Gå til innhold
Arkivverket

[#31255] Niels Torkelson Vik, emigrerte fra Skånevik til USA i 1862


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Paa FS fant jeg dette: Lenke Men der er det jo feil da, lurte bare paa om det var rette foreldre til Ragnhild Sorensdtr.Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Under Fjelland finn eg at Søren Olsson Nordhus (1670-1756) var gift med kari Jonsdotter Øvre Musland. Oppattgift med Anna Monsdotter Sjo d. 1711. Ifølge bygdeboka er Anna mor til alle bora. Eldste dottera er Ragnhild f. 1697 g.m. Hans Endresson Sætre.Eg veit ikkje om FS eller bygdeboka har rett. Ein kjenning, oppvaksen i området, seier at bygdebøkene for Kvinnherad har mange feil.Foreldra til Anne Monsdotter var Mons Nilsson Sjo f. 1640 og Guro Olsdotter Mevatne, Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, Marie-:)Ja, det er ikke godt aa si, det er jo mye feil i det som er satt opp av private paa FS da. Jeg faar gi beskjed om at det er litt uvisst hvem av de som er mora da.Fant forresten dette giftermaalet: Lenke Her staar det jo faktisk at Hans Endressons gardsnavn var Sætre, men han kan jo ha arbeidet der.Der paa samme siden finner jeg og haldor Olsen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

I linken din får eg opp giftarmålet mellom Søren Hansson og Anna, ikkje foreldra hans. Hans Endresson ser ut til å ha komme til Sætre i 1727, same året som Søren vart fødd. Giftemålet til Hans Endresson finn me nok ikkje i denne databasen, for dei må ha vore gifte før 1739.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg oppdaget det selv at her var jeg blitt litt forvirra!! Vi faar nok bare vaere fornöyd med det vi har for det ser ikke ut for at Hans Endresen er nevnt andre steder. Fant forskjellige paa FS, men ingen med tilknytning til Bömlo.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Hei, Den 12. juni 1769 ble det holdt skifte på Fjelland. Arven ble delt mellom enka, Ranveig Olsdtr. og den 'salige mands' nermeste slektninger (3 brødre og 2 søstre):1. Hans Endresen på Sætre, død, etterlatt 2 sønner og 2 døtre: 1a. Søren Hanssen, gift, myndig, bosatt Sætre. 1b. Endre Hanssen, gift, myndig, bosatt på Valen i Valestrand (Nå i Sveio kommune) 1c. Kari Hansdtr. gift med Ole, bor i Bergen. 1d. Ragnelle Hansdtr, gift med Johannes Johannessen Tofte.2. Botel Endresen, gift bosatt på Økland i Fjærde skiprede (Nå i Sveio), død etterlatt seg 1 sønn: 2a. Endre Botelsen, myndig, gift, bosatt på Hauge, Storøen (Valestrand, nå i Sveio).3. Jens Endresen, gift, myndig, bosatt på Alne (Vikebygd, nå i Ølen Kommune).4. Kari Endresdatter, var gift med Johannes Tvedt på Huglerøen, død, etterlatt datteren: 4a. Anna Johannesdatter, gift med Lars Grindem i Føyens skibrede.5. Helga Endresdatter, død, var gift med Knut Eide, etterlatt 1 sønn: 5a. Bottel Knudsen, 'ei til stede, men til skibs udenlands'. Enkens laugverge var Svend Svendsen Arnevigen.Registreringen av arvegodset har jeg ikke, men Svein Endresen hadde solgt jord i Fjelland til stedsønnen.Det er spekulert i at foreldrene til disse skulle være Endre Sveinsen, som døde på Sjo i 1744, og Kari Bottelsdatter, som døde på Sjo i 1741. Disse var født rundt 1670. Endre er ikke å finne her i manntallet fra 1701. Han skal ha kommet hit rundt 1723. Kanskje finnes det skifte etter dem. Sjo var i Skånevik skiprede såvidt jeg husker. Han ble forresten gift igjen i 1741 med enka Guri Larsdtr. En Svein var nevnt på Sætre i 1683. Han var gift med Kristi Johannesdtr. De ble nevnt i forbindelse med en odelssak om en gard med navn Nedre Støle.Håper noe av dette er tilhjelp. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Rettelse til innlegg 32:Skiftet på Fjelland var etter Svein Endresen. Det skal ha vært en bror til som het Anders. Han må ha vært død uten barn etter seg da skiftet ble holdt. Jeg finner ikke kilden for denne opplysningen, men det ble holdt skifte etter Endre Svendsen Sjo (Skånevik skiprede 1743-1755, side 65b). Det ble også holdt skifte etter ei Guro Larsdtr. Sjo (Skånevik skiprede 1768-1773, side 1159b).Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Endre Sveinsson er nemnd under Bnr 10 på Sjo, saman med dei konene Arne nemner. Boka nemner ikkje noko om dei hadde born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Skiftet etter Endre Sveinsen Sjo den 25. juli 1744 beviser at han var far til Hans Endresen. Se Arkivforumet 31292. Enka, Guro Larsdtr., som nevnes i skiftet er ikke mor til Endre sine barn. Det var trolig Kari Bottelsdtr. som var mor deres.Jeg ser det i innlegg 21, spekuleres i at Hans Endresen kunne komme fra Børøy i Bømlo. Det er flere som har vært inne på tanken at noen av forfedrene hans var kommet fra Bømlo. Det finnes flere eksempler på at denne slekten hadde kontakt med Bømlo og Sveio. Det interessante her er at Det var en Endre-tradisjon i sørvesre Sveio, på Børøy og Svendsbø i Vikebygd. Noen av disse hadde samlet en del jordeiendommer på 1600-tallet (og før?). Kanskje hadde de parter i samme gard?For å komme videre, bør vi først finne ut av hvor Endre Sveinsen var i 1701. Han ble trolig gift på den tida.Kona, Kari Bottelsdtr, var kanskje søster til den Ola Bottel/Bottolvsen som døde på Sjo i 1742. Han ble oppgitt tilå være 73 år gammel. Alderen er trolig overdrevet slik det pleide å være den gang. En Ola Bottelsen ble nevnt på Nordhus i 1701. Han var 21 år gml. og reserv. Det vil vel si at han var soldat. Navnet Bottel eller Bottolv var lite vanlig i Fjelberg på den tida. Jeg tror en også bør søke i Kvinnherad og området rundt for å finne foreldrene deres(dersom de var søsken). Manntallet fra 1666 for Fjelberg og Eid sogn i Fjelberg prestegj. nevner kun to. Botel (Odnesn?) på Fjelland. Han var 24 år gammel og soldat. Botel, sønn av Zakarias på Vik. Han var 14 år gammel.Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Søren Hanssen skal ha bodd ei tid på Eikeland i Moster. Kona, Anna, var datter av Anders Andersen på Helvik i Kvinnherad.Søren Olsen Fjelland kom fra Hetland på Bjoa og ikke fra Nordhus som det står i bygdeboka. Dette blir bekreftet i skifte den 18.april 1695 etter mor hans, Ragnhild Kristensdtr. Faren ble oppgitt til å være Oluff Halfuersen.Er det noen som har sett dokumentasjon for at Søren Olsen var gift med Kari Jonsdtr. Øvre Musland? Jeg har ikke funnet noen kilde som bekrefter det. Dersom hun var den første kona hans, må han ha vært gift en tredje gang med ei som ble mor til Kari Sørensdtr. Kari ble oppgitt til å være 49 år gammel da hun ble gravlagt i 1763. Kona Anna Monsdtr. døde seinest 1712 og kan dermed ikke være mor til Kari.Dattera Kari Sørensdtr. ble gift i 1734 med Anders Akselsen Helvik. De var beslektet i andre og tredje ledd (Se Arkivforumet tema 31319).Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Det endelege provet for at Anna Monsdotter IKKJE var mor til Kari Sørensdotter, er arveskiftet som vart halde etter Anna. Ho etterlét seg tre ungar med Søren Olson, men ingen av dei heitte Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Kva heitte så borna til Anne Monsdatter og Søren Olsen? Er det Ragnhild, Mons og Johannes? Amerikanaren som ættar frå Fjellberg, har Ragnhild g.m. Hans Endresson Sætre som sin ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Ja, det er Ragnhild, Mons og Johannes som er nemnde i arveskiftet etter Anna Monsdotter. Eg er på reise nett no og har ikkje slektsnotata mine for handa, elles skulle eg ha gjeve eit litt meir presist svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Saa var jo altsaa Anna Monsdtr rett mor til Ragnhild. Takk for response, haaper du finner tid til aa fortelle mer om dette skiftet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.