Gå til innhold
Arkivverket

[#30870] Birte Maria Knudsdtr. g.i Larvik 26.11.1802 m. Børge Gunderssøn

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Hei Gunn.Jeg kan ikke se den 'samme familie' i den lenken du har lagt inn. Det jeg finner er navnene på noen av fadderne til barna etter Birte Maria Knudsdtr. og Børre Gundersen.Mvh.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var det siste innlegget med Schieldrup/ Harris famile jeg siktet til. Se dine faddere. ( I Arnstein Rønnings tema) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere der ute !Er det mulig å få hjelp til å finne ut mer opplysning om denne Knud Knudsen ?;[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=94&teljing=ft1801&filnamn=f10707.wc2&amt=7&funnenr=231>LenkeJeg tror at den Knud Knudsen som kommer fram i følgende skifte (det var Gunn Huglen som fant det fram for meg):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg ser at den første lenken til 1801-folketellingen ble feil.Prøver med en ny for deg med Knud og hustru nr. 2. Barbara Hansdatter.LenkeTeorien om at dette paret kan være foreldre til Birte Maria Knudsdatter f. ca 1776, virker lovende.Lurer på om det er mulig å finne hennes konfirmasjon? Eller om det er mulig å finne skifter etter Knud Knudsen , tømmermannen?Finner han ikke i Larviksskifter før 1812, så han lever vel fortsatt da? Finner heller ikke Barbara Hansdatter i 1825-tellingen for Larvik.Hun kan også være død på det tidspunkt.Eller flyttet? Håper det kan være mulig å finne ut når disse folkene dør? Det skulle vel finnes filmer fra disse årene? ( etter 1812 , før 1825 )Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kolbjørn.Ja,det er Knud Knudsen i første ekteskap. Skifte etter Berte Maria den 10.01.1776 vises til i foranstående inlegg.Min spenning knytter seg til Knud neste ekteskap. Jeg gjentar min konspirasjons-teori om at min Birte Maria Knudsdtr. kommer fra dette ekteskapet mener jeg er vel begrunnet.Men så var det dette med bevisene som foreløpig mangler. Kan du finne ut av dette Kolbjørn ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Med de begrensninger som ligger i kirkebøker fra Larvik, tror jeg vi nå må konsentre oss om1.) Å finne Berthe Marias konfirmasjon.2.) Finne faddere til hennes iflg. FS to barn der faddere ikke ikke er lagt fram:INGERINE CHRISTIANA BORGERSEN - DØPT: 15 JUN 1814 LarvikBIRGITTE SOPHIE BORGERSEN - DØPT: 14 FEB 1819 Larvik3.) Finne dødsfall og evnt. skifte etter Knud Knudsen og hans siste hustru. Evnt. et skifte etter hans første kone som sannsynligvis er død før kirkebøkene er tilgjengelige.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er enig med Kolbjørn og Laila i at det kan være viktig å finne faddere ved disse dåpene som mangler.Skiftet etter Knud Knudsens første hustru finner du en lenke nr. 2, i innlegg nr. 54. Det er datert 10 jan 1776.Har lett i skiferne fram til 1812, finner ikke Knud Knudsen eller neste hustru,Barbara Hansdatter i dette tidsrommet. Mulig at senere skifter også er søkbare gjennom arkivet, men jeg har ikke greid å finne noe der, til nå.Siden Knud Knudsen var såpass gammel i 1801, (76 år)burde han vel nesten være død før 1812? ( De kan jo også ha flyttet ut fra Larvik etter 1801.) Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den dåpen jeg fant for Ingerine C. Borgersen, dpt 1814,LenkeHer må det vel finnes kirkebokopptegnelser, siden denne dåpen ligger på Fam. Search.?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du også Birgitte Sophie Borgersens dåp i 1819.LenkeHåper at du Einar vil finne faddere i de nye filmene du får låne?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Av dette skiftet i 1755 fremgår det at Berthe Maria Christensdatter, Kund Knudsens første hustru, er datter av Tylter Christen Andersen, Fritzøe.LenkeHer er også Knud Knudsen arving etter svigerfaren.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg igjen bladd gjennom de skifter for Larvik som ligger på RHD.http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspxFinner ingen Knud Knudsen eller Barbara Hansdatter i disse registreringene.Ellers er det mulig at du kan finne andre slektninger der?Dessverre ikke søkbart, så du må lese gjennom lange lister, Fra 1813- 1833.Mulig du må til arkivet i Kongsberg for å få hjelp til å finne når disse personene er døde, og om det er skifter registrert etter dem? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.Det kom idag melding fra biblioteket at det er kommet to bind av Larvik Historie. På anbefaling fra Laila så ringte jeg Larvik bibliotek. Der anbefalte de Larvik Historie i fire bind. Hvorfor det er kommet kun to, det vet jeg foreløpig ikke.Jeg venter fremdeles på k.b.filmer. Jeg husker ikke hvor langt fram i tid min bestilling gjelder. Det som først er av interesse er om og hva det står i forbindelse med Birte Marie sin konfirmasjon. Dernest vil jeg håpe å finne når Knud Knudsen døde. Skal jeg ha håp om hjelp fra Statsarkivet om å få et eventuelt kopi av skifte etter ham, da må jeg vite når han døde.Men jeg håper fremdeles på at det er en eller annen i Vestfold/Larvik som kan finne fram opplsninger.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere der ute !Jeg har sittet på biblioteket å studert film i dag. Det jeg så langt har funnet er:Birthe Maria Knudsdtr. konf. i Larvik 1792. Her var intet om bosted eller andre opplysninger.Jeg fant også ei Birthe Marie Knudsdtr. d.25.o3.1816, alder: 38 år. I denne innføringen var det noe tillegg, men som jeg ikke klarte å tyde. Den oppgitte alder stemmer både med konf. og FT 1801 som 24 år.Knud Knudsen d.i Larvik 12.05, begravet 19.05.1807, alder: 81 år. Heller ikke her var det tatt med andre opplysninger.Neste steg må vel da bli en forespørsel til Statsarkivet på Kongsberg, om kopi av 'skifte' etter Knud Knudsen ??Ha en flott St.Hans aften.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det var da noe i alle fall! Det at Knud Knudsen er død i 1807, skulle tilsi at han står under skifter i Larvik som går fram til 1812. Her har jeg ikke funnet han registrert før, men det kan jo være at jeg har oversett noe.Alder passer med den Knud Knudsen som var tømmermann.Det spørs vel om Kongsberg har flere opplysninger om skifte etter han . Nå vet du når han døde. Da kan du få sjekket det med arkivet der.Ha en hyggelig St,.Hans du også. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg sett gjennom de skiftene som ligger på digitalarkivet under Larvik. Fant ingen Knud Knudsen d. 1807. med etterfølgende skifter de nærmeste årene til 1812.Vet ikke da om Kongsberg -arkivet har opplysninger om dette, men du kan jo gjøre et forsøk.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden det ikke finnes noe skifte etter ham fram til 1812, betyr det nok at det ikke ble holdt noe offentlig skifte. Det var ganske mange som døde uten at offentlig skifte ble holdt - var det ingen verdier i boet, var det heller ingen grunn til å ha skifte.Offentlig skifte var påbudt i en del tilfeller. Etter hukommelsen i alle fall dersom-gjenlevende ektefelle skulle gifte seg på nytt-det var umyndige barn-en eller flere av arvingene var fraværende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei til dere alle. Endelig er jeg på banen igjen. Her kommer den etterspurte liste over faddere.Gulbrand Christian f.25sept.1803. Faddere:Madam Berthe Hansen,- Jfr. Margrethe Falkenberg,- Kjøbmand Fredrik Harris,- Jens Elligers,- Chrestopher Nielsen,- Hr. kjøbman Jensen.Karen Severine døpt 17.juni 1806. Faddere: Lorentz Lorentzens kone Anne Margrethe,-pigen Else Christensd. Øret,- Andreas Frederichsen,- Christian Horn,- Halvor Andersen Langerøe,- Ole Nilsen,- Jesper Smith. (Else Chr.dtr. er dtr. av Christen Mathiesen,cafardie matros. Jeg tar dette med som et mulig spor til Hans Mathiesen som er debattert i innlegg nr. 25159)Barbro Helene f.13.okt. 1808. Faddere: Even Brunvalds kone Elsebeth,- Pigen Karen Langerøe,- Andreas Frederichen,- Loren Lorentzen Bruun,- og Ingebreth Backe.Ellen Marie f. 11.mars 1812 (begr. 28.12.14.) Faddere: Ghristian Horns kone Andrea,- Pige Inger Johansdatter,- Claus Bugge Nielsen,- John Frostved(Frøstved),- Mahler Steensgaard,- Halvor Langerøe,- Ole Halvorsen,-og Jacob Heeg.Ingerine Christiana f.7juni 1814. Faddere: Mad. A.J(I) Bakke,- Jomf. Kr.Løcka,- Christen Reinemod,- Jesper Smith,- Ingebret Paulsen,- Ulrich Bakkene.Birgitte Sophie f.16 jan. 1819. Faddere: Konnen: Bores(Bords),- Marie Fredrichsen,- :Jomf.Østerhijn(Østerheien),- Christen Reinemoe,- Jesper Smith,- Frantz Heftedahl(Eftedahl). (Her var det noen vriene navner)Jeg er spent på om det er noen som klarer å finne spor i denne lista.Mvh. Einar_______________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. La ikke dette være noen avspåoring av debatten om hvor kommer Birte Marie Knudsdatter fra !Men,- i fadderlista i innlegg nr.69 der nevnes bl.a. Else Christensdtr som fadder til Karen Severine. Hun er datter av Christen Mathiesen. På FT. 1800 for Larvik der står Christen M. oppført som 50 år. Det vil si omtrent samme tidsrom som min tip-tip oldefar Hans Mathiesen f.ca 1741. Kan det her være et til nå oversett spor etter opphavet til Hans Mathiesen?Hva med dere som har tilgang til mormon kartotek. Kan denne Christen være bror til min Hans Mathiesen?Mvh. Einar__________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Einar!Jeg legger inn en lenke til den Christen Mathiesen du nevner i 1801tellingen for Larvik:LenkeSkal se hva jeg ellers kan finne ved søk på F.S. for deg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da kom jeg tilbake til Slottet i Tjølling. Der har vi vel vært innom før i vår lange leterunde?LenkeHer kan det være du vil kjenne igjen opphavet fra tidligere . Jeg får først se om det kan være flere muligheter. Pussig dette!Får sove på det! Ha en god natt! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er kirkebokinnføring av samme Christen Mathiesen:LenkePå Fam.Search ser det ut til at denne sønnen dør som barn, men det kan jeg se eter i kirkebokkopiene:Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den første Christen Mathiesen ble f. 28 mars 1751, død 2 mai i følge Fam. S.Ny sønn med samme navn f. 1752:LenkeSkal se om jeg finner dette bekreftet i kirkebøkene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.