Gå til innhold
Arkivverket

[#30774] Erik Andersen f. 1759, Ende i Østfold

Gjest Anne Berit Finstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Berit Finstad

Erik Andersen f 1759, Ende ved (Halden?) Østfold.Hvor døde han? Hvem var ektefelle?, og hvem var eventuelle barn? Håper noen kan hjelpe meg med dette? Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet var ikke mange opplysninger du hadde, men jeg åpner debatten med den her:LenkePrøvde å søke giftermål på FS, men negativt.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har sikkert sett denne:Erik AndersenBirth: 30 SEP 1759 Of Ende, , Ostfold, NorwayDeath: About 1829Parents: Father: Anders Eriksen Mother: Ellen Olsen EriksenLegg merke til foreldrenes navn, Anders og Ellen, de går igjen i mitt forrige innleggMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Ja, det er denne jeg har sett på. Jeg tenkte kanskje at Erik Andersen, muligens kunne være han som bor i Lørenskog,Haneborg iflg FT 1801.Jeg har nemlig kjørt meg helt fast der. Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan selvfølgelig væremulig, men her er Kari fra Ingerøen i Skjeberg. Det kan jo tyde på at Erik har flyttet dit.Kari IngebretsenEvent(s): Birth: 1757 Ingeoen, Skjeberg, Ostfold,Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke rart at du lurer her på giftemålet til Erik Andersen om du søker på F.S. Her står det nemlig at han gifter seg på Ingerøen i 1759, men om du åpner dette, ser du at han skal være f. 27 jan 1760, nokså umulig å gifte seg i 1759 da. Her er svært tydelig feil.Foreldrene hans er nevnt som Anders Johnsen og Kari Jensdatter. Ektefelle Kari Ingebretsdatter, den samme som er funnet i 1801-folketellingen.Her i 1801,ser det ut til at alder på ektefellene er bedre. De har vel giftet seg ca 1786/87 etter alder på eldste barn i folketellingen.På F.S. fant jeg følgende barn av foreldre , Erik Andersen og Kari Ingebretsdatter:Anders f. 1791Anne Marie f. 1786Cornelius f. 1788Ellen .f 1794Inger f. 1787Inger f. 1791Inger f. 1795Mallene f. 1798.Med forbehold om rett avskrift.Alle f. i Skjeberg.Ingøen.Dette tyder vel på at Lars Ove kan ha funnet de rette?Håper at kirkebøker for Skjeberg kan gi svar på dette.I 1801- tellingen er er det ikke mange Erik Andersener med rett alder å velge i her i landet.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

jeg glemte å legge inn den merkelige lenken til F.S. og ekteskapet til Erik Andersen.LenkeEn så tydelig feil er det vel ikke ofte en oppdager, håper jeg.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå blir jeg nok også grepet av forvirring, for her ser det ut til at det kan være to forskjellige Erik Andersener det dreier seg om.Han som du fant i Skjeberg i folketellingen i 1801 er vel i alle fall han som er f. her i følge F.S.LenkeHar også funnet en som født i Ende i Østfold samme år. her er foreldre nevnt Anders Eriksen og Ellen Olsen.Finner ikke en passende Erik Andersen ved 1801 tellingen,utenom denne i Skjeberg, men var borti en Ellen Olsen som var enke på det tidspunktet. Skal se om jeg finner igjen den enken. Mulig det kan klargjøre noe.Håper noen kan gjøre oppslag i kirkebøkene for å finne ut om hvem av Erik Andersene som er rett mann.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den Erik Andersen f. 1759 i Ende, som også er funnet i innlegg 3.LenkeSkal se om jeg finner den som skulle være i Lørenskog i 1801?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å lage forvirringen større, fant jeg en kar i 1801 telling i Moss, f. 1759, fornavnet er skrevet med c og ikke K. Kan det være denne karen ?LenkeHer står navn på en ektefelle som du kan søke etter giftemål til.( Om du tror det kan være et bedre spor?)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

(1)Gården Ende ligger i Berg Prestegjeld hovedsognet (ved Halden).Ende: I 1762 bor selveier og bruker: Erich og kone + Tosten og kone.Ingen Anders som kan være far til din Erik. - Du har kanskje et barn han er far til?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Erich Andersen som jeg fant i 1801 telling i Moss gifter seg i Moss her:LenkeIkke vet jeg om dette er særlig hjelp?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Jeg er totalt forvirret når det gjelder den karen, og hvem som er mor til de barna der. Men den som bor på Haneborg i Lørenskog FT 1801 er den jeg er på jakt etter, det er umulig for meg å finne ut noe som helst der. Det virker for meg som de kommer et annet sted i fra, jeg vet at på den siden i familien er det slekt fra Østfold. Mvh.Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! LenkeDette er vel da den Erich du har festet deg ved i 1801 på Haneborg i Lørenskog som er enkemann på det tidspunktet.Her er jo navn på tre av barna også, så om du tror at dette er den rette du leter etter, så blir det vel å starte jakten etter barna og deres fødsel og dåp. Der burde jo morens navn også komme fram.Om du er usikker på hvem av kandidatene som er den rette, er det vel lettere å tenke seg at han har slått seg til i Østfold , om du er sikker på at han er født i Ende, som du sier i overskriften?Skal lete litt etter barna til karen i Lørenskog.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Erich Andersen som gifter seg i Fet, Akershus , i 1887. Han kan da ha fått barna som er nevnt i 1801, Haneborg , Lørenskog ( Ronnou 16 år, Marthe 14 år, Anders 12 år)Dette er bare en teori, og ikke noe slags bevis. LenkeHar lett etter barn av disse foreldre: finner kun to nevnt på F.S. Torbjørn Eriksen dpt 1795, Halden, Østfold, og Anders Eriksen dpt i Berg, Østfold. ( moren er her nevnt som Guri Bjorensdatter , Mulig den samme Gunne som nevnt i ekteskap?) Mye unøyaktig her. Foreldrene ser ut til å ha flyttet i Østfold. ( Den eneste som i så fall kan passe med navn og alder er den Anders 12 år ,nevnt i Lørenskog 1801) Marthe 14 år og Ronoug 16 år , har jeg ikke funnet spor av hittil)Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei her ble et jammen rot igjen!Jeg fant jo en Erik som giftet seg i Berg , med hustru Gunne Bjornsdatter, det var henne jeg ville lagt lenke til.Jeg får se om jeg ikke finner igjen det giftemålet, bekalger. Barna Torbjørn og Anders hørte til dette ekteparet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Glem ekteskapet i Fet. Her kommer forhåpentligvis ekteskapet mellom Erik Andersen og Gunn ( Guri) Bjørnsdatter i Berg, Østfold: LenkeSiden gården Ende ligger i Berg, tenkte jeg at dette paret kunne ha en til knytning hit?Beklager igjen den gale lenken .Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er sønnen Anders Eriksen f. 1791, Berg. LenkeDet er også en Torbjørn f. i Halden. Du finner barna i ekteskapet om du tar foreldresøk på F.S.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Nå håper jeg ikke at jeg forvirrer mer enn jeg hjelper. Det ligger en gård Ende i Idd/Enningdal. Et forslag, men jeg kan ikke garantere at du finner noe. Det finnes en bok/hefte som omhandler husmannsplasser i Enningdal. Jeg forsøkte meg med en link, men den ville ikke fungere, så derfor en kopi av siden. Vis MARC post Vis i kortformat Utskriftsvennlig Lukk ««Tilbake til trefflisten Jeg vil låne denne Lagre denne i huskelista mi Annen visning «- Forrige Neste -» Tittel Husmannsplasser i Enningdalen Forfatter Buer, Ruth , Norsk Medvirkende Buer, Sigurd ( Medforf.) Språk bokmål Utgitt [Halden : s.n. , 1995] . - 225 s., 50 bl. Emner Enningdalen Genealogi Husmenn : eiendomsforhold Dewey 929.3 (hovednummer) . - 333.5 ISBN Nkr 140.00 Hylleplass q 929.3 B Ledige eksemplarer : 2 Reserveringer : 0Avdeling Bind Plassering Hylle Note Status Halden bibliotek, Haldensaml. Haldensaml q Ikke klar til utlån Halden bibliotek, Voksenavd. q Til reparasjon Halden bibliotek, Voksenavd. q På hylla Halden bibliotek, Voksenavd. q Til reparasjon Halden bibliotek, Voksenavd. magasin På hylla (Eksemplaropplysningene er oppdatert .)Du kan jo se om du kan finne noe i den. Det er lenge siden jeg har sett i den nå. Jeg mener å huske at den var ganske bra, men den gjelder jo husmannsplasser. Det finnes husmannsplasser under ende, kanskje det var her dine var ? Det skader i allefall ikke å bestille boken gjennom ditt bibliotek.Idd har bygdebok, men der tror jeg du har mindre å hente, har ikke funnet noe i den. Den er sparsommelig med opplysninger.På Halden bibliotek har de også noe som heter mikroklubben. Prøver meg på en lenke til Halden folkebibliotek, om den heller ikke fungerer, så finner du den sikkert ved å søke http://www.halden.folkebibl.noOm nå ikke linken virker. Så søk deg fram til Halden folkebibliotek. På hovedsiden til biblioteket, står Haldensamlingen på rekken til venstre side. Velg den. På infosiden der er det en ny link til mikroklubben, følg den, der vil det komme opp en e-mail til en i mikroklubben. Kanskje du kan få noe tips hos henne ? Det er verdt et forsøk.Lykke til. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Når en snakker om gården Ende i Haldendistriktet så er det nok den på Idd som først kommr en i tankene. Ende ligger i 'begynnelsen' av Enningdalen, ikke så veldig langt fra Prestebakke kirke, heller ikke fra Berby Gård.http://www.idd.no/products.htmSkal en lete etter opplysninger om gårdene på Idd, er linken over fin. Dessverre er ikke gården Ende skrevet om, men husmannplassene under gården er med. Du kan også lenke deg derfra til Historielaget på Idd. Der er det folk som kanskje vet noe om Endegården.I boka 'Husmannsplasser i Enningdalen' som Anne Lene nevner, er ikke Erick Andersen å finne under husmannplassene under Ende gnr 259.I 1762 finnes heller ingen som passer på Ende, men en må huske på at Ende lå tidligere under Berby som var et herresete. Her var det masse husmannsplasser og folk. Det er bare bratte fjellskråninger som skiller Ende fra Berby.Jeg anbefaler kirkebøkene Idd og Enningdalen som finnes på film fra 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Hei. Tusen takk for all hjelpen og tipsene, jeg skal prøve å få sjekket noe på dette her. Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par Erik Andersen og Guri Larsen som får en rekke barn mellom 1793 og 1800, i Eningdalen, Østfold.( F.S)Her er nevnt en Anders f. 1793, Barbra 1796, Gunhild 1798, og en ny Anders i 1800.Det ser ut at Erik Andersen er et svært vanlig navn i området på den tiden.Godt at det finnes kirkebøker fra Enningdalen. da går det an å få sjekket dette.Lykke til hilsen Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Er utgangspunktet 1801: enkemann Erik Andersen 42 år gl.,Haneborg i Lørenskog, og at det blir lett etter et fødested for ham, mulig på Ende i Østfold 1759 ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Berit Finstad

Ja, det er det, samt hvem han var gift med, og mor til Anders Eriksen (sønnen).Mvh. Anne Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.