Gå til innhold
Arkivverket

[#30758] Christen Christopherson i Luster (ca. 1790-1858) ?rosemålar - kvar var han ifrå?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Christen Christopherson, fødd kring 1790, dukkar opp i Luster i 1829 då han gifte seg med ei lokal jente, Anna Larsdotter (Hengesteg), fødd 1792. Christen og Anna budde som husmannsfolk på ein liten plass under garden Hærum i Luster, der Christen døydde som legdelem i 1858, barnlaus.Ved vigsli vert faren oppgjeven til Christopher Christenson, men fødestaden er ikkje nemnd. Det er likevel ymse som tyder på at Christen KAN vera identisk med ein rosemålar som virka i denne delen av Luster på den tidi og som visstnok skal ha hatt ein særeigen austnorsk stil.Er det nokon som dreg kjensel på denne personen og som eventuelt kan fortelja meg kven han var? Kan han ha vore frå Numedalen eller Kongsberg?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Lars!I FS finner jeg tre kandidater: Christen Christophersen, f. 1790, Luster, død 6.10.1856, sønn av Christen Christophersen (FS/IGI). I FS/VRI dukker det opp en Christian Christophersen, døpt 3.0.8.1789, Høland, sønn av Christopher Christiansen og Maria Christophersdatter, og en Christen Christophersen, døpt 21.4.1792 i Kongsberg, sønn av Christopher Christensen.I 1801-tellingen er det ikke så veldig mange kandidater å velge mellom, men jeg finner i allefall ingen Christen Christophersen i Sogn og Fjordane. I Tune, Østfold finner vi 9 år gamle Christen, sønn av enken Simiana Christensdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10130.wc2&gardpostnr=346&personpostnr=3107&merk=3107#ovre>Lenke. På Nøtterøy i Vestfold er to enker som har sønner på 10 år ved navn Christen Christophersen Lenke og Lenke. I Sem i Vestfold bor det en Christen Christophersen, 10 år, blant verksarbeiderne, han er sønn av murmester Christopher Christen og Massi Nilsdatter Lenke. I Arendal bor det en lærerdreng hos skomaker Thomas Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Datteren til ekteparet i Sem blir døpt i Slagen i 1794CHARLOTTA AMALIA KRISTOFFERSEN Christening: 16 NOV 1794 Slagen, Vestfold, Norway Father: CHRISTOPHER CHRISTOPHERSEN Family Mother: MASSI NIELSDR Og da oppdager jeg at faren står med patronymikon Christophersen! I folketellingen står det etternavn = Christen. Hmm…Men jeg finner ingen Christen døpt i Slagen rundt 1790 – du kan jo selv sjekke på Batchnr. C423861, med foreldre Christopher og Massi. Men så finner jeg en Christopher Christophersen, døpt 10.4.1791 i Slagen, sønn av Christopher Christophersen og Massi Nilsdatter.Men nå ser jeg også at jeg har blingset skikkelig på 1801-tellingen for Sem! Verksarbeideren som har sønnen Christen Christophersen, heter Christopher Christen Hansen. Sånn er det, Lars, når det går litt for fort i svingene! Dette var flaut…Da må vi bare glemme dette sporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.