Gå til innhold
Arkivverket

[#30794] Opphavet til Gulbrand Jensen Aamot Elvrum

Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard
 Del

Recommended Posts

Søker opphavet til Gulbrand Jensen Aamot 1704 1751 g.m.Anne Tollefsdatter eide Gaarder i Elverum, som ble solgt til sin svigersønn Ole Øvergaard,som er min tiptiptipolderfar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KnutDette har du sikkert, men her er Annes far og besteforeldre:Tollef GundersenBirth: 1685 Elverum, Hedmark,Death: 1743Father: Gunder Jonsen Mother: Maren TallefsenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiLars Ove Ja jeg har det,men hvordan en person skaffe seg penger til å kjøpe en av de største gårder,selv om hans svigerfar hadde dem.Han forblir et mysterium.Eier av gården idag er hans etterkommer Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Nei det har jeg ikke prøvd,men vet du hvor jeg kan finne han Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jens Nicolai var sønn av kaptein Jens Aamot, kommandant på Christiansfjeld festning i Elverum. Jens Nicolai var i hvert fall i området i 1747, da han mottok arv etter tanta si i Åmot. Du får prøve originalkildene, evt slektsboka om militærfamilien Aamot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest knut andreas buck Øvergaard

Har ikke hatt mulighet til se i boka om familien Aamot/AAMODT Kan Guldbrand Jensaen Aamot være sønn av Jens Olsen Aamodt hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Olsen Aamodt var sønn av Ole Jensen Hornemann død 1729 er det noen som vet noe om hans etterkommere Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Olsen Aamodt var sønn av Ole Jensen Hornemann død 1729 er det noen som vet noe om hans etterkommere Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

tilbake til mitt spørsmål Guldbrand hadde også en sønn Jens Aamodt som ble gift med Thogerina Christina Rosengerg disse hadde så langt jeg vet 2 sønner hvorav en er Guldbrand Aamot 1779 i Danmark ble jurist 1803 mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Per S. Nestande

Det finnes mykje informasjon om denne familien i skiftet etter Maren Olsdotter Hornemann i 1747 som Lars Løberg viser til: LenkeSkiftet nemner (Folio 83b) 3 søner av Jens Aamot, men ingen Gudbrand. Sonen Jens Nicolai er nemnt etter broren Ole Christian i skriftet og synes dermed å ha vore yngre enn Ole Christian. I følgje Ovenstads militærbiografiar var Ole Christian fødd ca. 1703. Dotter til Gudbrand – Berthe – var fødd i 1743. Både Jens Nicolai og sonen må derfor ha vorte gift svært unge for at Jens Nicolai skal kunne vere far til Gudbrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Tusen takk for dine opplysninger.Ser ut til at jeg må lete videre. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei er tilbake med min Gulbrand.Har på DIStreff funnet en Gulbrand Aamot f.1704 i Gjerum sønn av Jens Gulbrandsen AamotSiden navn og år stemmer lurer jeg på om ikke det er den samme.På et sted er Jens plassert på Åmot Hedmark i en periode. Er det noen som kan bekrefte dette heller avbekrefte. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etter det jeg kan se i Bygdeboka for Gjerdrum, hadde den familien du har funnet på DIStreff ingen tilknytning til Åmot i Hedmark. Den som har lagt dette på DIStreff har nok gitt feil fylke.Jens GUlbrandsen og Berte Mikkelsdatters barn skal alle være Gjerdrum-født, og det er ikke nevnt noe sted at de har vært i Hedmark. Det står dog ingen ting om hvor det ble av Gulbrand Jensen f. 1704Jeg ser at til og med min tipp, broren til Gulbrand Jensen, er av innsenderen plassert i Åmot, Hedmark, og han har jeg selv funned døpt i kirkebøkene for Gjerdrum, Akershus.Dette motbeviser dog ikke at Gulbrand kan ha vært i Hedmarm. Jeg har ikke jobbet noe med ham. Har du sjekket kirkebøker osv for å se om det kan være spor der? Ekteskap, dødsfall osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Interessant.Jeg har selv lurt fælt på hvem Gudbrand Jenssønn Åmot på Garde i Elverum var sønn av. Gudbrand døde i Elverum i 1751, ifølge kirkeboka '46' år gammel. Har hele tida trodd at han på et eller annet vis var av den ovennevnte Aamodt/Hornemann-familien, der navnet Jens forekommer. Har ikke tenkt på muligheten at han kan ha vært fra Gjerdrum.Gudbrand kjøpte Garde i Elverum i 1733 sammen med Kristen Amundssønn (født ca. 1702) som senere kom til Løvberget i Hernes. Kristen var beviselig fra Romerike, nærmere bestemt Sorknes i Sørum, og sønn av Amund Olssønn og Maren Kristensdatter på Sorknes. Dette framgår av skifter. Det er derfor slett ikke usannsynlig at kompanjongen Gudbrand også var fra Romerike. Det er ca 7-8 kilometer i luftlinje fra Åmot i Gjerdrum til Sorknes i Sørum.Verdt å merke seg at dattera til Gudbrand på Garde het Berte, det samme som mora til den Gudbrand som er født 1704 i Gjerdrum.Ny arbeidshypotese er altså at Gudbrand på Garde var fra Åmot i Gjerdrum. Takk til Knut Andreas og Laila for innlegg 14 og 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at Gudbrand sønn Jens f.1740 ble g.m.,Thørgine Christiana Rosenberg,de hadde 2 sønner Gudbrand 7.04.1779 i Holstebro og Thøger 28.06.1780. mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Per S. Nestande

Er det nokon som har sett meir på den moglege kandidaten Gudbrand f.1704 i Gjerdrum sidan i fjor sommar?I høve til kommentaren om dottera på Garde som heitte Berte, så heitte svigermor til Gudbrand Jensen i Elverum det også - Berte Guttormsdotter frå Houm.Kva er forresten kjent om slekta bakover for Jens Gudbrandsson og Berte Mikkelsdotter i Gjerdrum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kanskje er dette kjent frå før, men eg kan opplyse om at ein Gulbrand Aamodt var sorenskrivar og 'cancellieraad' i Nordfjord 1813 til han døydde 3. juni 1824 på sorenskrivargarden Løken i Eid. Han var fødd i Holstebro på Nordjylland i 1779, son til sorenskrivar i Moss, Jens Aamodt. Han var fyrste gongen gift med Mette Marie Tandberg frå Moss, ho døydde '32 år og 9 mnd.' på Løken 14. nov. 1816. Sidan gifte han seg med Anna Rebekka Blichfeldt, dotter til soknepresten i Eid, Franz Blichfeldt.Kjelde: Jac. Aaland/Edv. Os, Eid og Hornindal, 1953.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, Per, i at Gudbrands svigermor også het Berte. Dermed svekkes argumentet i innlegg 16.Etter disse innleggene i fjor, var jeg inne i skiftet etter broren til Gudbrand f. 1704 på Åmot, Even Jenssønn. Skiftet holdt 1748 på Åmot i Gjerdrum (Øvre Romerike skifteprotokoll 6 (1744-51). Her er bror Gudbrand Jenssønn nevnt (fol. 375b) som tilstedeværende ved skiftet. Det er ikke oppgitt hvor han bodde, det står bare Gulbrand Jensen. (Jeg sjekket originalen, men jeg finleste ikke hele skiftet, så han kan stå flere ganger.) Om denne Gudbrand som levde 1748 er lik Gudbrand på Garde er dermed fremdeles et åpent spørsmål.Ellers oppdaget jeg at det faktisk er TO Gudbrand Jenssønner født på Åmot i Gjerdum i 1704! Den første Gudbrand var døpt 17. februar 1704, sønn av Jens Villumssønn og Marte Gudbrandsdatter på Åmot. Den andre Gudbrand er han som er nevnt over og døpt 16. mars 1704, sønn av Jens Gudbrandssønn og Berte Mekkelsdatter på Åmot. Se her: Lenke (begge på venstre side).Gudbrand Aamot i Elverum hadde tvillingdøtrene Marte og Berte, døpt 9. april 1739 og begr. 23. april 1739. Mora til den første Gudbrand het Marte. Den familien kom forresten til Bråte her i Skedsmo da Gudbrand var liten, noe som vel svekker muligheten for at han tok med seg Åmot-navnet videre. Men jeg har ikke sjekket ham helt ut ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sannsynligvis løsningen:Tok en titt i Skedsmo bygdebok 3 under Bråte (s. 979). Det ble holdt skifte etter Jens Villumssønn og Marte Gudbrandsdatter i 1729. Blant barna var sønnen Gudbrand, 24 år og tjener hos Peter Collett i Christiania. Ved skiftet etter broren Lars Jenssønn på Vestby i Skedsmo i 1744 (Skedsmo bygdebok 3, s. 999) er broren Gudbrand Jenssønn nevnt å være 40 år og bosatt i Østerdalen!Peter Collett, som Gudbrands tjente hos i 1729, var sentral i trelastfirmaet Collett & Leuch som hadde interesser i Elverum. Dette er vel årsaken til at Gudbrand havnet i Elverum. Kompanjongen Kristen Amundssønn på Løvberget var forresten tømmermerker for nettopp Collett & Leuch. Trolig også Gudbrand, uten at jeg har sett det noe sted foreløpig.Konklusjon: Gudbrand Jenssønn på Garde i Elverum var etter alt å dømme født på Åmot i Gjerdrum, døpt i Gjerdrum 17. februar 1704, oppvokst på Bråte i Skedsmo og sønn av Jens Villumssønn og Marte Gudbrandsdatter.Da gjenstår det å få dokumentert det med primærkilder. Tror jeg deretter kommer til å skrive et lite stykke om saken i 'Tjukke Slekta'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Knut Øvergaard

Hei først en takk til alle som har hjulpet meg. Har nå studert Bygdebøkene for Gjerdrum og Skedsmoe.Finner at min Gulbrand er født 1704 på Amot Gjerdrum sønn av Jens Villumsen f,1663 ASK gJERDRUM OG Marte Gudbrandsdatter født Åmot Gjerdrum.Hennes foreldre er Gudbrand Jørgensen og Boel Jensdatter,Jens foreldre er Villum ASKF.1606 D.1684 OG Dorte Hakensdatter f.Vestre Askmange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.