Gå til innhold
Arkivverket

[#30761] Nils Olsson Jårvik fra Jelsa f. 1666. Hvem var faren til Nils?

Gjest Kristian Aarstad Zetlits
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Aarstad Zetlits

Hei. Jeg leter etter en forfar på Hebnes,Jelsa Nils Olsson Jårvik som skal iflg Jelsaboken være født på Hebnes i 1666. som jeg ikke kan finne. Han ble 1 gang gift i 1696 med Sissel Jørgensdtr.og de hadde ingen felles barn. Sissel døde i 1715. Han ble gift på ny i 1715 med Marita Torgilsdtr og de fikk minst 4 barn. Lars Nilsson (1716.1768) Sissel Nilsdtr. (1720 -?) Berta Nilsdtr. (1724 - ?) Torgils Nilsson Jårvik (1728 - 1796) Er det noen som har sett navnet Nils Olsson fra Hebnes noen plass, er jeg glad for dette. Om bruker nr. 3 på Hebnes står det i jelsaboken : '3. Ola Johannesson f. ikr. 1638 overtek Storstov etter faren. Det ser ut til at det er berre halve Storstov han frå først av brukar. Jon Tøtland hadde tilpanta seg dei 9 spann kornskyld som Ola Johannesson var odelsmann til. På den måten fekk Jon Tøtland bygselretten til Storstov. Andre halvpart av Storstov bygslar han bort til Ola Olson Hebnes. Som før nemnd i innleidinga om Storstov var ikkje Jon Tøtland heilt nøgd med leiglendingane sine. Ola Olson har truleg slutta av i Storstov og er truleg den same Ola Olson Hebnes som i 1706 bur på Høyvikberget 72 år gamal. I 1666 er han oppført i Storstov 32 år gamal. Ola Johannesson brukar etterpå heile Storstov 2 l. sm. 3 vett korn. Etter jordeboka 1661 eig Ola Johannesson 1 l. sm. 9 sp. korn i Hebnes Storstov, ½ l. sm. i Klette i Hardanger, 1 l. sm. i Ruglebarm og ½ pd. sm. i Egeland. Etter jordeboka 1670 eig han 1 l. sm. i Hebnes, ½ pd. sm. i Egeland og 18 m. sm. i Haug. Av den laup smør i Hebnes eig truleg fremleis søstera Lisbet ½ pd. sm. 1 futerekneskapen frå 1670 heiter det om Hebnes Storstov: 2 l. sm. 3 vett korn. Ola eig 2 ½ pd. sm. og søster hans ½ pd. sm. Jon Tøtland 1 l. sm. 3 vett korn. I 1687 eig Børge Tøtland 1 l. sm. 1 ½ vett korn, Odd Hauge 1 ½ vett korn og Lisbet Johannesdtr. 1 ½ pd. sm. Resten eig brukaren Ola Johannesson. Ola Johannesson døydde i 1709 70 år gamal. Enka etter han var Magla Eriksdtr., dotter av Erik Soland. Etter Ola Johannesson er avliden får enka Magla Eriksdtr. i 1711 eit pantebrev på 1 l. sm. 1 ½vett korn i Storstov av Børge Tøtland. Pantebrevet lydde på 120 rd. Det var full verdi av jordegodset etter den tids jordprisar og må vel nærmast reknast for kjøp. Iallfall kom jordegodset 2 l. sm. 3 vett korn seinare til å fylgja brukarane av Storstov. Ola Johannesson og Magla Eriksdtr. hadde barna: a. Johannes Olson f. 1675, marinesoldat I 1701, døydde ugift. b. Stein Olson f. 1677, bonde seinare i Storstov. c. Anna Olsdtr. g. m. Håvard Nilsson frå Mehus i Bygda. d. Magla Olsdtr. døydde ugift. Magla Eriksdtr. grl. 11. jan. 1712 72 år gamal.' Denne teksten gir meg 2 muligheter: Er han søn av Ola Olson Hebnes ? eller Ola Johannesson ? mest sannsynlig Ola Olson Hebnes. og jeg meker meg teksten 'Ola Olson har truleg slutta av i Storstov og er truleg den same Ola Olson Hebnes som i 1706 bur på Høyvikberget 72 år gamal. I 1666 er han oppført i Storstov 32 år gamal.' Jeg finner ingenting verken om fødsel eller gifte fra hans evt. foreldre. Er det noen som har noe skrevet om dette. Håper noen kan hjelpe meg her. Mangler også foreldrene til konen Marita Torgilsdtr. som han giftet seg med 21/08-1715, samt foreldrene til første konen Sissel Jørgensdtr. som han ikke fikk barn sammen med, mvh Kristian Aarstad Zetlits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.