Gå til innhold
Arkivverket

[#30763] Vielse og dåp i Askvoll i 1796


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Jeg har lenge forsøkt å finne foreldrene til Rasmus Jørgensen (1796-1848), som bodde på Underset i Askvoll og er en av mine forfedre. I Family Search har jeg funnet at en Rasmus Jørgensen skulle være døpt 25. juni 1796 på Underset i Askvoll, og at foreldrene var Jorgen Rasmusen og Guri Ericsdt. Et annet sted i samme kilde står det at Jørgen Rasmusen ble gift med Guri Ericsdr 6. mars 1796 i Askvoll. Min erfaring med Family Search er langt fra god, men disse opplysningene virker iallfall troverdige.Er det mulig å få kontrollert om opplysningene stemmer med kirkeboka - slik at det kan fastslås at Jørgen Rasmussen og Guri Eriksdatter var Rasmus Jørgensen Undersets foreldre? Og om det fins noe informasjon om parets foreldre, bosted, forlovere og fadderne til barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Er dette bare tilfeldig - LenkeHer finner du en Rasmus i passende alder - til oppfostring - er det moren som står i linjen over?Er kanskje faren (Jørgen) død før 1801?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg ha sett lenken før, og det er noen interessante elementer her: Guttens alder og fornavn stemmer jo. Dessuten har tjenestejenta trolig samme navn som moren. På den annen side har gutten feil farsnavn, og det står ingen opplysninger om at tjenestejenta er enke og guttens mor. Derfor er jeg foreløpig mer tilbøyelig til å se på linken som et tilfeldig sammentreff enn at du har funnet Rasmus Jørgensen og hans mor. Uansett, vil forhåpentligvis kirkeboka gi de nødvendige svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.