Gå til innhold
Arkivverket

[#30801] Hva betyr 'Intet samfund' under Trossamfunn?


Gjest Elsa Waagenes Udbjørg
 Del

Recommended Posts

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

I en bok om Marcello Haugen (av Øistein Parmann 1979) står det på s. 84 at Haugen [underopphold i Stavanger i 1914] 'bodde hos feiermester Erichsen på Storhaug. Erichsens var visstnok kvekere.' I folketellingen for 1900 (1126 Hetlands) finner jeg min oldefars familie hvor det for ham [Erik Eriksen], kone og fem hjemmeværende barn er ført opp 'Intet samfund' under Trossamfunn. KAN de ha vært kvekere? Jeg har aldri hørt antydning til det (og idag er det mange trosretninger i familien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vil jo tro at om man melder seg ut av statskirken og ikke inn i noen ny 'trosretning' blir det 'Intet samfunn'. I det minste tror og håper jeg det blir slik ellers blir det jo helt galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg mener å ha sett tendens til at frikirkelige/fritenkere/dissentere registreres på veldig mange måter. Dette ble nok bedre mot år 1900 og videre, men kategoriene var nok ikke opplagte og entydige.Dette påvirkes dels av samfunnets syn på disse, dels av graden av organisering i livssynssamfunnet, og dels av den individuelle prosess fra et livssyn(s-samfunn) til et annet.Sjekk ut hvordan kvekerne var oganisert. Ble de på denne tiden oppfattet som et organisert samfunn? Er det ikke nettopp et særtrekk at de ikke har stram struktur?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kvekersamfunnet kalte seg i England Society of Friends fra midten av 1600-tallet. Av de mest kjente var William Penn som fant et 'fristed' for vennene i Nord-Amerika (Pennsylvania).I FT 1900 finnes Vennenes samfund eller Vennene i Stavanger, 25 i alt. Var ikke de emiganter som dro til Amerika med Restaurationen i 1825 kvekere eller de sympatiserte med dem? De ble ifølge Ingrid Semmingsen (Drøm og dåd - utvandringen til Amerika) nektet begravelse av sine døde innenfor kirkegårdens område.Det står om dem i Store Norske:*avviser alle ytre autoriteter*har ikke noe presteskap*ingen kirkelære*har avskaffet dåp og nattverdJeg finne det rimelig at disse kunne tenkes å si at de ikke tilhørte noe trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsa Waagenes Udbjørg

Jeg takker for diskusjonen. Jeg har gått inn på lenken, og ser at tidmessig kunne denne del av slekten min gjerne vært kvekere, dvs. barna står oppført med intet samfunn, men eftersom de giftet seg ble de fleste medlemmer av statskirke, metodister, adventister, human-etikere, lutheranere… Jeg har fått litt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan se ut til at flere dissentermenigheter er registrert som 'intet samfunn' i 1900-tellingen. I hvert fall er det slik i min gamle (og nå historiske) hjemkommune, Holt i Aust-Agder. Der er f.eks. en god del medlemmer av Guds menighet på Vegårshei (stiftet i 1880-årene) registrert på den måten. Det er også en del som har fått sin religiøse tilhørighet kommentert slik: 'Udtraadt, intet samfund, baptist'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Folketelling er noe høytidelig noe, utført av embedsmenn (prester!?) og fremskudte menn. Da får den ganske sikkert et preg av hva som oppfattes som normalt, - og at de som tenker annerledes blir oppfattet som annerledes og utenfor. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Kvekerne er et meget sympatisk samfunn. De utmerker seg ved å ikke lide av (blind) autoritetstro og ved sympatiske holdninger, som f.eks. at de tidlig kjempet mot slaveri. I fjor hadde jeg anledning (ved spesiell introduksjon) til å arbeide noen dager i det sentrale arkivet og biblioteket i London, der det bl.a. finnes dagbøker om reiser i Norge. Hans Eirik Aarek ved Universitetet i Stavanger vet mye og arbeider med dette, dere finner ham på Internett. I en artikkel av ham fant jeg at noen av mine egne forfedre var kvekere ca. midt på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Utmelt 'Intet samfund' kan også bety at vedkommende er utmelt for å gifte seg borgerlig,har funnet flere eksempler hvor de da er innmeldt noen år etter giftermålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.