Gå til innhold
Arkivverket

[#31436] Bourne i Bragernes og Larvik

Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Siden du tror at Joseph Bourne kan være Engelsk, søkte jeg på fødte i England ca 1630.Da fant jeg et par stykker med det navnet. Legger en lenke til en av dem her: LenkeDen andre Joseph Bourne var f. 1628 i Saint Michal, Derby England. Far: Thomas Bourne, Mor: Elisabeth Bassenden.Du kan jo prøve et søk selv på England, så finner du vel noen mulige kandidater der.Lykke til med søkingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en leke til den andre Joseph Bourne f. 1631 for jeg så etterpå at den Joseph jeg la lenke til i forrige innlegg døde samme år som han ble født.LenkeDet var nok en Joseph som ble født ca 1628 i Kent. Det var han som var sønn av en Thomas Bourne og Elisabeth Bassenden.Vet jo ikke om dette er noe hjelp. Det spørs vel om du kan finne flere opplysninger om disse i England?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden jeg tøyset så mye med de forrige lenkene prøvde jeg et foreldresøk på Thomas Bourne og Elisabeth . Da fant jeg disse barna av paret: Legger lenke til den eldste: LenkeResten av barneflokken som var nevnt på IGI var:Marthe f. ca 1617Anne f. 1620Lydia ca 1621Thomas ca 1624John ca 1627Joseph ca 1628alle barna f. i Kent.Det kunne jo passe med en del oppkallinger av døtre her, men det kan like godt være et blindspor også denne gangen.Det kan bli spennende å se om du finner ut av opphavet til Bourne-navnet.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hamlet Bourne, begravet 24. mai 1694, er vel neppe den samme Hamlet Bourne som det skiftes etter 8. mai 1694. Det forutsetter jo at liket har ligget i minst 16 dager, og dessuten oppgis forskjellig navn på konene.Det er to manntall for Hedrum m/Larvik. Det ene er datert uten dato 1665, det andre datert 5. mars 1666. I 1665 ble det kun registrert menn over 12 år, men i 1666 ble alle menn registrert (i teorien). Jeg har notater fra manntallet 1666, og der nevnes Joseph som 35 år, Johan som 1 1/2 år, og Klaus som 4 1/2 år. Disse manntallene finnes som papirkopier ved resepsjonen på Riksarkivet.Jeg ser ikke helt det fantastiske i at familien var i Larvik før det ble by. Det var jo ikke slik at Larvik vokste fram etter at det ble by der. Det var adskillig aktivitet før Larvik fikk kjøpstadsrettigheter i 1671. Utskipning av trelast foregikk sikkert fra midten av 1500-tallet, i alle fall, da Jernskjeggene anla sager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

'Rødeboken' forteller at St. Olavsklosteret allerede på 1300-tallet eide Nannarå, dvs Farris-elva, med fiske og kverner, så her har det nok vært aktivitet i lang tid, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian: Jeg skjønte at jeg hadde uttrykt meg klønete med 'fantastisk', det jeg mente var at det var fantastisk at man kan finne slekta si i Larvik fra før Larvik ble by, selv om kirkebøkene derfra bare er bevart fra 1785! Jeg liker visst å bruke ordet 'fantastisk', ser jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Gunn: Jeg ser det ikke er mangel på kandidater til min Joseph Bourne. Godt at vi nå ihvertfall har fått avgrenset tidsrommet for når han kan være født. Men så var det det å finne en Joseph som noen enten vet forlater England, eller ihvertfall ikke kan gjøres rede for der borte. Jeg har funnet mange varianter av opphavet til de mulige Joseph'ene, det er mange mulige foreldrepar. Disse mener at Joseph, sønn av Thomas og Elizabeth, skal være født 1611: Lenke og at Elizabeth Bassenden var den samme som Elizabeth Rouse (pikenavn Rouse, gift først med en Bassenden). Det er vel egentlig to par jeg har sett på som mulige, Thomas og Elizabeth, og Richard Bourne og Judith Cowper. Noen hjemmesider og FS mener at de samme to parene får akkurat de samme barna også i Massachusetts og Connecticut i Amerika, ja før USA ble USA.Det er også meget interessant at det finnes flere Ham(me)let Bourne - takk for tipset! - også i den perioden som han i Larvik dør. Det gjør hypotesen om England sterkere, i det minste. Elisabeth og Sara er navn som finnes blant etterkommerne til min Joseph, uten at det kanskje betyr så mye. (Elisabeth er et vanlig navn, og Sara kan være fra Moss-slekta i Bragernes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

For de av dere som måtte være interessert står det en artikkel om vallonere og Bouveng/Bovin-slekta i Hedrum (jernverksslekt)i Gjallarhorn nr.35, s.204, (desember 2004). Kanskje det kan finnes ledetråder der vedr.Bouveng/Bovin og etterslekt. Dette ligger ikke ute på nettet ennå, så vidt jeg kan se... (Lager ikke noe eget innlegg vedr. Bouveng her. Det er debattert og skrevet en del allerede). Mvh Lisbeth Akerholt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen , Lisbeth. Jeg får se å få lånt det heftet. Har ikke sett om de har det her på biblioteket her, men kan høre i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.