Gå til innhold
Arkivverket

[#30764] Giertrud Lausen (Lahusen) f i Bergen omkr 1685-1700- hennes foreldre.

Gjest Aud Bendixen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Bendixen

Giertrud Lausen gift omk.1720 med Mathias Ibsen i hans 2. ekteskap. Barn: Anna Maria Ibsen døpt 28.7.1723,(Gift 17.3.1750 m. Conradus de Lange) Jørgen Johan døpt 30.1. 1725, Teves f. 23.10.1726. Fadre ved barnas dåp er bl.a. Michel Lawson(Lausen?)Jørgen Lausen,Maria Lausen,Tewes Skrøder, Johanne Crometi. Dette peker i retning av Maren T Schrøder g. Jørgen lahusen.(Debattf.29969 og 29738) Er det noen som har informasjon om barn av Maren T Schrøder og Jørgen Lahusen som kan bekrefte foreldre til Giertrud Lausen? Hilsen Aud Bendixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel dåpen til barna til Mathias Ibsen og hans 2. kone Gjertrud – Nykirken, Bergen:Anne Maria, 1723 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2doep1668&gardpostnr=41262&merk=41262#ovre>Lenke (oppkalt etter første kona Anna Maria Holtermann) – fadderne LenkeJørgen Johan, 1725 Lenke - fadderne LenkeTever? 1726 Lenke Fadderne LenkeEr dette Gjertruds dødsfall LenkeHer dukker det opp en Jørgen Lausen i Koppskatten for Bergen i 1675 LenkeHer er det også Jørgen Lausen i Koppskatten 1683 LenkeHer er det en Jørgen Lausen som blir gift i 1719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

Takk Grethe, men det bringer meg ikke videre. I debattforum nr 29969 kommer Grethe Storm Oftedal med opplysninger om Tewes Jansen Schrøder gift med Giertrud Michelsdatter og deres barn. De har en datter Maren T. Schrøder g. med proviantforvalter Jørgen Lahusen. Mitt håp er at noen har opplysninger om deres barn. I Arkivforum 29738 opplyser Lars Maersk Hansen at Margrete T. Schrøder, g.med Jan Danielsen Crometie har bl.a. datteren Johanne Crometie. En Johanne Crometie er fadder ved Teve Ibsens dåp 32.10.1726. Jeg finner ingen opplysninger i DA kirkebøker Bergen som bekrefter Giertrud Lausens tilknytning til Tewe Schrøders familie. Hilsen Aud B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

De bedste kilder er at finde i Statsarkivet Bergen. Dér findes sandsynligtvis skifteprotokoller efter Jörgen Lahusen og hans kone Maren Schröder. I skifte nävnes alle efterlevende börn. De findes nok også i Sollieds register og samlinger i samme arkiv. Skriv et spörgsmål i Arkivforum (husk at välge Statsarkivet som modtager under välg gruppe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje.e. skrolsvik

Hei Aud.Tror en vei å gå løs på dette kan være å sjekke litt på Ibsen/Ipsen. Ser Per(Peder) Ipsen er fadder for Matthias og Giertrud, og da Peter Ipsen og Else Stuvitz fikk en Matthias til dåp i 1734, var Giertrud Lawson fadder. Mulig Matthias , Jan og Peder Ibsen er søsken ??Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

Takk til Lars og Terje. Fra SAB har jeg fått vite at barn av Maren T.Schrøder og Jørgen Lausen i 1683 ved koppskattmanntallet er: Hans, Tevis, Anne og Marie. Det er ikke videre opplysninger om familien i Sollies arkiver, slik at jeg ikke kan finne eventuelle barn f. etter 1683. Jeg har lett på de muligheter som finnes i kirkebøkene etc. på nettet,og finner verdifulle 'tråder' blant fadre til Nykirken og Korskirken. Min hypotese er at Giertrud Lausen har forbindelse til Tewes Schrøder's slekt, men hvordan få bekreftelse? Jeg har funnet at Mathias Ibsen tok borgerskap i Bergen 23.3.1711,Peter Ibsen i 1726 og Jan Ibsen i 1726 alle 3 fra Stege på Møn. Det er vel sannsynlig at de er brødre. Utfordringen blir nå om jeg kan finne aner til denne slekten. Er interessert i om andre har noe om denne Ibsen-familien og naturligvis mer som kan løse gåten om aner til Giertrud Lausen. Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.