Gå til innhold
Arkivverket

[#30968] Rana Ytteren Johan Jacob Henriksa (1799-1883)

Gjest Tom Erik Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Til Alv hvis du ser innom her.Du har mye kunskap om slektene i Rana, du har vel ikke noen ide om hvor Thomas Johansen på Enga stammer fra, jeg er blitt ordentlig nyskjerrig på han.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei dere ! - Vel, jeg har en mulig kandidat. - Johannes Holgersen Fagerlia, f.c. 1696 hadde bl.a en sønn Tomas som var f.c. 1716. - I skiftet e. broren Holger, er denne oppf. som 'Johansen' - Denne Johannes hadde også en sønn Jens, som hadde en sønn Johannes som hadde en datter Dorthea, f.c. 1805, som blev g.m. Ola Eliasen og de var bosatt på Granneset, Ytteren. - Tilfeldig ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja der var jo en mulig kanidat. Det blir jo bare å klare å stadfeste at det er rette mannen.I Innrulereingsmantallet for Helgeland 1766-1769 er det jo bare en Thomas Johansen på Helgeland?? Og det er Thomas på Enge. Så det skulle jo ikke være å vanskelig, men det er jo ikke så greit.Jeg får se om i kirkeboka og se om jeg kan finne noe om Thomas fra Fagerlia der.Takk skal du ha Alv.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Solveig Sund

Hei!Har du funnet noen far til Thomas Johansen på Enge. Jeg har prøvd å se etter når jeg har lest kirkebøkene og det er mulig Alv har rett at han kan være sønn av Johannes Holgersen i Fagerlia.Har sett på faddere til barna av Thomas og Maren og der er 2 av faddere på Rachel dp. 27.mai 1742, Israle Johansen og en Erichsdatter fra Fagerlia. og på Michel dp. 4.juni 1747, 2 av faddere Israel Johansen og Lars Johansen fra Fagerlia.Men dette er jo ikke noen garanti, men hvis det er rett så er Thomas bror av Israel og Lars. får se hva jeg finner vidre.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom erik grannes

Hei Alv og Solveig...Jeg har ikke selv funnet noe nytt om Thomas aner. Etter det dere har påvist om en sannsynlig forbindelse til Fagerlia synes det imidlertid som det kan være fornuftig å undersøke denne nærmere. Jeg synes den ser meget lovende ut.I innlegg 22 nevner du Alv en Peder Christophersen i Straumen med ukjent kone. Er dette den Peder C. som ble født i Elsfjord en gang mellom 1634 og 1643, som var bruker på Straumen fra 1689 til 1717 og som ble begravet i Hemnes krk. 20.04. 1727? Om denne Peder C. opplyses det på en anetavle jeg er kommet over at han var sønn av Christopher Pedersen,f. ca 1594, bruker på Elsfjord, gift m. Elseb Adriansdtr Falch og død på Elsfjord i 1667. Om Elseb A. Falch opplyses det at hun ble født mellom 1615 og 1620 på Neppelberg og at hun var datter av en Adrian Jacobsen Falch som døde i 1677 på Stor Alteren . Har noen av dere sett dette før?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Alv og Solveig...Etter at jeg skrev forrige innlegg oppdaget jeg tema 22476. Etter hva jeg kan forstå vil en her finne forbindelsen fra Adrian J. Falch og Nille Hansdtr. til Peder C. Straumen. Muligens finnes også spor til Adrians og Nilles forfedre. Men her er det meget å sette seg inn i og fordøye.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom erik Grannes

Hei igjen. Hvis Thomas er sønn av Johannes Holgersen bør han vel være nevnt i skiftet etter ham. Etter hva jeg har oppfattet døde Johannes rundt 1.6. 1763. En annen mulighet kan være skiftet etter kona Beret Israelsdtr som skal ha avgått med døden rundt april 1766.Kan Thomas ha blitt beæret med å være fadder ved dåpen til noen av søskenes barn?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei igjen...Etter hva jeg kan se hadde Johannes Holgersen og Beret Israelsdtr. følgende sønner: Holger, f 1714,dpt 18.2.1714, døde 7.4. 1794 Thomas , f. 1716, dpt 25.10. 1716, Ola/Oluf f.1719, dpt 29.5. 1719 Israel f. 1722 Lars dpt 24.9. 1724, død 1767 og Jens dpt 17.4. 1729 Når jeg sammenholder disse navnene med de faddernavnene Solveig nevner tar jeg sjansen på å oppføre Johannes Holgersen som far til Thomas (dog med et spørsmålstegn til ytterligere bevis foreligger).Om jeg ikke tar feil er Johannes far Holger Jensen Fagerli f. ca 1666 og bruker i Fagerlia 1690-1712, hans far var Jens Jonsen f ca 1621, bruker i Fagerlia 1661.1689 og hans far Jon Fagerli f ca 1589, br ca 1631.1667 og død ca 1667.Stemmer dette?Kjenner noen til Beret Israelsdtr.s foreldre?mvh teg Fagerlia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det er ikke gjenngitt noe skifte etter Johannes Holgersen og kona Beret Israelsdatter i Fagerlia i de skiftebøkene som Svein Edvardsen har utgitt.Johannes Holgersen og Berit Israelsdatter ble viet 29.sept. 1713 i Hemnes kirke.Du mangler dåpsdato på Israel 2.april 1722 og Jens ble dp. 9.april 1730 og ikke 1729. Ellers er det rett.Hvis du følger Gårdshistoria så er vel det ane- rekka til Johannes.Berit Israelsdatter vet jeg ingen ting om.Har ikke hatt tid til å se på om Thomas har vert fadder til barn av sine 'brødere', men det kommer nokk.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tom Erik  Grannes

Hei igjen...Jeg antar at jeg nå er kommet til veis ende når det gjelder å spore opp Johan Jacobs forfedre. Når det gjelder hans farfars mor, Beret Israelsdatter er det vel mulig å lete litt mer. Kan hun være datter av Israel Thomassen (1646-1730)bruker på Hauknes fra 1680 til 1730,som i 1701 hadde sønnene jon (16 år) og Elias (10 år). Finnes det noe skifte på Israel T. som døde i 1730? Finnes det opplysninger om faddere ved Johannes-sønnenes dåp som kan peke i retning av Berets opphav?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei det er ikke skifte på Israel Thomassen dessverre, men jeg har merket meg en Berithe Fagerlien som var fadder på Elias Israelsen Gaastjønnlia 19.05.1709, og han var bror av min ane Dorthe. Deres mor var Marit Israelsdatter født ca 1676, og Berethe kan jo være en yngre søster av Marit, selv om hun jo blir svært ung til å være fadder i 1709. Marit Israelsdatters far var Israel Eliassen Åenget, som var født ca 1741, og hun hadde søsteren Kirsten gift med Anders Andersen Berg og Ola Isralsen som døde i 1711. Dette er vel noe en kan kalle en svak teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Anne Lise....Den Berithe Fagerlien som er fadder ved dåpen av Israel Jo(ha)nsen Gåstjønnlien og Maren Israelsdatters sønn Elias i 1709 var mest sannsynlig Beret Hansdatter, kona til Jo(ha)n Olsen, bruker av bnr 2, Oppegarden, i Fagerlia fra 1689 til 1712. Om her ikke forelå noe slektskap kan naboskapet være bakgrunn for fadderskapet.Ser ellers at mange andre har Beret Israelsdatter stående uten opphav. Antar at mange andre har forsøkt å finne hennes foreldre uten å lykkes.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg burde jo ha tenkt på at det kunne være den Berit Hansdatter Fagerlia som var fadder på Elias Israelsen Gaastjønnlia i 1709, og hun og ektemannen Jon Olsen kan jo være foreldrene til min ane Israel Jonsen, men det er en annen historie som jeg ikke skal gå videre på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden denne her starter med Johan Jakob Henriksen kan det opplyses atdet ble skiftet etter hans morAnne Oline Arntsdtr i 1827 og barna var1. Johan Jakob Henriksen 16 år (dvs 1811)2. Johanna Henriksen 22 år3. Adrine Henriksen 19 år4. Anne Marie Israelsdtr 14 år5. Elen Isrealsdtr 9 år.Siden farens skifte 1811 er sitert fra skulle vel dette vel bekrefte tidligere antagelser.Han har foresten etterslekt i Meløy/RødøySteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Anne Lise: - Jeg ser av tidligere temaer at du leter etter aner til Israel Jonsen. Tillater meg å peke på at notering av navn ofte var/er unøyaktig. Din Israels far kan ha hett noe annet enn Jon, -f eks Johan, Johannes, Jonas mv. På jon Olsen og Berte Hansd. i Fagerlia har jeg ikke sett andre barn enn sønnene jens, Fordel og Ole i 1701 og datteren Dordi døpt i 1705. Dette utelukker ikke enn Israel født mellom 1701 og starten av kirkebokføringen rundt 1705, men etter hva jeg forstår har ingen andre funnet en Israel her.Steinar: Jeg er meget takknemlig for at du har funnet skiftet etter Johan Jacobs mor Anne Oline som bekrefter og underbygger det som tidligere er påpekt og som viser at det som sies om JJs mor og fødselsår i Mo prestegjelds gardshistorie er feil.Når du peker på etterkommere etter JJ i Rødøy antar jeg at du tenker på hans datter Jonette som i 1875 var i tjeneste på Reppen. På samme sted var Benjamin Benonisen dreng. I 1901 finner jeg dem begge gift på Kjetvik.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei igjen....Johan Jacobs farmors farfar, Mathias Pedersen Enge (1646-1728) var bruker av Nergarden på Enge fra 1682 til 1720. Jeg har flere steder sett at det opplyses at han var gift med Inger Christophersdatter, datteren til Christopher Pedersen Elsfjord og Elsebe Adriansdatter. Er det noen som kjenner til om dette er riktig og om det kan dokumenteres?Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Mathias Pedersens opphav?mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Tom Erik Grannes. Min ane Israel Joensen kan umulig ha blitt født mellom 1701 og 1704, siden han selv har barn som sannsynligvis er født mellom 1701 og 1704(min ane Dorthe). Han fikk mange barn, og den eldste som er å finne som døpt ble døpt i 1704, men Jon Olsen Fagerlia var jo 52 år i 1701, og kan ha hatt sønner født allerede på 1670-tallet. Det merkelige er at ingen Israel Joensen er å finne på manntallet 1701.Min Israel kan være bror av Henrik Jonsen Selfors som var i Moe i 1701, og denne Henrik var sikkert den Henrik Moe som var fadder på Israels sønn Jon i 1704. Henrik Jonsen i Selfors var 2 1/2 år i 1666, og Israel kan jo være født etter 1666. Foreslår at eventuelt svar på dette legges inn i emne 27253, som starter med min ane Berthe Haagensdatter(Israel Joensen blir hennes morfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har iallefall notert at Christopher Pedersen Strømmen og Elsebe Adriansdatter Falch hadde en datter som het Inger og var gift med Mathias Enge. Jeg har det fra 'Hemnes gård og slekt' fra internett, men det var vel en fil jeg fikk tilsendt fra andre til den siden. Christopher Pedersen Strømmen født ca 1595 og kona Elsebe Adriansdatter har også vært diskutert på Digitalarivets debattnr. 22 476, som ble startet 20.06.2004(har lagt inn dette som kilde).Jeg har 5 barn på Elsebe og Christopher:1)Peder født ca 1634 til 1643, og min ane gjennom datteren Kirsten.2)Ingeborg som døde i ca 1689, og var gift med Joseph Pedersen(Ca 1639-1714).3)Aage Christophersen som var født ca 1649-50, og var 16 år i 1666.4)Adrian Christophersen født ca 1654-555)Inger Christophersdatter.Foreldrene til Elsebe Adriansdatter var Adrian Jacobsen Falch født ca 1597 i Romsdal, og Mille Hansdatter som døde i ca 1650. Henviser til bygdebok for Nesna bind 1 før 1801 av Øyvind Jensen, debattnr 22476 her og boka 'Vær hilset mine børn' av Øystein Røtvoll Angell(om Petter Dass med aner og etterslekt). Nå vil noen kanskje si at Arnt.O.Åsvang har skrevet om slekten Falch, men det er om Adrians bror Peter med etterslekt stort sett, og Adrian nevnes såvidt i ett av heftene til Arnt O.Åsvang. Det kan muligens stå noe i hefte 1 som bibloteket her iallefall tidligere manglet.Jeg har så mye om Adrian og hans aner, at det ville bli altfor langt å skrive det inn her. Har dårlig erfaring med å få inn så lange innlegg som det ville blitt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Gjør likevel et forsøk på å skrive inn Adrian med aner:1)Adrian Jacobsen Falch født ca 1597-98 i Romdsal Foreldre:2)Jacob Petersen Falch født ca 1536 i Ribe i Danmark3)Margrethe Pedersdatter Falch født ca 1556 i Trondheim, og død i Trondheim 24.11.1622.4)Peder Ibsen født ca 1500 og død 15695)Anna Pedersdatter født ca 15006)Peder Adrianson Falkner født ca 1530-38, og død 29.08.15697)Gunhild Sævaldsdatter Oldeforeldre:12)Adrian Rockertson Falkner født ca 1500-10, og død 1596 i Trondheim. Han var borgermester i Trondheim.13)Margrethe Pedersdatter født ca 1500 Tippoldeforeldre:24)Rockert Laurentson Falkner.Jeg har ganske mye om disse som det ikke blir plass til å skrive inn her, og derfor henviser jeg til kildene jeg nevnte i forrige innlegg. Det er sikkert også flere kilder jeg kunne sett på, og jeg har vel egentlig ikke fått jobbet nok med denne delen av mine aner enda. Jeg må først gjøre meg ferdig med andre grener av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei...Jeg takker for opplysningene og kildehenvisningene.Nøyer meg med å oppføre Inger som mulig mor til Mathias-sønnene, herunder Marens far Johannes, og dermed et mulig anesammenfall på Christoffer Pedersen Elsfjord og Elsebe Adriansdatter Falch og deres aner. Jeg har allerede Christoffer og Elsebe inne som aner gjennom Johan Jacobs mor Ane Oline, hennes far Arnt O. Alterskjær, hans mor Anne C. i Gråtnes, hennes far Christopher P Enge/Strømmen og hans far Peder C. Strømmen.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjen...Når jeg nå på nyåret påny tok fatt i mine aner i Rana oppdaget jeg med glede at RSHL har laget en ny hjemmeside. Her får en bl-a- tilgang til en transkribert versjon av kirkebøkene for Hemnes og Mo. En stor takk til dem som står bak dette tiltaket og til RSHL som har gjort dette tilgjengelig på nett.Jeg har i første omgang lett etter koblinger mellom Thomas Johansa Enge og hans brødre fra Fagerlia. I tillegg til det Solveig nevner i innlegg (29) om at Israel Johansa og Holger Johansas kone (karen) Eriksd Fagerli er faddere ved Rakel Thomasds dåp i 1742 og at både Israel og Lars Johansa er faddere ved Mikkels dåp i 1747 har jeg til nå funnet følgende:-1757, 5 søn i fasten døpes Jens Johansa Fagerlis sønn Israel. Faddere: Holger Johansa Fagerli og Thomas Johansa Enge.-1761, Midfastesøndag, døpes Israel Johansa Fisktjønnlis datter Anne. Fadder: Thomas Johansa Enge. -1763, Kyndelsmess, døpes Lars Johansa Fagerlis sønn Johannes. Fadder: Rakel Thomesd Enge.-1763, 1. pinsedag, døpes Israel Johansa Fisktjønnlis datter Ingeborg. Fadder: Rakel Thomesd Fagerli. (Rakel har nå tydeligvis flyttet til/fått tjeneste på Fagerlia.Dette underbygger ytterligere forbindelsen mellom Thomas Johansa Enge og de andre sønnene til Johannes Holgersen Fagerlia.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Når du har tilgang til kirkebøkene, burde det kanskje være mulig å finne ektaskapet i 1741 imellom Tomas Johansa (Johannesen, f. 1716 på Fagelia) - og enke Maren Johannesdr., Engja, f. 1710 ? - Det kanskje da ville stå hvor maken kom ifra. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Hei Alv..I den transkriberte versjonen på Rana slektshistorielags hjemmeside står kun følgende: 'Dom 26 p trinit......Thommas Johansøn Enge og Maren Johansd...' Thomas må derfor ha bodd/vært i tjeneste på Enge da de to giftet seg i 1741.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Tom Erik!Skal bare vise til ditt utsagn i (46) om: 'koblinger mellom Thomas Johansa Enge og hans brødre fra Fagerlia'. Hvorfra finner du bevis for dette? Det må her understrekes at fadderskap er intet bevis, men kun en indikasjon! Kanskje bygselbrevet til TJ på Enge, 11/9-1741, (tgl.18/5-42) kan gi flere opplysninger?VennligstRobert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

RobertUten å gi meg inn på omstenelige betraktninger om hva som kan anses som bevis og hva som skal til for å anse noe som bevist gir jeg deg rett i at vi til nå ikke har funnet det bevis som fjerner enhver tvil om at Thomas kom fra Fagerlia. Da jeg til nå ikke har sett at det foreligger omstengigheter/indisier som peker i retning av at Thomas Johansa Enge hadde et annet opphav eller som peker på at Thomas Johansa Fagerli endte andre steder enn på Enge har jeg søkt å finne omstendigheter/indisier som peker i retning av at det var Thomas fra Fagerlia som giftet seg med Maren på Enge.Da Maren fastelavenssøndag 1741 opplevde at både hennes far og hennes mann ble begravet satt hun som 31 år gammel enke igjen på bruket på Enge, alene med en to år gammel datter. Kan hun i denne situasjonen ha fått bistand fra sin morbror Aleksander Jonassen Budde på nabogården Ytteren? Kan løsningen på situasjonen ha blitt påvirket av at Aleksander hadde vært bygselbonde i ti år på Fagerlia før han kom til Ytteren i 1730? Kan vi se helt bort fra at Aleksander Jonassen og Johannes Holgersen på Fagerlia hadde vært brukere på samme gård, at de tidligere hadde manøvrert sammen for å få tilgang til ønsket jord og at de to familiene dermed synes å ha hatt nær kontakt?Er det sannsynlig at Maren har funnet seg en Thomas Johansa fra et helt annet sted og uten familiens innblanding?I min verden er slike omstendigheter bevis. Bevisvekten for hver enkelt omstendighet kan diskuteres, men underveis må en også vurdere hva som er igjen av rimelig tvil.Jeg fortsetter jakten på ytterligere bevis, herunder bevis som kan styrke tvilen.Men nok en gang. Jeg er enig i at det uomgjengelige fellende bevis ennå ikke er funnet.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.