Gå til innhold
Arkivverket

[#30756] DUE og GIEDDE

Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Ønsker egentlig bare å vite mest mulig om Due slekta og Giedde slekta da noen av mine forfedre har kalt seg ved disse navn:Min forfader Børre STRØM(Døde i Larvik 1793, 84 ½ år)-Bokholder ved Vallø Saltverk-senere Byfogd i Larvik LenkeGift: 1. m. Helvig (Hedevig) Michelsdatter GIEDDE(søsteren kaldte seg også Giedde),d. på Valløy 1752, 34 år (datter av måler i Larvik Michel Pedersen og Margrethe Clemetsdatter).I skifte 1/8-1737 i Sandefjord etter Peder Jacobsen blir Helvigs far nevnt som halvbror,Veier og Måler i Larvik-formynder for boet.I skifte 8/4-1729 i Sandefjord etter enken Sønneve Iversdtr Bude, blir Michel nevnt som sønn av Margrethe Michelsdtr(Due?)-denne var søster av avdødes mann-:Jonas Michelsen DUE.i manntallet for 1701 bor Michel i Sandefjord og nevnt som 23 år og 'Stifssøn' av Jackob Hansen 36 år og borger i Sandefjord her nevnes også den halvbror Peder Jacobsen.i skifte 4/10 1690 i Sandefjord etter Peder Simmensen(d.i 1680)blir en sønn Michel 15 år nevnt sammen med en søster Helvig(brukt seinere i slekta), alderen stemmer jo ikke helt da,men har jo vært borti før at det har blitt skrevet litt slurvete. Blir også nevnt en brorsønn av denne Peder:Simmen Christensen.Håper noen har noen innspill er jo selvfølgelig interessert i alle opplysninger om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Torkel Fagerli

I siste nummer av tidsskriftet Gjallarhorn,som er kommet ut i disse dager, har jeg en artikkel som omhandler denne slektskretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jens Colstrups første hustru (av fire), het Edele Giedde, var av adel, + 1677, 31 år.Han var prest i 'Oddevald', Bohuslän.(Annen hustru, var Torborg Archtander, med aner til Trondhjems første borgermester.Deres etterslekt ble mangfoldig i Stokke,Sandeherred og Hedrum.) K: Jessings Jubellærere. Mvh M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Knut Bryn

Har du funnet ut noe mer om opphavet til denne Due-slekta? Jeg vil bare nevne at både Due og Giedde opptrer som slektsnavn i Sogndal på 1600-tallet. Dette er trolig bare en tilfeldighet, men det hører med til bildet at Michel Michelsen Due (f.ca.1548) var sogneprest i Sogndal til han døde i 1600. Han skal ha hatt 11 barn, hvorav sønnen Michel som overtok embedet etter faren. Sønnen, Michel Due d.y., døde bare 10 år etter faren og fikk visstnok bare to døtre, men har likevel en stor etterslekt i Sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.