Gå til innhold
Arkivverket

[#30797] Foreldrene til Karl Vilhelm Meuche f. 8.02.1828 i Skeitber ved Lytzen i Tyskland

Gjest Line Marie Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Heindl

Hei Line Marie Gulbrandsen!Stort kan jeg desverre ikke bidra med, men kanskje er dette av interesse: Meuchen er en del av Lützen. Her finner du den eldgamle König-Gustav-Adolf-Gedächtniskirche der Gustav-Adolf 1632 ble lagt på båre. Et par, tre setninger kan du lese om dette under fölgende lenke: LenkeAt navnet Meuche stammer herfra, virker jo nokså sannsynlig, Skeitber derimot synes heller velig 'fornorsket'. Gåtens løsning får du kanskje etter en forespørsel på 'Pfarramt' - eller kanskje du tar deg en ferietur derhen?Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for tips. Jeg skal utforske lenkene, og se om jeg kan finne noe der. Jonas, jeg vet ikke hvor og når de giftet seg, men i folketellingen i 1865 for Thrygstad finner jeg K.V Meuche gift med Anne M. Olsdatter. De bor da på Lund gård i Thrygstad Prgj. med sine to barn Vilhelmine E Karlsd. og Johan A. Karls. Noen tanker om hvilke kirkebøker jeg burde starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei E. HeindlTakk for tipset. Det er store muligheter for at ferieturen iår går til tyskland , ja!Mvh Line Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!!!Jeg fant på sidene til familysearch en Carl Wilhelm Menche som giftet seg med Anne Marie Olsd. 30 desember 1863 i Trogstad, Østfold. Faren til K.V Menche står oppført som Johan Gottlob Menche. Tiltross for at det er noe stavefeil, kan dette allikevel være riktig person???Lenke )Mvh Line Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Haugenstua

Hei igjen Line Marie,Så flott at du har kommet deg litt videre!Kan denne Anne Marie Olsdatter være denne personen:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500222204482&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet er den eneste Anne Olsdatter født i 1835 i Trøgstad jeg kan finne.og foreldrene giftet seg da her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Haugenstua

Line Marie,Se hva jeg har funnet: LenkeHer står det vel at Anne Marie Olsd var fra gården Løvås? Er det noen som kjenner til denne gården?I tillegg er vel MARIE THERESIA ny?Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Til Line Marie Gulbrandsen,du vet det kanskje for lengst..., stedsnavnet Skeitber ved Lytzen (fødestedet for K.W. Meuche i FT 1900 for Modum) er nokså sikkert dagens Schkeitbar ved Lützen. LenkeMvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei E. HeindlTakk for bra tips. Jeg har nå også fått en email adresse i Lutzen som kanskje kan hjelpe meg. (gemeindebuero-lutzen-online.de)Mvh Line Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Jonas Haugenstua

Hei Line Marie,Ville bare gi det et tips om at mange av kirkebøkene nå er skannet inn hos digitalarkivet. Her er f.eks. en side som viser Marie Theresia sin dåp, med faddere og alt.LenkeHer kan man finne flere spor tror jeg. Dette har spart meg for mange turer til Deichmann.Mvh,Jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.