Gå til innhold
Arkivverket

[#30997] Anna Marie Rasmusdtr, gift med Peder Olsen Blix i Stavanger


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

I FT 1801 Lenke Lurer på hvorfor hun het Brodersen her og hva farens etternavn skal være - Iversen_broud? På FamilySearch finner jeg Peder Olsen Blix gift 1816 i Domkirken Stavanger med Anne Marie Rasmusdatter Egeland. Er det noen som kan fortelle meg hvem Anne Marie var - altså hva faren egentlig het og om hun er fra morens 1. eller 2. ekteskap? Hvem var moren Ane Olsdtr.? Er takknemlig for alle innspill! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Det dreier seg nok om gården Braut i Klepp. I følge bygdeboka bygslet en Rasmus Iversen en part i Sør-Braut 13/11 1795. Den forrige brukeren var Ola Olson. Jeg gjetter på at det kan ha vært Ane Olsdatters far. (Innlegg 2: Torkel Larsen og kona Marta Monsdatter (gifte 28/2 1796) bygslet bruket til Martas far Mons Olson på Sør-Braut fra 10/11 1796. Det ble det strid om og de flyttet ut av bygda. Nå vet vi altså at de kom til Stavanger.)Anne Marie Brodersen er nok oppkalt med både for- og etternavn etter en person med dette navnet. Kristoffer Klausen Brodersen var sogneprest i Klepp 1757-1779. Hans kone hette Anne Marie Lent, men de hadde ingen barn. Det er kanskje prestefruen som her er blitt oppkalt. Prestens søster hette Anne Marie Brodersen. Datteren hennes ble gift med Lars Tollaksen Bore i Klepp. Han hadde også en datter med navnet Anne Marie Brodersen. Det var med andre ord et gjevt navn i Klepp. Kanskje var Rasmus Iversen eller Ane Olsdatter i slekt eller besvogret med Lars Tollaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Tusen takk Randi! Da er det altså Klepp jeg må søke i etter forfedrene. Rasmus Iversen og Ane Olsdtr. hadde tydeligvis flyttet fra Braut siden de bodde i Stavanger i 1801. Jeg har 2 innlegg i forumet her som 'går i hverandre' 30450/30997 og det beklager jeg. Ellers er jeg glad for all hjelpen jeg får. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.