Gå til innhold
Arkivverket

[#30800] Bygdebok for Meløy

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei ! - Jeg så i et innlegg at det var nevnt Bygdebok for Meløy.- Jeg var ikke klar over at noe slikt fantes.- Spørsmål; Er det noen som har tilgang til en slik og som kan se om det er noen opplysninger om folk på en gård Skard i Meløy, ca. 1650 + ? Evt. kan jeg jo da forsøke å få lånt boken.--Med hilsen Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Alan Hutchinson: Disse tider - Disse skikker. Træna, Lurøy, Rødøy, Meløy. I fellesprestegjeldets dager 1500-1800 (Bodø 1997).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Ja, der finnes en bygdebok i to bind: 'Gård og Grend i Meløy' som ble utgitt for snart 25 år siden.Der er en gård som heter Skaret - men boken er tynn når det gjelder slektshistore, selv om du kan finne tilfeldige løsrevne opplysninger. Om Skaret står det at at den første bygelsmannen som kjennes het Ole og var der i 1610. I 1626 var gården øde. En Oluf overtok i 1632. Efter ham kom en Vegar Johansen. Fra 1679 het bygselmannen Oluf Bertelsen. Alt dette iflg. bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei og takk skal dere ha.- Vel, det ser ut som det er familien til kona til Oluf Bertelsen, Synneve Pedersdr., (sk. 1695) jeg skulle hatt litt greie på.- Men da er de vel ant. innflyttere på Skaret.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Jeg kunne kanskje legge til, at ved skiftet etter Synneve i 1695 er hennes søsken oppf. som arvinger.- Andgjer Pedersdr., søster,- Johannes Pedersen, bror, d. før 1695,- Herman Pedersen, d. før 1695.--Kanskje det er noen som kjenner til denne familien ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare si at biblioteket i Sandnessjøen har både bygdeboka for Meløy og 'Disse tider, disse skikker' som er nevnt her. Du Alv bor jo ikke så langt fra Sandnessjøen ser jeg. Bygdeboka for Meløy er litt tungvint å finne frem i syns jeg. Boka 'Disse tider, disse skikker' er vel egentlig en historiebok. Boka 'Disse tider, disse skikker' kan virkelig anbefales for dem som er interessert i historie for stedene Meløy, Rødøy, Lurøy og Træna 1500-1800, og jeg har selv kjøpt den. Nå vet jeg ikke om det står noe om dem det spørres etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei igjen.- Ja nu har jeg sjekket ut denne bygdeboka for Meløy uten hell.- Vel, den er jo temmelig flyktig og lite 'gjennomført' på de eldste genereasjonene.- Så da er jeg fremdeles i markedet så å si, dersom noen skulle ha noen tips.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bech

Hei Alv. Min slekt kommer fra Skaret på Åmøya i Meløy. Hvis du gir meg din mailadr.kan jeg sende deg bilder derfra. Torill Bech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei Torill.- Som du sikkert skjønner, så har jeg sett igjennom denne Bygdeboken f. Meløy.- Der fant jeg imidlertid to steder som hette Skard.- Nu er det jo heller ikke helt sikkert at en av mine aner engang har bodd der, da det er konen som er søsken til den som er min ane.- Jeg 'forsøkte' meg her. Det kunne jo være at det var hun som var fra stedet. Ellers er det nok mest sannsynlig at ingen av dette paret egentlig var ifra stedet, ut ifra de som blev opplyst som brukerne før.- (Synneve som døde 1695 kan jo ha vært en enke forsåvidt.-)- Så med mindre du er i slekt med denne Synneve Pedersdr., sk. 1695 på Skaret, så er det vel fåfengt (?)--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Alv Edvardsen

Jeg prøver på denne en gang til. - Det kan jo ha dukket opp noe i mellomtiden.- Altså; Jeg forsøker å finne ut noe om Synnøve Pedersdr., Skardet i Meløy, sk. 1685 og familien hennes. - Hun var g.m. Oluf Bertelsen. -- Synnøves søsken var Hermann Pedersen, d. før 1665, - Andgjer Pedersdr., d. etter 1695. - Johannes Pedersen, d. før 1695. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.