Gå til innhold
Arkivverket

[#31322] Hvem var Sigrid Evensdatter som fødte en sønn 23. desember 1843?

Gjest Benedicte Hauge Kulø
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Den lenken gikk ikke bra. Prøver igjen.LenkeTrodde jeg fulgte oppskriften, men det er fort gjort å bomme her.Får håpe dette blir bedre.Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg synes det er ganske logisk at Halvor og Sigrid er søsken Lenke , men hvis dette er riktige Sigrid (som mor til Ole Andreas), så er det kanskje noe rart eller uvanelig at barnefaren eller hans familie tar over omsorgen for barnet? Hvis dette er riktige Sigrid, noe som enda ikke er bekreftet, har hun jo egen familie. Da hadde det vel vært nærliggende å tro at barnet hadde blitt 'adoptert' av denne?Og jeg kaster mer ved på 'bålet': Den Ole Hauge som er i Kristiania i 1865, og i Onsø 1900, er det 100% sikkert at det er den rette?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Søskenflokken med foreldre Even Olsen og Anne Halvorsdatter:Legger lenke til Sigrid,Her kalt (Siri)LenkeResten av barna er alle dpt i Hof, ser det ut tilOleana Evensdatter dpt. 1809Marte Evensdatter dpt. 31 mai 1812Hanna Evensdatter dpt. 19 jan 1818Ole Evensen dpt. 1.okt 1820.Det var de barna jeg fant ved foreldresøket på F.S. ( med forbehold om rett avskrift.)Her mangler Halvard Evensen, av en eller annen grunn. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiBare bekrefter at dåpen til Sigrid som Gunn fant på FS er korrekt, og i tråd med det som står i kirkeboken (innlegg 5)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fulgt med i debatten en stund, og gjorde søk på FamilySearch AR (all resources) med Even Olsen og Anne Halvorsdatter som foreldre og fikk dette svaret.1. Oleana døpt 02.12.18092. Marthe døpt 31.05.18123. Siri døpt 30.07.1815 (Sigrid)4. Hanna døpt 19.01.18185. Ole døpt 01.10.18206. Martea født 12.03.18247. Halvar født 23.06.18268. Embret født 01.01.1830Alle barna er født/døpt i Hof, HedmarkVi kan vel derfor anta at Halvor og Sigrid i 1865 tellingen er søsken, men det er ikke bevist at det er den rette Sigrid det her er snakk om. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Står det noe i kirkeboken ang. Sigrids sønn Ole Andreas om hvem som var fadderne til Ole Andreas?Jeg har opplevd at i andre tilfeller ble et uekte barn tatt omsorg av barnefaren eller barnefarens familie selv om barnemoren hadde 'egen' familie, f.eks. søsken som hadde egen familie med barn.Det kan være sine grunner til det, f.eks. økonomiske grunner eller andre grunner (skam el. noe annet). Ang. økonomiske grunner så blir det nevnt (innlegg 11) at bestefar til Ole Andreas, Ole (far til Ole Andreas sin far Conrad Wilhelm)eide to gårder.Det er mulig at Halvor og Sigrid var fattige og ikke eide så mye.Det med økonomiske grunner, f.eks. eie av gårder har jeg opplevd i andre tilfeller hvor det er uekte barn og (tjenestejente) inne i bildet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det frem mange interessante teorier og dere er alle veldig flinke til å hjelpe meg. Tusen takk! Når det gjelder Ole Hauge i FT 1865 og Ole Andreas i 1900 tror jeg at det er samme person, da det vel er litt for tilfeldig at en annen Ole Hauge med samme utdannelse og fra samme sted logerer hos Ole Andreas' kommende svigerforeldre. Jeg har bilder og bekreftelse på navnene deres.Når jeg sjekket dåpen til Ole Andreas så stod farens navn først nevnt, og etter det jeg har lest pleide alltid morens navn å stå først nevnt ved uekte barn, så dette tyder vel på at han hvertfall ikke ble fraskrevet av familien.Hans faddere er så vidt jeg har klart å tyde: Arne Andersen Holtet, Anne Johnsd. Holtet, Anne Finnsd. Holtet, Hans Sørensen, Holene, men det er vanskelig å tyde. Når jeg sitter med dette nå, så har jeg sannsynligvis funnet fadderne i FT 1865 på Gården Holtet (Arne Andersen og Anne Johnsdatter) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60418.wc2&gardpostnr=424#nedre>Lenke og på plassen Holene (Hans Sørensen) Lenke. Jeg har også funnet en plass som heter Stenbækken under Berg nordre som ligger i samme skoledistrikt som de andre gårdene. Det er muligens denne du har klart å tyde, Lars Ove, hvor det står at Ole Andreas ble født

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei BenedicteHva var du ville ha sjekket i bygdeboken? Jeg har ikke den her, men er ofte nede på Statsarkivet.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove Hvis du kunne tenke deg å finne ut hvor Conrad Wilhelm bodde i 1843 da han fikk landhandlerbevilling, så er det fint. Kanskje vi kan finne ut om Sigrid fra FT 1865 er rett. Det virker jo slik etter alt som er skrevet.Jeg vet at det står en del om familien i bind VIII, side 570 etc. Jeg vet at faren hans døde tidlig, og at moren så giftet seg igjen med en ved navn Bühring, men om de bodde på Semb eller Skjulstad vet jeg ikke. Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiSkal en tur ned på arkivet i formiddag, har ikke så veldig god tid, men skal ta en kikk.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...

Det er lenge siden jeg etterlyste Sigrid Evensdatter, men har nå funnet ut hvem hun var, og vil gjerne dele dette med dere som har hjulpet meg og andre interesserte. Jeg fant i skiftet etter Conrad Wilhelm Hauge at det var betalt bidrag til Pigen Sigrid Evensdatter Bratlien.Dette indikerer at det er rette Sigrid vi har funnet i Åsnes født 1815. Hun bodde hos Halvor Evensen på gården Bratlien i FT 1865. Ifølge innlegg 9 så skriver Rolf A Røkeness om gården Kilen u/Bratlien. Nå vet jeg hvem hun var og hvem som var hennes foreldre og besteforeldre.Så tusen takk for at dere alle har hjulpet meg med dette.Skulle noen ha ytterligere opplysninger om denne familien bakover, tar jeg imot det med takk.Vennlig hilsen Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.