Gå til innhold
Arkivverket

[#31400] Ringsaker i Hedmark på 1700 tallet.


Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Haugland

Jeg undres om gårdene Bjørnstad og Mæliens eie ligger i Ringsaker kommune. Jeg finner dem ikke i Norske Gårdsbruk 1943. Gårdene er nevnt i et dokument fra 1788. Kanskje de ikke hører til under Ringsaker, men hvor i Hedmark fylke ? Mvh Solfrid Haugland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Det er riktig at det finnes Bjørnstad i Ringsaker, det er en på Nes(tidligere egen kommune). Når det gjelder Mælienseie så er jo det en eiendom som tilhørte Mælien,og jeg kan tenke meg at det skrives Medlien i dag, jfr. Hans Kristian Medlien, Hedmarks representant i P1-regjeringen. Gården Medlien ligger ikke så langt fra Moelv. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Solfrid, er det bare gardene du er interessert i eller er det slekta også? Hva slags dokument henviser du til? Skiftepapirer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Hei Hans Myhre og Ruth Gaustad. Først må jeg nevne at det er Ulrich Hansen f.1733 jeg søker etter, hvor han kom fra? - og gjerne hans foreldre. Ulrich's kone og barn har jeg, Ulrich ble husmann u/ gården Bocherudstad. Se tidligere innlegg nr. 15270. Dokumentene viser:1. Ved giftermålet er nevnt: Ulrich Hansen MÆLIENS eie og Gunhild Nilsdtr. Bocherudstad eie viet 6/11 1761 i Ringsaker kirke. Da undres jeg om Ulrich er født på Mæliens eie, eller hvor? og hvem hans foreldre var?2. Da Ulrich Hansen døde i Aurland komm. Sogn og Fj. i 1788 er det under Merknader nevnt: 'Fødd på BJØRNSTAD i Ringsaker Hedmark' Er han fødd på Bjørnstad, og kanskje han bodde på Mæliens-eie da han giftet seg. Jeg har ikke visst hvor disse stedene ligger i forhold til hvorandre, men finner nå etter innlegget fra Ruth Gaustad at der er en gård Bjørnstad i Nes og Mælien-eie (nå Medlien) i Ringsaker tidl. Nes komm. Kan noe være feil ang. fødested.Som nevnt ville jeg likt å vite hvem Ulrich Hansens foreldre var og hvor de kom fra. Hilsen Solfrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei. Jeg kjenner ikke noe til navnene på menneskene du snakker om. Men det synes som Bjørnstad på Nes kan utelukkes når det står Ringsaker. Den tid var Nes egen kommune og etter det jeg vet var nesningene nok så stolte og selvstendige at vi skal ikke koble dem samman Ringsaker da. Iflg. Norske gardsbruk, bind nr.2, Hedmark fylke finnes det to plasser til i Ringsaker med navnet Bjørnstad, men jeg kan ikke lokalisere dem. Ellers så er gården Bokrustad (det skrives slik nå) ikke så langt fra Medlien. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Uldrich Hansen er ikke født på Nes. Kirkebøkene for Ringsaker startet i 1734 og han er ikke født der med mindre han er f. før 1734 noe du antyder. Alderen til Uldrich har du vel fra en oppgitt alder ved dødsfall og den er heller sjelden korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Jeg har desverre ikke noe svar på hvor denne Ulrich er født. Det finnes imidlertid flere Bjørnstad, bl.a. i Stange og på Toten. Jeg kunne imidlertid tenkt meg å høre litt om den videre skjebnen til familien i Aurland og om hva som bragte dem dit. Fint om du kan skrive til meg på vasaasen alfakrøll bbnett dot no.Mvh Steinar Vasaasen (Hedmark Slektshistorielag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Hei Steinar Vesaasen. Fint at du vil hjelpe meg. Jeg har sendt deg i dag et vanlig brev, så du kan se hele historien. Noe vil du også kunne finne i et tidligere innlegg i Brukarforum, nemlig nr.15270 for to år siden. Mvh.Solfrid Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.