Gå til innhold
Arkivverket

[#30780] Foreldrene til William L. Howland f. i 1897 i California


Gjest Stein Erik Maurice
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Erik Maurice

Hei,Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til William L. Howland f. i 1897 i California. Min bestefars bror Reidar Aleksander Hansen (aka Wallace Alexander Gade) bodde hos han, og skal være hans 'cousin'.William var gift med Hazel G. Howland (f.1900 i Illinois) og de hadde Helena (f.ca.1924). Både William og Wallace jobber på 'drug store'.Mvh,Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg er nokså sikker på at din bestefars bror Reidar Alexander Hansen bodde hos sin tante Marie Hansen i USA. Marie er født i mars 1864. Tante Marie døde imidlertid før Reidar kom til statene, så han bodde hos sin inngiftede onkel Martin Hoveland. Martin Hoveland var altså gift med Marie Hansen, Reidars farsøster (eller var det Reidars morsøster?).Det har seg nemlig slik:Etter å ha studert teksten i census 1930 er jeg slett ikke så brennsikker på at det står William L. Howland. Jeg tror det står William T. og da hjelper det en hel del. På et registreringskort for 'World War I Draft Registration Cards 1917-1918' finner jeg nemlig William T. Hoveland bosatt i 515 So 34st Tacoma city i Washington. Det sies at han er født 11 september 1896 i San Diego i California. Han er ansatt hos Lien + Selvig i Tacoma city. Det sies at hans nærmeste slektning er Martin Hoveland i 515 So. 34th Street i Tacoma City. William har forøvrig lyst hår og grå øyne....OG DU OG DU....... He-He....gjett hva jeg fant!I 1920 tellinga finner jeg i 515 So. 34th Street i Tacoma city en nokså ung 13 årig norskfødt nevø ved navn Rieder Hansen. - Det var vel ikke verst vel?Unggutten innvandret 1919. Hvilket skulle bety at Reidar Alexander Hansens innvandring som du tidligere hadde funnet i 1923 ikke var Reidars første ankomst til USA.Head i husholdet til den unge Rieder er ingen ringere enn Martin Hoveland. 59 år. Enkemann. Født i Norge. Han har foruten nevnte nevø tre barn og et svigerbarn hos seg i 1920:Sønnen Thorler (?) 19 år, ugift, født i California. Far og mor født i Norge.Datteren Lillian, 18 år, ugift, født i california. Far og mor født i Norge.Datteren Borghild Allerman, 22 år, gift, født i California. Far og mor født i Norge.Svigersønn William Allerman, 24 år, født i Wisconsin. I 1910 er Martin Hoveland også enkemann. Han bor i Tacoma i Washington. Jobber i city park (samme yrke som i 1920). Martin er 49 år. Har ikke mindre enn 6 barn hos seg. Alle barna født i California.Erling 16 årSigne 18 årTrigne? 15 år? (Sønn)Borghild 12 årThorleif 11 årLillian 9 år I census 1900 finner vi Martin Hoveland i National Township, San Diego, California. Han er 39 år, født i Norge i Oktober 1860 og innvandret i 1887. Han er 'farm manager' og har vært gift i 9 år. Hans kone, Maria A. H. (eller O. H.) er også norskfødt, født i mars 1864. Er 36 år og har vært gift i 9 år. Hun innvandret i 1892. Maria har født 6 barn, hvorav 5 er i live.De 5 barna er alle født i California:Erling H. - August 1893Signe M. - Oktober 1894Trygve W. - September 1896 (Det er nok han som i 1930 kalles William T. Howland)Borghild E. - November 1897Thorleif C. - Februar 1899 (ifølge SSDI f. 13 Feb 1899 og død i mai 1970 Mercer Island, Washington 98040)Jeg finner også en etterlysning etter folk som 'vet noe'. Etterlysningen er lagt inn av barnebarnet til Lillian (Martin og Maries yngste datter)Etterlysningen er i fra 1999. Ingen har svart på den. Barnebarnet til Lillian skirver her:LenkeMy great grandfather was Martin Hoveland (?). He changed his last name when he came to the US. He had a brother Herman who also came with him in 1887. They married sisters from Moss (?) Norway. My great grandmother was called Marie. My great great grandfather (Martins dad) was a sheriff and tax collector in the counties Herrod and Spind. Martin was born October 20,1860. Marie died in the early 1900's. Martin and Herman lived in Tacoma Washington for most of their lives. Martin and Marie had six children, Lillian my grandmother), Erling, Signe, Thor, Trygve, Borjhild. All of the children lived in Washington I believe except my grandmother. I would appreciate your help. Thank you!October 12, 1999 - Debbie Rogers -Debbie hadde i 1999 e-postadressenleenick913 krøllalfa email.msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei Jon,Litt av en jobb du har gjort, tusen takk!Jeg skal undersøke denne tante Marie Hansen.(Min farfars farfar hadde følgende unger: Lenke)Mvh,Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg føler meg rimelig sikker på at den Maria O.H. Hoveland som er gift i San Diego i California i 1900 er den samme dame som døpes som Helena Marie Ovidia på Kongsberg i juni 1863. At hun i 1900 sier hun er født i mars 1864 er ingen uvanlig registreringsfeil i census 1900. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda[url="http://ellisisland.org/search/shipManifest.asp?MID=11530678090079198560&pID=103762040070&lookup=103762040070&show=K%3A%5CT715%2D2685%5CT715%2D26850848%2ETIF&origFN=K%3A%5CT715%2D2685%5CT715%2D26850845%2ETIF>Lenke Den 7. oktober 1919 klapper Stavangerfjord i land i New York. Ombord er 13 år gamle Reidar Hansen fra Tønsberg. Han skal til sin onkel Martin Hovland i 515 So. 34th Street i Tacoma Washington. Reidar er lys i håret, skoleelev og sier han vil bli i USA på livstid.Reidars venn (oppgitt som nærmeste pårørende i Norge) er Kristian Guttormsen, Road Master, Kongsberg. Denne vennen (eller er det også en slektning?) er muligens den samme vennen som betalte for biletten til Reidar.Reidar forlater nok Kristiania her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei igjen Jon,Her begynner det å bli mye informasjon nå! Tusen takk! Jeg må nesten ha notatene mine foran meg for å få oversikten. Skal jobbe med dette i kveld!Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Erik Maurice

Hei igjen Jon!Dette var et flott stykke arbeid! Nå har jeg mye informasjon.En ting jeg mangler dog er Reidar (Wallace) sin sønn Baron Christian Gade, se LenkeMvh,Stein Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.