Gå til innhold
Arkivverket

[#30786] Olaf Lilja skomagermester i Kristiania født 1847 i sverige


Gjest Einar E Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E Kristiansen

Hvor i Sverige kom Olaf (f.1847) og hans hustru Karin (f.1854) fra. I folketelling 1900 er Olaf Skomagermester og Hustru Karin fiskehandlerske.I samme hus/gård er Johan Nilsen Lilja,skomager for egen regning (en bror til Olaf?)Om noen sitter med en kirkebok og/eller inn-utflytt Kristiania ca 1870-80 så er kanskje svaret der. Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Iflg. folketellingen i Christiania 31.12.1883 (de bodde da i Fagerborggaden 40) het daværende eldste datter Marie og var født i 1875. Altså skulle familien finnes i Christiania-tellingen 1875 (som er pr. 31.12.1875) om hun var født i byen, men det står der i alle fall ikke med navnet Lilja.Et annet barn som ikke står i tellingen 1900, er Johan Alfrid, født 1876.Forøvrig bodde familien i Industrigaden 41, der står oppført skomakersvendene Ole og Joh. Lilja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Min kones tippoldefar var også svensk skomaker og het Lilja (derfor vi har etternavnet Lilje etter at barna, og dels han selv og, fornorsket navnet), men om han var en slektning vet jeg selvfølgelig ikke! Gustaf Jensen Lilja (som han ble skrevet i kirkeboken i Norge, Jönsson var nok hans rette patronym) kom til Våle i Vestfold i 1840-årene. Han giftet seg i Våle i mai 1849 og det er da oppgitt at han var 32 år gammel (altså født ca. 1817), fra Örebro, og at farens navn var Jens (Jöns) Lilja.Lilja er et typisk soldatnavn, dvs. navn som kompanisjefene ga soldatene sine for at de ikke skulle bruke patronoym, blomsternavn var svært vanlige.Den største delen av svenske innvandrere til Østlandet på 1800-tallet kom fra Båhuslen, men Örebro var et virkelig senter for skomakeryrket, svært mange skomakere reiste visst ut fra Örebro til alle deler av Sverige og videre. Jeg har ennå ikke fått somlet meg til å lete etter Gustaf i Örebro-kirkebøker (St. Nikolai), men svenske kirkebøker, spesielt husforörslengder, er jo svært enkle å lete i, og kan fjernlånes i Norge eller kjøpes fra SVAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annika Persson

Hej Einar! Jag har sett namnet Lilja i någon av Dalslandspärmarna på arkivet i Mellerud. Jag är osäker på om det var smeds- eller soldatnamn. Jag har arbetat på där förut, och har då sett namnet i någon forskning jag gjort. Mvh Annika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Hej Annika.I arkivet i Mellerud fins en hel del goa pärmar från både Dalsland och områden omkring. (värmland,Älvsborg och Bohuslän)Där har jag forskat i längre period.Lilja var nog både smedsläkts och soldatnamn.Som Per B lilje här ovan (5)säger kan dessa personer komma från Örebro til långt ner i Bohus/Västergötland och kanske även Halland.Men de kan lika gärna komma från de Dalsländska bygderna då gränsen til Norge är nära.Tack för tips. Mvh Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kan nevne at navnet Lilja finnes også på Gotland, eldste jeg kjenner er født 1736. De tre yrker tilknyttet Lilja derfra jeg kjenner (fra 1700-talet) er hanskemaker, fisker og styrmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Einar E Kristiansen

Aktiverer denne debattside igjen for å se om noen sitter inne med noe om denne familie.Innflyttingslister fra senere del av 1800 kanskje? Det er litt vanskelig å søke i Sverige da man ikke vet hva det er for landsdel man skal søke i.Eg har lagt etterlysning i Rötters Anbytarforum der navnet Lilja står bla. under Smedsläkter.Men der får man visst aldrig noe svar dessverre. mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej,För att göra det möjligt för er att själva överblicka 'Liljorna' som är registrerade som soldater kommer här en länk till Centrala soldatregistret http://soldat.dis.se/soldater.phpKanske vore det i ovanstående diskussion också vara av värde att diskutera metod. Jag kan svensk släktforskning men saknar djupare erfarenhet av forskning i Norge. Min första fråga blir utifrån detta:Utifrån Einar E Kristiansens första fråga och materialet som Berit Knudsen lägger in från Ft01; Vilket är den första möjliga kyrkoboksregistrering som kan finnas i Norge utifrån ett sådant här läge? Min andra fråga: Finns det inflyttningslistor bevarade för svenska invandrare som den här familjen? Var kan Einar i så fall finna dem?Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.