bildet lever jo, men det gjør jo etterkommere, og det er jo en mulighet for at de har bildet til om med eller kjenner igjen sine. Håper at den rette ser dette. Men, takk for all hjelp Gunn. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det slår meg når jeg ser på bildet at dette kan være en arbeidstokk fra verket i Barkevik. Kun en kvinne finnes på bildet.Går ut fra at du har fått opplyst at bildet er tatt utenfor en landhandel. Jeg kan ikke se noe som tyder på at dette er en butikk.Kan hende disse herrer er samlet her i en eller annen anledning . Mulig det kan være et serveringssted knyttet til handelsvirksomhet?Her er mange spørsmål som muligens lokale historiekere kan svare på.Lykke til med leting. Østlandsposten har stadig bilder kulturhistoriske motiver fra nærområder.Dette bildet burde være midt i blinken for lesere der. ( jeg har selv funnet bilder fra slektsgården Annisrød i Brunlanes fra samme tidsrom i denne avisens, for ikke lenge siden )Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene HagenMOSS

Hei gunn. Først og fremst, du har nok helt rett. Bildet er mpl tatt utenfor en landhandel ja. butikk er nok feil - min feil.Jeg har også tenkt at dette er arbeidere ved Barkevik. Damen har jeg regnet med hører til i landhandelen jeg, men det er kanskje ikke riktig. Kanskje jeg rett og slett skal forsøke avisen da ? Da blir det jo enda fler som ser bildet, og det er jo slett ikke dumt. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har sendt deg en privat mail om mine besøk på Halle Mølle. ( Med bilder)Kom på at det jo er flere utstillinger av gamle bilder på museet.På den store låven i 2. etg. finner du mange bilder av folk som levde her i Bygda og arbeidet de drev med. Fotografiene er montert slik at du kan bla i store plakatmontasjer. ( Her fant jeg mine aner på rad og rekke)I den gamle skolestua finner du gamle bilder knyttet til skolehistorie i området. Også her kan du muligens finne noen av dine.Dette var reklame for historielaget i Brunlanes. Jeg har selv opplevd stor hjelpsomhet til å finne slekt fra Brunlanes her.Lykke til! Kan hende vi treffes der?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da blir det å følge med i lokalavisen for Larvik og omegn, 'Østlandsposten' i dagene framover.Det skal bli spennende å se om du får inn bildet, og om folk fra lokalområdet kjenner igjen sine slektninger fra Barkevik.Jeg skal følge nøye med i avisen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Gunn og takk for gode ideer, tanker og innspill på hvordan jeg kan finne ut av dette. Flott at du vil følge med i avisen for meg. jeg vet nemlig ikke selv om jeg får beskjed i det hele tatt om de tar inn bildet eller ikke. Da er det flott å ha en som kan følge med, i tilfelle. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Løfter opp dette igjen jeg. Kanskje det har kommet til noen som kjenner noen på bildet. Jeg har ikke funnet ut noe mer om det, etter mange forsøk.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Sten Fredrik L. Bålsrød

Hei. Min tippoldefar, Karl Nilsen, født 1832 og død 1911, var fra Barkevik. I 1875 drev han landhandel/butikk i Barkevik. Kanskje han er en av de på bildet? Det hadde det vært moro å finne ut av.Mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

HeiTja, kanskje noen nye nå har kommet til og kan si noe om bildet ? Noen rundt i vårt langstrakte land kan kanskje kjenne til noen her. Jeg krysser fingrene igjen. Det hadde vært så moro, jeg har prøvd mye. Nøtten er fortsatt der. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Jeg gjør et forsøk til jeg med dette bildet mitt her. Håper jo at noen har kommet til som vet eller kjenner noen som vet.Jeg har forsøkt en del for å kunne navngi en/fler/alle personene på bildet. Har gjort 2 henvendelser til østlandsposten, men de har ikke tatt inn bildet.Det er jo så mange flinke her. Er det noen som kjenner til noen med lokalkunnskapen ? Noen med spesiell interesse for f.eks jernverket og som ut fra det kan kjenne noen ? Noen jeg f.eks kan sende bildet til ? Noen som har en av sine på bildet som kan navngi en. For hver jeg kan navngi så er jeg jo nærmere.Jeg har i allefall 3 av mine på bildet. jeg og flere med meg har peilet inn og gjettet ut fra alder, og også ut fra familielikheter hvem mine kan være. Det hadde jo vært moro å vite da.Tips mottas med stooooor takk.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anne Lene Hagen

Dette spørsmålet mitt er jo gammelt nå. Prøver igjen å få opp dette. Kan det ha kommet til nye lesere som kjenner til bildet. Jeg har ikke funnet ut noe mer om det og skulle gjerne vite mer. Hver person som kan navnlegges her er jo bra.Det må jo være en del etterkommere etter disse herrer.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Anne Lene! Det er synd at de ikke har tatt inn bildet fra Barkevik i Østlandsposten.Det er stadig serier med minnebilder fra Larvik og Stavern i avisene, og disse blir sett av mange lesere:Kan hende du kan prøve å kontakte Larvik Museum og oversende bildet ditt med e-post.På museet er det mye stoff om Fritzøverket så de er sikkert også interesserte i Barkvik -bilder der.Håper virkelig at du får hjelp til dette. Du har lett så lenge etter svar , og det må da være etterkommere som kjenner igjen slektninger her!( Så nær i tid, burde det være håp!)I boka Langestrand og Fritzøe værk (2006), av Ragnar Kristensen, er det på s. 31 bilde av arbeidere ved Fritzø Mølle 1890.Flere av arbeiderne på dette bildet har samme slags skjeggpryd og hatter som noen av mennene i Barkevik.Det kan tenkes at noen av arbeidere fra Barkevik flyttet til Fritzøverket også?Lykke til igjen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen GunnTusen takk for ditt forsøk med dette bildet både tidligere og nå denne gang.Det med Larvik museum var jo en god ide. Det skal jeg nok forsøke.Kanskje jeg skal forsøke å sende det til østlandsposten igjen. Kanskje de tar det inn denne gang ? Kan jeg da i såfall spørre deg igjen ? Du bør ikke følge med, men om du skulle se bildet kommer på trykk, vil du si det til meg da ?Ellers håper jeg jo at noen som leser debatten her vet noe, eller kjenner noen som vet noe. Alt mottas med takk.Som du sier Gunn. Det burde være muligheter, det er jo så nær i tid. Det gjelder vel bare at den/de rette leser dette.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har nettopp sendt deg private mail med forslag om å sende inn bildet til Østlandsposten på nytt!Senest i dag står det gamle bilder fra Stavern i avisen, og en glad dame som kjenner igjen slektninger på bildet. Selv fikk jeg forleden tips om bilde av min morfar i minnebildene fra Larvik.Lykke til! Du fortjener virkelig hjelp selv, du som hjelper så mange her!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.