Gå til innhold
Arkivverket

[#30771] Foreldre til Lena (Nikoline) Danielsdtr. f. ca 1811-1814 på Jevnaker


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Leter etter min tipp-tipp oldemors foreldre. Lena (Nikoline i 1875 tellingen, Lena i 1865) ble gift med John Eriksen ca 1835-1836 på Jevnaker.Jeg har hele Johns anerekke, verre har det vært å finne Lenas, så jeg gjør et forsøk her. Kan noen hjelpe meg?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme

Hei Inger. Jeg har ikke Lenas (Nicoline) foreldre, men de ble gift 19.10.1833 i Jevnaker.Deres sønn, Erik, utv. til Amerika, og vi i Kontaktforum Hadeland-Amerika, prøver å skrive historien til alle emigranter fra Hadeland. Dette er hva vi har om familien til Erik i Amerika:Skjema nr/Form No: 857Registreringsskjema for Emigranter til Amerika og Canada fra Hadeland Hadeland Immigrant Identification FormEmigrantenes navn, fødested og fødselsdato/Name, place and date of birth of the emigrants: Carl Eriksen (Carl Froslie), f. 12.04.1863 på Frøislieeiet i Lunner, utv. sammen med sine foreldre, Erik Johnsen, f. 26.05.1834 på Melaaseiet og Siri Olsdtr., f. 14.07.1831 på Dæhlieiet og søsken, Ingel, f. 25.04.1866, Edvard, f. 03.11.1868, Sophie, f. 18.07.1871 og Karoline, f. 24.05.1874, alle født på Frøislieeiet i Lunner.Hvor reiste de fra/From where did they leave: Frøislieiet i Lunner, Hadeland.Når utvandret de/When did they emigrate: 4.4.1882 til Rothsay, MN.Steder de bosatte seg/Where did they settle: Først i området rundt Rothsay, fra 1890 i Town of Maplewood.Hva livnærte de seg av/Occupation of the immigrants: Farming.Andre opplysninger/Additional information: Carl gift 29.12.1883 med Maren Andersdtr. Brørby, f. …………………………………… Barn: I 1924 var dette barna: Anna og Joseph + 2 små barn hjemme, Theodore bosatt nær hjemfarmen, Sophie og Ida i Washington, og Mrs. Alfred Toso i Rothsay. Carls foreldre: Erik Johnsen og Siri Olsdtr., gift 9.6.1855 i Lunner. Carl døde 12.7.1924 i Maplewood, Maren døde …………………………………………. Eriks foreldre: John Eriksen og Lena Danielsdtr. Wulf, gift 19.10.1833 i Jevnaker. Siris foreldre: Ole Christiansen og Maria Mikkelsdtr., gift 27.12.1821 i Jevnaker. Erik døde 9.1.1903, Siri døde 5.10.1905, begge i Maplewood, MN. Ingel bodde i Fergus Falls, Edvard i Lawndale, MN, Sophie ble gift med Ole Helseth, de var farmere 4 miles fra Fargo, MN. Caroline gift med Fred. Olson, de bodde i Ironton.Andre familiemedlemmer som har emigrert/other family members who emigrated: Andre søsken i Amerika: 1. Lise, f. 25.05.1855, utv. 27.4.1881 til Rothsay, gift med Helmer Bonderud, var farmere nær Grace City, ND. Lise døde ca 1918. 2. Johannes, f. 14.10.1856, utv. attest 29.4.1880. Han ble gift 1884 med Marie Andersdtr., Ellefsrud, f. 16.03.1867. Barn: Emil og Adolf. Johannes og Marie var farmere ved Rothsay, Johannes døde 24.2.1923 i Rothsay, Marie døde 2.4.1939. 3. Olaus, f. 06.10.1858, utv. 17.4.1878 til Iowa. Reiste senere til Rothsay. I 1908 flyttet han til Fergus Falls, hvor han døde 6.3.1946. Han ble gift 29.5.1884 med Hannah Medsundstad, f. 05.01.1853 i Solør, død okt. 1921 i Fergus Falls. Barn: Mrs. John Braaten i Makoti, ND; Oliver i Breckenridge; John i Minneapolis; Caroline, Arthur, Hilmar, Nora og Orville i Fergus Falls. 4. Maria, f. 03.11.1860, utv. 27.4.1881 til Rothsay, se skjema 364.Opplysningene er fra/Sources of information: Nekrologer i Rawburg Files fra Fergus Falls Ugeblad, 26.10.1921, 7.3.1923,16.7.1924, og Nordmanden, 21.3.1946, og kirkebøker for Jevnaker/Lunner. Janice Danielson, Rothsay, MNDersom du har flere opplysninger om denne familien fra deres liv i Amerika, vil vi gjerne motta disse. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Ole,Dette var helt nye opplysninger for meg, hjertelig takk skal du ha. Min mors fetter ventes hit om ca 14 dager. Har ikke sett han siden jeg var ei lita jente, men jeg vet han har lett etter denne familien så dette blir morsomt og vise fram.Av en eller annen grunn klarer vi ikke å finne Lenas foreldre, men har litt dårlig med kirkebøker fra Jevnaker. Bor jo også litt dumt til i forhold til statsarkivet på Hamar. Kongsberg har svært lite fra området, og på Byarkivet i Oslo må vi jo bestille det vi skal bruke dagen før, og hvordan gjøres det når vi ikke vet hva som skal brukes?Slektsforskning er gøy, men enkelte ganger har jeg lyst til å hyle høyt.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Hun kalles Nicoline Danielsdtr Wulf på Melås ved vielsen. Melås er en gard i Lunner. Kanskje hun var tjener der?? Jeg har funnet under døpte i Akershus slottsmenighet 1810-1814, fol 47 nr 30: Nicoline f 18.4 dp 3.5 1811; uekte; far Daniel Wulff, mor pigen Else Maria Andersdtr. Sted: Pebervigen. Mor kommentar: for Tollef Clausen i Pebervigen. Far kommentar: for kjøpmand Wang. --Daniel Wulff kan være den samme som finnes i FT 1801 i Christiania i Vestre qvarteer gaard no 291 - hos kjøpmann Peder Larsen: Johan Daniel Wulf - logerende 36 år ugift skipper. Jeg vet ikke noe mer om han eller om Else Maria Andersdtr. Det kan ellers se ut som om John Eriksen og Nicoline Danielsdatters første barn ble født før vielsen: Iver Jonsen f i Christiania?, eller i Hønefoss? ca 1830 - konfirmert i Lunner 1847 gift fra FrøysliE 28.12 1856 med Kari Kristoffersdtr RudE f 1834 - på Nordli under Bjøralt i Lunner ved FT 1865. Kanskje noen kunne leite fram fødsel/dåp på Iver Jonsen? Send e-post til per.desserud@helse-sunnmore.no for ytterligere informasjon om slekta på Ballangrud-Bækken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Viet 19.10.1833 i Jevnaker: ungkarl John Eriksen Ballangerud og pigen Nikoline Danielsdtr Vulf Meelaas, forlovere: Hans Mellerud og Erik Andersen HoltKan ikke finne Nikoline døpt eller konfirmert i Lunner/Jevnaker, forklaringen fins under lysninger:04.05.1833 ungkarl og soldat John Eriksen Bækken og pigen Nicolina Danielsdtr Wulf med attest fra Ringerige, begge vaccineredeVed død 27.07.1880 på Bækken, av vattersot, er hun opgitt født nn.06.1811, fødestedet står i parentes, men det er så smått og kort, jeg vil tro en forkortelse. Jeg tør ikke si annet enn (??.a)Mest nærliggende er kanskje Chr.a, eller Kr.a, men det rimer dårlig med Ringerike. Vanskelig dame dette her.Men det ga deg kanskje noe info iallefall.TilleggI lys av det Per Jacob har funnet så passer det meget godt med Kristiania, dette må være rett person.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hjertelig takk for hjelpen alle tre. Nå sitter jeg med følelsen av å ha vunnet i lotto.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Inger Tysland

For ordens skyld legger jeg inn en rettelse. Skipper Wulf er ikke Nicolines far.Etter å ha sjekket kirkeboka for hennes fødsel/dåp står det at far var kjøpmand Daniel Wulf. Borgerbok for Christiania 1815 bekrefter at Daniel N. Wulf fikk borgerskap 17.mai 1811.I den originale borgerskapsboka står hele hans navn: Daniel Nissen Wulf. Hvor han kom fra vet jeg ennå ikke, men....Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Jacob Desserud

Litt videre – funnet på nettet:Viet i Akershus slottsmenighet, med bevilling den 3.6 1812: Kjøbmand Daniel Nissen Vulff og Jomfru Maren Holmen, forlovere Nicolai Henriksen og Ole NielsenFT 1801 Christiania i Storgaden 29, hos Kiøbmand Frederick Berg: Daniel Nissen 23 år krambord karl, ugiftHilsen Per Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er nærliggende å anta at Daniel Nissen, senere Daniel Nissen Wulf(f) er bror til kjøpmann Niss Marcus Nissen, sønn av Niss Hendrich Nissen som igjen er sønn til høker Claus Nissen, alle finnes i Christiania.Men jeg har ikke sett dåpen til Daniel, mulig jeg har feilregistrert den (men finner den vel ved nærmere leting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hjertelig takk begge to. Jeg har satt av morgendagen til Riksarkivet, da jeg skulle lete etter Daniels ekteskap.Fant på FS en Daniel Nissen gift i domkirken 1813, og Niss Nissen gift i 1802, også iDomkirken, men Per Jacob har tydelig funnet riktige Daniel Nissen Wulf. I følge folketellingen 1801 er Daniel Nissen da 23 år, altså f. ca.1778. Er spent på om jeg finner hans fødsel i Kristiania.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Daniels ekteskap har jeg funnet i kirkebøkene (Aker Mini 11), Slottsmenigheten som vises til av Per Jacob i (8) (bortsett fra at navnet skrives med W i kirkeboken). Tilsvarende er Niss Nissens ekteskap i vor Frelsers Kirke i Christiania 31.12.1802 med 'Jomfrue Aase Kirstine Huus' funnet (Oslo Domkirke Mini 5). Hun er forøvrig døpt samme sted 18.03.1778 som datter av høker, senere kjøpmann Ammund Olsen Huus og Else Maria Arndtsdatter Fossum i hans første ekteskap.Det er Daniels dåp jeg ikke har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Geir, prøvde å få fram vielsen på nettet som Per Jacob hadde, men får 0 til svar. Har prøvd på mange forskjellige måter, skal lete etter dåpen i morgenMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Videre har jeg funnet 'Kiøbmand Daniel N. Wulf' i Storgaden No.32 i folketellingen i Christiania 1815. Han står oppført med alder 36, hustru (Maren Nielsen Holmen, ikke navngitt her) 38 og to barn hhv. 2 år og 2 måneder. (Folketellingen begynte i Storgaden 30. april 1815).'Daniel Nissen, Kiøbmand' står også oppført på Storgaden No.304 (alder 33), på samme adresse en dreng.Niss Nissens svigerfar bor i no.26 med sin andre hustru (Birthe Olsdatter Nerdrum) som ved tellingen 1801. Niss Nissen selv så jeg ikke i denne roden.Barna til Daniel og Maren som nevnes er Nicolai (døpt 29.04.1813 i vor Frelsers Kirke, fødselsdato ikke opplyst) og Ole Christian (født 20.02.1815, døpt 05.05.1815 i vor Frelers Kirke).Dette er også fra primærkilder, dvs. ministerialbøker og original folketelling 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

OBS. OBS.Kjøpmann Daniel Nissen (gift med Anne Maria Ell) og kjøpmann Daniel Nissen Wulff (gift med Maren Nielsen Holmen) er samtidige, men IKKE identiske personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ble litt sent igår. For å virke litt mer oppklarende (forhåpentligvis), Daniel Nissen og Daniel Nissen Wulff er ikke én og samme person og jeg har ikke funnet noen forbindelse mellom dem.Daniel Nissen (som jeg antyder slekten til i (9)) fikk borgerskap som kjøpmann i Christiania 24.05.1811. Han gifter seg med Anna Maria Ell i vor Frelsers Kirke 12.05.1813. Flg. barn før sept. 1817: Andreas Christian Frederik Nyske (29.03.1814), Daniel Nyske (17.02.1816) og Carl Henrich Nyske (16.06.1817). I alle fall de to siste dør like etter. (Nyske er etter skipskaptein Henrich Nyske gift med Dorothea Elstrøm, bosatt i Storgaden).Daniel Nissen Wulff fikk borgerskap som kjøpmann i Christiania 17.05.1811. Han gifter seg med Maren Nielsen (Holmen) i Slottsmenigheten 03.06.1812. Barn før sept. 1817: Nicolai (født mars 1813, dato ikke oppgitt), Haagine Dorothea (17.02.1814), Ole Christian (20.02.1815) og Harrald (22.11.1816). Haagine Dorothea dør like etter dåpen.Jeg har ikke kontrollert uekte barn til Daniel N. Wulff utover vor Frelser 1807-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Geir,Je har ikke funnet ut noe mer i dag enn det du har skrevet. Begynte på dåpsinnførslene, men det tar jo en evighet med alle de kirkene som er i Oslo. Dessuten så manglet dåp fra 1775 til ca 1783 i Domkirken.I folketellingen for 1801 er det bare oppført 2 som heter Nissen. Daniel og Niss, dertil bor de begge i Storgaten et par hus fra hverandre. Regnet med at disse var brødre, men nå er jeg veldig usikker.Kan det være 2 som heter Daniel og 2 med navnet Niss på en gang? I så fall må vel et av parene være innflyttet etter 1801. Eller er teorien din i innlegg 9 riktig?Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hei Inger,Nei, kirkebok 1775-1783 i Vor Frelsers Kirke mangler ikke, men om du har brukt mikrokortene, finner du døpte 1772-83 nesten helt sist. (Husk at 'uekte' døpte står for seg i siste halvdel.Jeg holder nok på (9) og har som sagt ikke sett noen forbindelse mellom Daniel N. og Daniel N. W.Og Daniel N.W. er nok identisk med den Daniel Wulf som er kontorist hos kjøpmann Herman Wang i Vognmandsgade som Per Jacob refererer til. (Barnemoren bodde hos Tollef Clausen i Pebervigen).Jeg tror ikke du finner Daniel Wulff født i Christiania. OBS. Jeg ser at jeg har skrevet feil alder ved FT 1815 for begges vedkommende (hoderegningen fungerte ikke så bra så sent), han er oppgitt 26 år (hun 28), altså født rundt 1789 og 1787. Men aldersangivelsen i 1815 er usikker i denne folketellingen og må bare tas som veiledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei igjen Geir,Om min Daniel var 26 år ved vielsen passer han ikke aldersmessig til Daniel i 1801 tellinen. Han var da 23 år (+/-)Alle ektefødte skulle stå samlet fra s. 165. De uekte fra s. 1027, men jeg gikk over til dødsfallprotokollene da jeg oppdaget at det stod fødested på de fleste døde der. Har kommet ut året 1837, og finner jeg han der finner jeg kanskje også hvor han er født. Regner med at det muligens er sørlandet eller trøndelag.Mvh Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du finner 'ektefødte' fra side 1033 til 1124 i ministerialbok 4.Og nei, jeg er nokså sikker på at du ikke finner Daniel Nissen Wulff i Christiania 1801, men skatteprotokollene kunne avsløre når han senest kom til byen.Det mest spennende hadde selvsagt vært å finne dødsfallet. Er det dødfallsprotokollene ('de eldre') for Christiania Skifterett du har lest frem til 1838 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

hei igjen,er ikke sikker på hva du mener med 'de eldre', men det er de protokollene som begynner i 1826, sånn cirka. husker ikke akkurat når de begynte, men jeg regner med at han i alle fall ble ca. 50 år etter alderen du skrev ( som du har rettet opp). Jeg tror at dødsfallprotokollene kan gi mest i øyeblikket siden jeg ikke vet hvor han kom fraMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Daniels Nissen Wulff er født rundt 1789 (foreløpig har vi bare tellingen i 1815 å forholde oss til), han er altså 50 rundt 1839.Det er nok de samme protokollene vi snakker om (fra 1822).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

De fleste ble vel ikke så gamle på den tiden, så jeg får lete videre (selv om jeg fant noen få med alder 76 og 84 år). Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei Inger! På familysearch fant jeg i tillegg til barna Geir nevner: HAAGINE DOROTHEA WULFF Christening: 20 APR 1819 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Father: DANIEL NISSEN WULFF Mother: MAREN NIELSEN Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Terje, Lenge siden sist. (jeg har mistet alt jeg hadde av mail adr. etter totalcrash på pc'n)Du har funnet noe jeg har gått glipp av. Jeg sluttet å lete etter 1818, ble ille stressa for jeg fikk ei skravlebøtte ved siden av meg.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.